כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

ליבמן מסכם שיחרור: הגר"ע יוסף עשה את המעשה הנכון

שמשון ליבמן, האיש שניהל את 'מטה המאבק למען שחרורו של גלעד שליט', בראיון של שיחרור: "הרב עובדיה הבין שקורה משהו בציבור" • ומי יברך ברכת 'הגומל'?

שמשון ליבמן  עם נועם שליט. צילום: פלאש90
שמשון ליבמן עם נועם שליט. צילום: פלאש90



את שמשון ליבמן, האיש שניהל ביד רמה את מטה המאבק למען שחרורו של גלעד שליט, ראיתי תמיד כשהוא צמוד להורים נועם ואביבה. האכפתיות לנושא ניבטה מעיניו, והוא התקשה להסתיר את המעורבות הרגשית אליה נקלע, תוך כדי פעילות.

במהלך השעות הארוכות בהן המתנו, העיתונאים, למסוק שיחוג באוויר ויביא בתוכו את השבוי ששב הביתה - למצפה הילה, הסתובב ליבמן נרגש כולו, כמו חתן ביום חופתו. ראיתי אותו רץ מערוץ לערוץ, מתראיין, מדבר.

בין לבין, הוא נאות להעניק גם לנו, אתר 'בחדרי חרדים', ראיון. הפעם ראיון שמח ומסכם, ראיון של שחרור.

• שמשון ליבמן, ראיתי אותך במהלך השנים האחרונות מופיע יחד עם ההורים בחדרי סיעות בכנסת, גם חרדים, אצל שרים, אצל רבנים... היית אצל הרב אלישיב, אצל הרב עובדיה... איך הרגשת עם כל הקטע הזה, שהיה, כך נראה לי, זר לכם? לצאת אל הפרהסיה, לבקר בבתי רבנים, איך חשתם עם כל זה?

"תראי, זה סוג של חשיפה שלא התאמנו לה ולא התמקצענו לקראתה, אבל ראינו צורך בחיבור עם כל הרובדים והסוגים של הציבור בארץ. אנחנו מודעים גם להשפעה של הרבנים במישור הפוליטי, ולכן עשינו את זה. ואני חושב שלמדנו, למדנו להכיר אותם, את דרך המחשבה שלהם, למדנו לכבד את הדרך שבה הם יכולים באמת להשפיע על דברים".

• אתה מעריך את הצעד הנועז של הרב עובדיה? אתה יודע, הוא ספג הרבה מאוד ביקורת בפורומים החרדיים ובכלל, על הצעד. אולי מצד גורמים קיצוניים בציבור החרדי, אולי לא... אתה מעריך את האומץ שלו כשאמר 'אני בעד'?

"אני חושב שהרב עובדיה הוכיח פה את הדבר הנכון, שעל פי עניות דעתי מונח בבסיס המוסר של העם היהודי: לא תעמוד על דם רעך ומצוות פדיון שבויים. לכן אני גורס שהוא עשה את הדבר הנכון והמייצג את ההוויה היהודית. ואם יש בעניין הזה ביקורת עליו, אני יכול רק להצטער על כך".

"יש כאן אנשים מסורתיים שכבר יאמרו הגומל"

• אתה מעריך את אלי ישי? שינית קצת את דעתך עליו, אולי בעקבות האומץ שהוא הפגין? גם עליו יש ביקורת, כמו שדרעי ספג בתקופת אוסלו.

"אני מעריך אותו בנקודה הזו..."

• ולא מעבר לזה...

"לא, אני לא פוליטיקאי, אני לא רוצה להיכנס לכל מיני פינות כאלו".

• היו דברים שהמשפחה ניסתה להגיד לרב? אולי דמעות של האם אביבה? מה אמרה לו המשפחה? איך הצליחה לגרום לשינוי דעתו, והרי בתחילה לא תמך בעסקה.

"אני חושב שסך כל המפגשים עם הרב, שלושה או משהו כזה, יצרו איזו שהיא הבנה שלו לדברים".

• זה הרגש? הלב של האם? הדבקות במטרה של ההורים, הראויים להערצה במסירות שלהם?

"אני לא חושב שזה רק עניין של ההורים. אני חושב שהרב הבין שקורה משהו בציבור ושדווקא הדרך ההפוכה לפלגנות נמצאת במקום הזה. אנחנו רואים שזה אחד מהאירועים שמאחדים את העם".

• אתה יודע מה שר הביטחון, אהוד ברק, אמר לרב? הוא היה אצלנו כמה וכמה פעמים במהלך השבועות האחרונים, ורק בפעם האחרונה הצליח לשכנע אותו.

"לא, אני לא יודע. אולי אמר לו את האמת סוף-סוף, שאין אפשרות אחרת אלא לוותר על גלעד ואת זה הוא לא רצה. זה הכול".

• אתה רואה אתכם אומרים ברכת 'הגומל' עם גלעד? יש כאן בית-כנסת כפי שראיתי...

"יש כאן אנשים מסורתיים שכבר יאמרו הגומל על גלעד, כל אחד יאמר זאת בדרכו".

• יצא לך לדבר עם ההורים אחרי ששוחחו עם גלעד?

"לא, לא, לא..."

• אתה שומר על הפרטיות שלהם, למרות שהיית כל-כך צמוד אליהם.

"ברור. כי זה הזמן, זה הזמן שלהם..."
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}