כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

"מנטאליות ליטאית? להיות נגד כל דבר"

מודיעין עלית? "הספרדים בפחד" • אפלייה? "מי שלא ישמע ל'גדולים', יצטרך לשמוע לשופטים" • ראיון מיוחד

"אני חייב להביא גוף בוחר, מאוזן". יעקב מרגי
"אני חייב להביא גוף בוחר, מאוזן". יעקב מרגי



שר הדתות יעקב מרגי פעיל במערכת הפוליטית כבר כמעט 24 שנים, תקופה ארוכה דיה כדי לצבור חוש ריח מיוחד שמודיע לך מתי מתקרבות בחירות. אלא שבממשלה הזו, מה לעשות, הוא עדיין לא חש בריח המשכר הזה. יש לפחות עוד שנה, הוא מבטיח, רגע לפני שהוא מתיישב איתנו לראיון חג מיוחד.

הראיון נערך יום לפני ישיבת הממשלה הדחופה לאישור 'עסקת שליט', במסגרתה ישוחררו 1027 מחבלים. מרגי, כמו כל שרי ש"ס, כבר יודע גם יודע על אישורו של הגר"ע יוסף את העסקה, אבל משום שיקולי צנזורה אני בוחרת שלא להעלות את הנושא במהלך הראיון. גם לא את שנאמר בסדרת הביקורים שקיים שר הביטחון, אהוד ברק, אצל הגר"ע במהלך השבועות האחרונים, עד לאישור שהעניק נשיא מועצת החכמים לשרי ש"ס להצביע בעד שחרור הרוצחים.

אם בתחילה התנגד הרב נחרצות, הרי שבמהלך הפגישות, ובעיקר באחרונה שבהם, הובא אליו מידע סודי וקונקרטי ששינה את דעתו.

אין ספק שהעסקה, מחד, העלתה את הפופולאריות של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בעם, אבל מצד שני הותירה את יו"ר מפלגת 'ישראל ביתנו', אביגדור ליברמן, עצוב וכאוב. העסקה בהחלט אינה לרוחו והוא רואה בה אסון לעם ישראל. האם זה ישפיע על המשך תמיכתו העתידית בממשלה? - ימים יגידו.

כך או כך, ש"ס בכל מקרה מתחילה להיערך לבחירות. ולא מדובר רק בשמועות. מצד שני, בש"ס נערכים לבחירות מהרגע בו מסתיימות בחירות, כך שזה בהחלט לא מפתיע ולא מעיד על דבר.

אל הבחירות הבאות, סבור מרגי, מגיעה ש"ס הרבה יותר מחוזקת. בתקופת סערות חוק הגיור הצבאי, הוא הוצף, לדבריו, בתגובות אוהדות דווקא מקרב בני התורה של ש"ס, אלו שבעבר אולי לא מיהרו להזדהות רשמית עם המפלגה. הפעם, הוא בטוח, כולם מכירים בכוחו של הגר"ע יוסף ובפסיקותיו.





• צילום:קובי הר צבי

אנחנו נערכים לבחירות

• השר יעקב מרגי, שר הדתות, אתה גם מנכ"ל המפלגה. מן הסתם אתה נערך לבחירות שייערכו בעוד שנה? שנתיים? - מילה אחת על הבחירות המתקרבות או שלא מתקרבות...

כמנכ"ל מפלגה, הוא פותח ואומר, הוא חייב להיערך. "יש תקופות שאני נערך ביתר שאת, בתקופה הזו אנחנו בסבב פגישות רציני, מפעילים בצורה מאסיבית את הלשכות לפניות הציבור בכל רחבי הארץ, מרעננים את רשימת הבוחרים שלנו, וכן, נערכים לבחירות".

אבל אם אשאל אותו מתי ייערכו הבחירות, לדעתו לא בשנה הקרובה והממשלה הזו תמלא את ימיה, אלא אם כן, וכאן הוא מסתייג, ראש הממשלה יכנס לתהליך מדיני מאוד מהותי ואז יתחילו להיות תזוזות פוליטיות.

הוא מדגיש "תהליך מדיני", לא מדבר על אישור עסקה כזו או אחרת, ומדגיש שהערכתו תקפה גם במקרה בו ייערך שימוע לשר החוץ, אביגדור ליברמן. לגביו, הוא מזכיר כי בקואליציות קודמות הוא היה "הפורש האולטימטיבי", מי שפרק ממשלות די מהר. "הוא לא עשה את זה בקדנציה הזו, והיו כמה משברים, אני חושב שהוא הפנים שבחוץ, באופוזיציה, לא ניתן לשרת את האוכלוסייה ואת הציבורים ששלחו אותך לכנסת".

אפרופו היערכות לבחירות, אני מזכירה לו, בדקתם את הנתונים? – אני שואלת. אתה, כשר דתות, כמו כל שר, עליך להביא עמך 'נדוניה'... עברת בכל הארץ ובדקת שיש לך עם מה לבוא לבחירות?

לפני שהוא מדבר על מינויים ושאר תופינים, הוא מדבר על כך שמאז ממשלת שרון-שינוי, החרדים למדו שעצם הישיבה בקואליציה מונעת ובולמת גזירות קשות. מעבר לכך מגיעה העשייה, אבל היא לא העיקר, לטעמו. "העשייה מעבר לזה זה ערך מוסף", וכל משרד ממשלתי שלנו יכול להצביע על עשייה. מצד שני, יש בעיה לדעתו עם התקשורת. "זו ממשלה שלא נופלת מממשלות אחרות בעשייה שלה, אבל לא זוכה לפרגון בתקשורת".

עם המקובל, הרב בניהו שמואליצילום: עם המקובל, הרב בניהו שמואלי
עם המקובל, הרב בניהו שמואלי


בחירת רב היא חומר נפץ

ערך מוסף, אבל אי-אפשר בלעדיו, ואני מבקשת לדעת אם יש לו מספרים. כמה רבנים? כמה מועצות דתיות? הוא דווקא אינו מתלהב להעניק מספרים. למרות, שהוא השר ש"שבר את הבצורת של מינוי רבני ערים, והיד עוד נטויה", כפי שהוא מודה.

צריך לזכור, הוא מזכיר, ש"בחתונה הזו של בחירת רבנים צריך כמה שותפים וביניהם את ראש הרשות. לא כל רשות יכולה למנות שני רבנים, יש כמה מרכיבים, ההליך מורכב, יש ראשי ערים שרוצים להביא לבחירת רב, אבל פוחדים מהציבור שלהם...". ולכן בחירתם של שישה רבני ערים אחרי עשור של בצורת זה הישג יפה.

• רבנים ספרדים?

"לא רק, אבל בעיקר, כי שם היה המחסור הבולט, בערים שלא היה בהם רב בכלל".

טוב, זה לא בושה, אני מזכירה לו, בשביל זה נשלחת על ידי הבוחרים של ש"ס.

לא, מה פתאום, הוא ממהר להבהיר. לעיתים, הוא אפילו ננזף על ידי הנהגת התנועה על זה שאין בחירה של רבנים אשכנזים. הנה נבחרו רבני ערים באלפי מנשה, אור יהודה, אשדוד ועוד. "אנחנו לפני קו הגמר של רבנות ירושלים, שני רבנים בירושלים, שני רבנים בפתח תקווה".

רבנות ירושלים...המממ... נגעת בחומר נפץ, אני עוצרת אותו.

"כל בחירת רב היא חומר נפץ", הוא נותר אדיש, ועומד על כך שדין ירושלים כדין כל עיר אחרת. "לא תראי אצלי היערכות מיוחדת".

אבל תקוע לך ההליך, אני מזכירה, ורומזת לו על תקיעת 'דיל' לפני כשבועיים בידי גורמים בתנועתו.

"זה ייגמר בשלבים הבאים", הוא מבטיח. "מטבע הדברים אם יש לך מעל אלף בתי כנסת בעיר, לכי תמצאי את המכנה המשותף לבחור 24 שיבחרו"...

הציבור הליטאי לא עזר לי

• בפרט כשראש העיר רוצה רב דתי-לאומי לצד הרב החרדי הספרדי, ויהדות התורה רוצה משהו אחר...

"לגיטימי שכל אחד ירצה את שלו...התפקיד שלי הוא לא להביא רבנים, אלא להביא גוף בוחר, לקבוע תאריך ושכל אחד ימכור את מרכולתו לגוף הבוחר, והטוב ביותר ייבחר. זה הויכוח שלי היחיד עם הציבור הליטאי. הציבור הליטאי חושב שאני עובד אצלו ועובד בשבילו, אני אמרתי שאני חייב להביא גוף בוחר, מאוזן, ואדרבה, אם יש לך רב טוב שישווק את עצמו. יש לך 48 חברי גוף הבוחר, אם הרב טוב יבחרו בו, אם לא טוב לא יבחרו בו.

"לא מצאתי באף עיר בארץ שהציבור הליטאי עזר לי שייבחר רב ספרדי, פלוני או אלמוני. אם לזה הם קוראים דיל, אז אני בדיל... אבל אני אומר לך שאין שום דיל! ודווקא לצערי הרב אלו שצועקים שיש דיל הם אלו שרוצים דיל".

גורמים בסביבת ראש העיר, ניר ברקת, טוענים שהיה 'דיל', אני אומרת, אבל למה אתה אמור להתבייש בזה? נניח שנפל לידך 'דיל' שמתאים לך, אם הוא חוקי...

"מי שצועק 'דיל דיל' רוצה דילים, אם הייתי תופר דיל הייתי אומר שיש דיל. דיל אומר שאני נותן לך את זה, ואתה נותן לי את זה. אני באתי לראש העיר והבטחתי לו שני דברים: האחד - גוף בוחר יציג. השני - שאני לא אתערב במינוי הרב האשכנזי. אנחנו כמפלגה לא נהיה מעורבים אקטיבית במינוי הרב האשכנזי".

לגיטימי? – הוא שואל. זה דיל? – אם זה דיל, אז יש דיל...

אוקי, אני ממשיכה. אבל אז הגיע יו"ר התנועה, אלי ישי, ישב עם ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה בחדר, אולי גם עם משה גפני, ובנו ציר שאומר: אין מה לעשות, צריך להתכופף לליטאים, כדי שלא תפרוץ מלחמת עולם בין התנועות.

נכון, הוא אומר, היו פגישות, "גפני שמע את הדברים ממני בצורה הכי ברורה, מה שאמרתי לך". הוא לא יודע על פגישה עם מקלב אבל אם היה נפגש איתו היה אומר לו אותו דבר. "ברור שהנטייה שלנו בתנועת ש"ס היא שיהיה רב ליטאי. יחד עם זה, אני לא יכול להתכופף לגוף הבוחר, אני רק יכול להביא אותו, לפי גודלם של בתי הכנסת ופריסתם בעיר".

• אין לך ברירה, אתה חייב להתכופף לרצונו של ראש העיר, כי אחרת לא יהיה לך רב...

"מהרגע שראש העיר הבין שאני לא הולך לעקוץ אותו העניינים הסתדרו".

הבין שאני לא הולך לעקוץ אותו. ברקת צילום: הבין שאני לא הולך לעקוץ אותו. ברקת
הבין שאני לא הולך לעקוץ אותו. ברקת


אני לא קוסמטיקאית

• ראש העיר מרוצה ממך, אבל אז באה הנהגת תנועת ש"ס ואמרה 'סטופ', לא רוצים להסתכסך עם האשכנזים.

"לא, זה לא זה", הוא מכחיש. "התהליך לא הושלם בגלל המורכבות שלו. חודש-חודשיים אחרי החגים זה יגמר, 24 מתוך מועצת העיר, 24 מתוך בתי הכנסת, יחד יהיה לנו גוף בוחר..."

• זה גוף בוחר שהאשכנזים יהיו מרוצים ממנו?

"לא אחראי על כך שיהיו מרוצים".

• אם לא יהיו מרוצים, הם ירוצו לאלי ישי ויטרפדו לך...

"אם האשכנזים היו יודעים מי המועמד שלהם"...

• כן, זה סודי.

"אז עדיין אין להם מועמד, הם לא מאוחדים. לעניות דעתי, גור יתמכו במישהו אחר, הליטאים במישהו אחר, אני לא יודע מה בעלזא ואחרים יעשו, ראינו את הבחירות לעיריית ירושלים, הם לא סגורים על עצמם, ולצערי הרב הליטאים דווקא לא מכירים את גודלם ואת כוחם האמיתי. שילמדו בירושלים את גודלם וכוחם היחסי אחר-כך יבואו בטענות. אני לא קוסמטיקאית ולא יכול לכסות על פגעי הטבע. הם יקבלו לפי גודלם, בתי הכנסת שלהם ידועים. האם יהיו מרוצים? לעניות דעתי לעולם לא".

אבל אני מעדיפה לחזור לנקודה ממנה התחמק.

• מה אתה אומר על זה שיהדות התורה לוחצת על ש"ס? אני יודעת שאתה לא לחיץ, אבל הם מוצאים 'דרכים עוקפות מרגי' כדי להפעיל לחצים. אתה אוהב את זה?

"אהיה כנה איתך ועם ציבור המאזינים והצופים: לא, אני אומר לך חד משמעית שאני לא אוהב את זה, לא מרוצה מזה. זו דרכם, זו מנטאליות ליטאית, אם אתה לא תקיף, אם אתה לא מתנגד לכל דבר, אם אתה לא גאה מדי, אז אתה לא ליטאי. אז שיבושם להם. כשם שפרצופיהם שונים, כך דעותיהם שונות. אנחנו מתנהלים אחרת!"

המשימה שהוטלה עלי קשה

• אתה מדבר על העניין הזה עם יו"ר התנועה שלך, אלי ישי? הרי יש לכם גישות שונות, זה לא סוד, אלי מביא קו שמרני יותר של "להסתדר", אתה מוביל קו תקיף יותר...

"ודאי שאנחנו מדברים. תראי, ודאי שגם אני בהשקפת עולמי מעדיף שיהיה רב חרדי אשכנזי, אבל אני מציאותי יותר. גם אלי הוא יו"ר תנועה ויש לו הסתכלות שלי אין אותה. אני מדבר איתך כשר דתות, וככזה אני חייב להביא גוף בוחר לטובת הציבור, גוף שהוא מאוזן ומייצג את כלל האוכלוסייה בירושלים. זה התפקיד שלי.

"פוליטית, אם הייתי חבר בגוף הבוחר, מה הייתי מצביע? אני יודע מה הייתי מצביע. אבל זה לא אומר שבגין השקפת עולמי אני צריך לבגוד בערכים הבסיסיים וגם בתקנות המחייבות אותי לבחור רב בצורה מסודרת. הליטאים יהיו מבסוטים? - אשמח, ולא - אצטער! אבל כרגע זה מה שאני יכול לתת".

אני מנסה לגעת בנקודה הרגישה ביותר. בינתיים, אני שואלת, אתה לא חושב שהרב יצחק יוסף יושב מהצד וכועס עליך? שעון החול מתקתק, עוד מעט בחירות.

"הרב יצחק יוסף גדול בתורה, יש לו את מפעל חייו את ה'ילקוט יוסף' ושאר הספרים על השולחן ערוך"...

• לכן הוא מתאים להיות רבה של ירושלים...

"הוא כותב ספרים, נותן שיעורים בכל ערי הארץ, כל פגישה איתו עוד ספר יוצא, בן פורת יוסף. ודאי שאין יום טוב יותר מיום בו הותרו הספקות. ברגע שהציעו לו להתמודד על רבנות ירושלים והוא רוצה להתמודד, הוא עומד ותלוי. אין ספק שזה מעיק וזה לא מכובד שבכל מקום אליו הוא הולך במקום להגיד לו 'שלום כבוד הרב, מתי ייצא הספר הבא?' שואלים אותו 'מתי ייערכו הבחירות בירושלים'. זה לא מכובד..."

• וזה גם לא מוסיף לכם נקודות בבית הרב.

הוא מתחמק מנושא 'בית הרב', ומסביר שהדבר מפריע לציבור ולרבנים. "לכן המשימה שהוטלה עלי קשה, עשר שנים לא היו רבנים וכולם מצפים. יש מקומות שהצלחנו יותר ויש שפחות, אבל שברנו את הבצורת.
ויש מקומות נוספים בדרך. נתניה, קרית עקרון, ירוחם. יש מקומות שצריך רבנים, אבל ראשי ערים לא רוצים. עד היום ברוך ה' לא עשיתי שום מעשה כוחני מול ראש הרשות, רק לרשויות שסוררות", הוא אומר - ומחייך.

"מה שהוא מורה לי אני הולך ועושה". הגר"עצילום: "מה שהוא מורה לי אני הולך ועושה". הגר"ע
"מה שהוא מורה לי אני הולך ועושה". הגר"ע


יש רק אחד שאני מקבל ממנו בהנהגה – הגר"ע

ואני נזכרת במודיעין עילית, לשם הגיע לפני כשבוע נציגו של מרגי, ניסים אלקססי. אני מנסה להבין למה נשלח, מי יזם את הביקור, ומהם המהלכים המתוכננים שם.

מרגי, שמעולם לא מתחמק מתשובות לכל שאלה, ומעולם לא הגביל את שאלותיי או גדר אותן, משיב אחת לאחת.

רב ספרדי יהיה במודיעין עלית, הוא אומר, אם כי עדיין אין מועמד לפרסום. "זה לא נתון לוויכוח של אף אחד" . לגבי מועצה דתית, היו ויכוחים. "להעמיד צלם בהיכל", אמרו לו, והוא לא מבין למה מה שטוב לבני-ברק לא טוב למודיעין עילית.

אני מנסה להסביר לו את השיקול לפיו אם בבחירות הבאות תיקח המפד"ל-הבית היהודי את תיק הדתות, השליטה במועצות הדתיות תיפול לידיה, והוא לא מסכים עם זה. "אם הייתי יודע שעבור העולם הליטאי, המפד"ל זה כמו להעמיד צלם בהיכל... אבל רינונים שקיבלתי לגבי ירושלים אומרים שפינדרוס - ואדרבה, שיכחיש את זה... - רצה להגיע עם ניר ברקת ל'דיל' על רבנות ירושלים. אמר לו פינדרוס: בוא אתן לך את הרב שמואל אליהו לרב ספרדי ותן לנו את הרב החרדי האשכנזי. ואין לך מפד"ל יותר מהרב אליהו. אז מה שמותר להם..."

• וברקת שמר לכם אמונים וסירב?

"כך צריך להיות", הוא מאשר.

יש כאן חשש של הרב שטינמן, אני מסבירה לו.

"יש חשש? אין שום חשש. אין לדיין מה שעיניו רואות. באו אליו ואמרו לו א' ב' ג' ד', חששות, גם אם לי היו אומרים חששות כאלו, הייתי חושש"...

• אז למה אתה לא נכנס אליו ומסביר לו?

"כי אני, יש לי אהבת תורה ואהבת תלמיד חכם, אבל עקרונית יש לי אחד שאני מקבל ממנו בהנהגה וזה הרב עובדיה יוסף. מה שהוא מורה לי אני הולך ועושה, אני לא מתייעץ עם אחרים. כל מה שאומר לי מרן אני עושה, לא זז ממנו ימינה או שמאלה, גם במלחמות הכי מקודשות שלי. כשאומר לי מרן לזוז, אני זז הצידה".

• אני שומעת כאן ביקורת מרומזת על אלו בש"ס שכן הולכים לרבנים אחרים?!...

"לא, לא מבקר אף אחד. אני עקרונית שמתי לי את זה, אבל כל אחד בדרכו".

יש אנשים שלא מסוגלים להסתכל שוויוני

אנחנו שבים למודיעין עילית, אני מזכירה לו שהזמינו את השר אלי ישי לביקור בעיר - והוא סירב להזמנה, ומנסה להבין איך נולד הביקור של מנהל לשכתו אלקססי בעיר. הוא מסביר שמאז החלה פרשת המועצה הדתית בעיר, נוצר מנגנון של בקרה על נושא שירותי הדת, בעיקר כלפי הציבור הספרדי. "לצורך זה מיניתי את העוזר שלי ניסים אלקססי, שישב פה במשרד אולי ארבע או חמש פעמים עם ראש עיריית מודיעין עילית. אני סירבתי לקבל אותו!"

• מדוע?

"ככה".

אבל "ככה" לעיתונאי, זו אינה תשובה... והוא נאלץ להרחיב. כל עוד יש לו תחושה שיש ציבור שהוא נרדף, הוא לא מסוגל להגיע לביקור או להיפגש אישית עם ראש העיר, יעקב גוטרמן. "אני יודע שאחי הספרדים בקרית ספר, לא רוצה לומר נרדפים, אבל חיים בגלות בצורה הכי בוטה. יש משטר פחד, זה עולה מהציבור, מי שלא מדבר ומיישר קו מיד ירגיש את זה או במוסדות החינוך או במרפסת. לבושתי זה מביא מחשבות לגבי הקמת עיר חרדית".

• בכל מקום זה ככה? בבית שמש זה ככה?

"לא חושב שהרב משה אבוטבול רדף מישהו בגלל שלא הלך איתו בבחירות. אנחנו לא סקטוריאליים, אנחנו מהנים מההסכמים הקואליציוניים שלנו מפלגות אחרות, מקוואות זה בלעדי שלנו בארץ? כל ההסכם הקואליציוני שלי הולך על מקוואות ובתי כנסת. הנה, בבני-ברק יש שותפות, ואני רוצה להאמין שככה היה היחס גם אם כוחנו שם היה כמו בקרית ספר.

"יש אנשים שלא מסוגלים להסתכל שוויוני, יש סוג א' ויש סוג ב', וזה מוטבע אצלם", הוא אומר, ונראה כועס מאוד.

"ארבע פעמים ראש העיר הגיע לפה, ישב פה בתור". גוטרמןצילום: "ארבע פעמים ראש העיר הגיע לפה, ישב פה בתור". גוטרמן
"ארבע פעמים ראש העיר הגיע לפה, ישב פה בתור". גוטרמן


אני כועס, יש לי ביקורת

• בגלל זה לא הגעת למודיעין עילית? אתה לא מסוגל?

"זו לא מלחמה אישית, אני לא עובד אישי, אני שליח ציבור ואני חייב להיפגש גם עם מי שאני לא אוהב. אבל פה זה לא אוהב או לא אוהב, אני כועס, יש לי ביקורת, שירותי הדת לא ניתנות באמות מידה שוות. השאלה שלך במקום, וזה נכון ששר הפנים לא יורד לעיר הזו. אני לא אמנע ממנו שירותים, אבל שאני ארד ואכבד אותו? לא! הוא לא יתכבד בי! כרגולטור, שלחתי את העוזר שלי לבדוק מה קורה פה, זה המשך הטיפול, ארבע פעמים ראש העיר הגיע לפה, ישב פה בתור, עכשיו היו דברים בוערים, העוזר שלי ירד, במסגרת ההוראה הראשונה לטפל במקום".

• הוא בא לומר דברים קשים?

"היו לנו טענות שהדברים נעצרו והוא ירד לראות מה קורה. חלק נעצרו, חלק לא, חלק מסיבות אובייקטיביות, חלק לא, הדברים מתקדמים".

• וניסים בא לומר שהקצב איטי?

"כן, בא ואמר זאת וגם נוכח בעצמו".

לעניין המועצה הדתית, הוא בעד, "כדי שהדברים יינתנו בצורה שווה", אבל הוא לא מקדש זאת, ואם הדברים יבוצעו בדרך אחרת, יוותר על הקמתה.

• אז שוב התכופפתם לציבור הליטאי, בוא נשים את הדברים על השולחן..

לא, הוא לא אוהב את ההגדרה. גם בשוהם, לדבריו, הייתה התנגדות עזה והוא ויתר. "אם הדברים יתקדמו, לא אקים מועצה דתית". משמע, הוא לא גנז את הרעיון, הוא באוויר כשוט...

אני מספרת לו כי יש מועמדים למשרות במועצה הדתית שעומדים ללכת לבג"ץ. הם טוענים שהם 'נשרפו' ובסוף אין מועצה דתית. הוא מתפלפל איתי במונחים מהגמרא, ומדבריו עולה שיש מצב שזה נוח לך ויש מצב שזה לא נוח לך. בג"ץ זה פסיק רישא, אבל נוח לי...

• כלומר, לא תכעס עליהם אם ילכו לבג"ץ, 'תסכים' להקים להם שם מועצה דתית.

"אכן, כן"...הוא אומר - ושוב מחייך.

האפלייה צריכה להיעלם מהעולם!

אפרופו בג"ץ, אני מזכירה לו שגם בנושא האפליה בסמינרים עזר הבג"ץ. לפעמים אולי אין ברירה, אני אומרת לו.

"אני אומר לך שהאיום הראשון שקיבלתי מיצחק פינדרוס שאם הגוף הבוחר לא יהיה מאוזן יעתור לבג"ץ. הנה, נציג חרדי משתמש בבג"ץ".

• אכן, גם גורמים ב'יהדות התורה' איימו בבג"ץ. הם אמרו שמול גופי ממשלה זה מותר...

הוא לא אוהב את זה. "פלפול הלכתי יוכלו למצוא ככל שרוצים, לכן אני לא נבהל מזה. כמו שהם משתמשים במפד"ל כמו שהם רוצים, ואחר כך לומר 'כפירה'"...

מה יהיה הסוף עם נושא האפליה? - אני שואלת.

"אני אומר לך: מי שלא ישמע לגדולי ישראל יצטרך לשמוע לשר החינוך ולמערכת בתי המשפט. שיחליטו מנהלי הסמינרים למי הם רוצים לשמוע".

לדעתו, בשנה הנוכחית המצב הרבה יותר טוב, שובצו רוב הבנות, והנה, אף סמינר לא נסגר ואף בת לא קלקלה את חברתה. והוא מצפה מיהודי ירא שמים להשקיע מכוחותיו למען החלש.

• שמעת הקלטה של מנהל סמינר שאמר שהוא לא מסוגל לעמוד ב-40%.

"ההקלטה לא ברורה", הוא אומר, ואני מאשרת.

"בעיר הזו הייתה ועדת אכלוס הכי קשה ואגרסיבית וגם את זה הצלחנו להוריד. אני מקווה שהסוגיה תבוטל. גם בעמנואל הייתה תופעה קשה, ואני שמח שזה צף החוצה. אני יכול לומר לך שכזו הקלטה את יכולה לשמוע מהרבה מנהלי סמינרים, אלא שהוא נחשף בקלקלתו. הסוגיה הזו צריכה להיעלם מהעולם! כיום הכמות לא זועקת לשמים. ושר החינוך יצטרף להפעיל את סמכותו הניתנת לו כחוק".

"אנחנו לא אוהבים חוקים ספציפיים ששוללים". דרעיצילום: "אנחנו לא אוהבים חוקים ספציפיים ששוללים". דרעי
"אנחנו לא אוהבים חוקים ספציפיים ששוללים". דרעי


בש"ס לא מזכירים לדרעי עוונות ראשונים

אני סוגרת מעגל ושבה אל נושא הבחירות הכלליות. אתה מאשר או מכחיש את העובדה שעופר חוגי, כביכול, נשכר על ידיכם לצורך מערכת הבחירות? עופר חוגי עובד בש"ס למערכת הבחירות או לא עובד בש"ס?

הוא מבהיר חד-משמעית שעופר חוגי אינו ממלא כל תפקיד רשמי של תנועת ש"ס.

"עופר חוגי בזמנו החופשי הציע עזרה, שמחנו לקבל אותה, אבל מכאן ועד לעשות מזה משהו רשמי הדרך ארוכה". הוא מוחה ותובע את עלבונו של חוגי. "מי שהוציא את ההודעה, הוציא אותה כדי לפגוע בו, כמחאה, כעס, למה עוזר לש"ס... יש כאלו שזה לא נוח להם שהוא עוזר בש"ס. אני חושב שהוא שילם את חובו לחברה, כאנשים דתיים, אי-אפשר לזכור עוון לכל החיים לבן אדם. דווקא אותם אנשים שבמרכאות כפולות, בצביעות, נגעו דווקא בטרגדיה האישית שלו כדי למחות, הם עצמם משתמשים בזה כשהם רוצים..."

• לא הבנתי את מה שאמרת...

"אני אומר את זה בכוונה ברמז... ואידך זיל גמור... אני חושב שנעשה מעשה מכוער להזכיר את זה למשפחתו ולילדיו. בהלכה אנחנו מצווים לא להזכיר לבן אדם את קלונו ואת עוונו, ופה זה נעשה בצורה חמורה ופוגעת. חבל לי שאותו כלי תקשורת לא מצא את ההזדמנות להתנצל בפניו, לא דרכנו בכך"...

למעשה מה שאתה אומר הוא שלא מזכירים לבעל תשובה עוונות ראשונים, אני מנסה לחדד את אמירתו.

"כן", הוא מאשר...

• אתה יודע שזה יכול לעמוד נגדכם בבוא היום, אני ממשיכה לחדד, גם אני ברמזים...

"כן, בחיים לא נזכיר, והנה אני אומר את זה אם את רומזת על אריה דרעי, שבחיים לא תמצאי מישהו בש"ס שמזכיר לו עוונות ראשונים".

• לא הייתם תומכים בחוק דרעי, אם וכאשר היה מגיע לכנסת?

"מה שהיה מורה לנו מרן היינו עושים. זו סוגיה שלא דנו בה, אנחנו לא אוהבים חוקים ספציפיים ששוללים, אם צריך לעזור למישהו כן, לשלילה לא, אבל מה שמורה לנו מרן נעשה, ואני לא רואה את מרן אומר לנו לפגוע ספציפית בבן אדם, כי היום זה איקס ומחר זה גם יכול להיות אני..."

• אתה משאיר למרן לומר במי הוא תומך בראש התנועה, וזה ברור שהוא תומך באלי ישי.

"נכון", הוא מהנהן בראשו.

כי יהיו אשר יהיו חילוקי הדעות הנקודתיים בינו לבין יו"ר התנועה סביב ציר ש"ס-יהדות התורה, הציר שמרגי אינו אוהב, בלשון המעטה, דבר אחד ברור: מרגי הוא חייל של אלי ישי, והוא יעשה הכול כדי לתמוך בו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 34 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}