כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

משבר בחצי האי האיברי: עוד צעדי צנע בפורטוגל; אוכלוסיית ספרד מתכווצת

ממשלת פורטוגל תאפשר לחברות פרטיות להאריך את יום העבודה ללא תשלום נוסף לעובדים

  • כ' תשרי התשע"ב
משבר בחצי האי האיברי: עוד צעדי צנע בפורטוגל; אוכלוסיית ספרד מתכווצת

המשבר הכלכלי שפוקד את שתי מדינות חצי האי האיברי ממשיך להכביד על ספרד ופורטוגל. ממשלת פורטוגל חשפה תוכנית צנע חדשה לצמצום הגירעון בתקציבה במהלך השנתיים הבאות, בניסיון לשכנע את האיחוד האירופי כי בכוונתה לעמוד בהתחייבויות שנטלה על עצמה בעת שחולצה על ידי האיחוד, ולהימנע מגורל דומה לזה של יוון.

העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי תוכנית הצנע החדשה תכלול הכבדה נוספת של נטל המס וביטול מענקים בשווי של משכורת של חודשיים לעובדי ציבור ופנסיונרים המשתכרים יותר מאלף יורו בחודש בשנים 2012 ו-2013. כמו כן, תוכנית הצנע תאפשר לחברות במגזר הפרטי להאריך על דעת עצמן את שעות העבודה של עובדיהן במחצית השעה מדי יום ללא תשלום נוסף.

במסגרת תוכנית הסיוע האירופית בסך 78 מיליארד יורו (108 מיליארד דולר) שקיבלה פורטוגל התחייבה המדינה לצמצם את הגירעון בתקציב הממשלה ל-5.9% מהתוצר המקומי הגולמי (GDP) השנה, ל-4.5% מהתמ"ג בשנת 2012 ול-3% מהתוצר ב-2013. החודש שעבר העריכה הממשלה כי הגירעון בתקציב הממשלה השנה צפוי להיות 9.8% מהתמ"ג.

בספרד, שכנתה הגדולה של פורטוגל לחצי האי האיברי, גורם המשבר הכלכלי לעזיבה המונית של מהגרי עבודה, וכתוצאה מכך לירידה באוכלוסיית המדינה. הצמיחה המהירה באוכלוסיית ספרד, אשר נרשמה במהלך העשור האחרון על רקע השגשוג הכלכלי במדינה, נבלמה לחלוטין השנה, ואוכלוסיית המדינה צפויה לצנוח ביותר ממחצית מיליון בני אדם בעשור הקרוב, לפי תחזית המכון הלאומי לסטטיסטיקה (INE) של ספרד, דיווח העיתון "פייננשל טיימס".

אוכלוסיית ספרד ירד ב-28 אלף בני אדם במחצית הראשונה של השנה, ל-46.12 מיליון, לפי נתוני INE. "במידה שהמגמות הדמוגרפיות הנוכחיות יימשכו, ספרד צפויה לאבד יותר ממחצית מיליון מתושביה במהלך 10 השנים הבאות, לאחר תקופה שבה נרשמה צמיחה חדה באוכלוסיה", נאמר תחזית INE.

בין השנים 2002 ל-2008 צמחה אוכלוסיית ספרד בכ-700 אלף בני אדם מדי שנה הודות לגידול טבעי והגירה למדינה. השנה, צמחה האוכלוסיה בקרוב ל-100 אלף נפשות הודות לגידול טבעי, אולם הגירה שלילית בהיקף גדול אף יותר גרמה להתכווצות האוכלוסיה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}