כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

הדרך חזרה • נשלמות ההכנות לשובו של גלעד הביתה

השופטים דנים בעתירה שהגישו נפגעי טרור נגד העסקה • אביבה שליט מתחננת: "כל דחיה עלולה לסכן חיי בני" • והנשיא מסביר: האושפיזין שלי

גלעד שליט
גלעד שליט



ההכנות לקראת שובו של החייל השבוי רב סרן גלעד שליט הביתה נמשכות במלוא המרץ.

למרות שעדיין לא ידועה שעת שובו המדויקת, בדוברות רוה"מ יחד עם דובר צה"ל כבר נערכים לפתיחת מתחם מיוחד לעיתונות בבסיס חיל האוויר תל-נוף שבמרכז הארץ. גם 'בחדרי חרדים' יהיה שם ויביא את הקולות ואת המראות.

מה שמעכב כרגע את השלמת העסקה הן עתירת ארגון "אלמגור" שהוגשה לבג"ץ ואשר נידונה היום (ב) בהרכב של שלושה שופטים.

אל העתירה הצטרפו נציגי משפחות נפגעות טרור, כאשר משפחת שליט הצטרפה אל המשיבה המרכזית פרקליטות המדינה. בעתירה ידון הרכב של שלושה שופטים: הנשיאה דורית בייניש והשופטים אליעזר ריבלין וחנן מלצר.
~אתמול שבה אמו של גלעד, אביבה שליט, והזכירה לאזרחי ישראל כי כל עיכוב ודחייה בעסקה עלולים לסכן את חיי בנה. את הדברים הללו כתבו ההורים גם בתשובתם לשופטי הבג"ץ, כשהם דורשים שלא לשנות את פרטי העסקה במהלכה אמורים להשתחרר 1,027 אסירים פלסטינים תמורת בנה.

"אין זאת אומרת, בשום פנים ואופן, שאין משפחת שליט מזדהה עם כאבן של המשפחות שבניהן בנותיהן נפגעו מפעולות טרור, או כי אין היא מכבדת את טיעוניהן", כתבו ההורים לבג"ץ.

במהלך מסיבת עיתונאים שנערכה ליד בית המשפחה שבמצפה הילה, הודתה האם "לאזרחי ישראל ולתקשורת שעוטפים אותנו בחום ובאהבה. ימי ההמתנה לגלעד מורכבים. אנו מבינים לליבן של המשפחות השכולות. למרות זאת, כל עיכוב ודחייה של העסקה עלולים לסכן את חייו של גלעד. זה עניין של פיקוח נפש. אני מבקשת שעם חזרתו של בני הביתה, תעזרו לו להשתקם", אמרה האם במהלך מסיבת עיתונאים שנערכה ליד בית המשפחה שבמצפה הילה.

אושפיז יקר. סוכת הנשיא, הבוקרצילום: אושפיז יקר. סוכת הנשיא, הבוקר
אושפיז יקר. סוכת הנשיא, הבוקר


מפגינים אצל הנשיא

הבוקר, כמקובל במסורת בית הנשיא, פתח הנשיא שמעון פרס את סוכתו בפני הציבור הרחב. במהלך האירוע נשא דברים בהם התייחס בין השאר גם לשובו של גלעד.

"למעלה מחמש שנים הוא היה בודד בכלא והעם כולו התלכד בתפילה נחושה להשיבו בריא ושלם לביתו למולדתו. שלומו של כל חייל הוא כשלום ישראל כולה", אמר הנשיא.

"סוכה זו, זו סוכה מיוחדת. היא גדושה בציפייה לאושפיז יקר שבדרכו הביתה. גלעד, חייל בודד אחד, הביא למבחן ערך ייחודי בתולדותינו: הצלת נפש אחת מישראל כהצלת נפשו של העם. ישראל לא הייתה קמה ללא גבורת חיילי צה"ל ישראל הייתה מתקשה להתקיים בלי מערכת ביטחון ענפה, שזורה גבורה וחכמה.

"בסוכה זו נודה הפעם לעם שלבו לא פסק מלפעום בדאגה לגורל אחד מבניו. נודה מכאן למשפחת שליט שלא עצמה עין ולא נסוגה מול מכשול. היא פעלה בנחישות ובאיפוק. נודה לראש הממשלה בנימין נתניהו שצריך היה להיות הראשון לקבל הכרעה כבדה מנשוא והוא הכריע. נודה לממשלת ישראל שהתגייסה כמתחייב על אף הספקות וקיבלה את האחריות הקולקטיבית שנדרשה".

לסיום התייחס פרס גם למתנגדים לביצוע העסקה. "רעיי וידידיי, נכבד כולנו את המשפחות שאיבדו את יקיריהן במלחמת הטרור. הן נושאות ביגון שלא ניתן להשתחרר ממנו ומתמידות באהבת עמן באצילות ובכבוד. נישא את עינינו לרגע שגלעד יירד את המדרגות המובילות לביתו ולמשפחתו. הוא בן לעם, עמנו, שידע מעמקי תהום ויידע אוויר פסגות".

את דברי הנשיא קטעו מספר פעילים ובראשם ראובן אברג'יל, לשעבר איש "הפנתרים השחורים", שניסו למחות בנושא הדיור הציבורי. "לא רק את גלעד שליט צריך לזכור, אלא גם את מי שאין לו בית לחזור אליו", צעקו, כשהנשיא קוטע את דבריו ומאפשר להם להשמיע את קול המחאה. בהמשך פונו האנשים מהמקום.

בשעה זו נערכת צעדה של משפחות שכולות ונפגעי טרור אל מול משרד ראש הממשלה ובית המשפט העליון שם יעמדו המפגינים בכל מהלך הדיון בנושא שליט. המשפחות אוחזות בידיהן דגלי ישראל.

ישראל קיבלה דרישות החמאס

בתוך כך נשלמות ההכנות גם לשחרורם של האסירים הפלסטינים.

על פי הודעתו של סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, מוסא אבו מרזוק, שלוש מדינות כבר הביעו את הסכמתן לקלוט את האסירים שיגורשו לחו"ל וביניהן, לדבריו, קטאר וטורקיה. לדברי כתב העיתון אל-חיאת היוצא לאור בלונדון סוריה היא המדינה השלישית.

על פי התוכנית, אמור אבו מרזוק להגיע במהלך היום לקהיר, מלווה בראש הלשכה המדינית בארגון, חאלד משעל, כדי להשתתף בקבלת הפנים שתיערך ל-40 האסירים שיגורשו למצרים במסגרת העסקה.

אתמול (א') סיפר דובר הזרוע הצבאית של החמאס, הידוע בכינויו "אבו עוביידה", כי לפי הסיכום בין הצדדים אחת לשנה ייפגשו נציגי ישראל ומצרים כדי לעמוד על מצבם של האסירים שיגורשו לחו"ל במסגרת העסקה.

בניגוד לשמועות לפיהן, כביכול, התגמש החמאס בביצוע העסקה, הדגיש אבו-עובדייה כי הדבר אינו נכון וכי אם הייתה מתקבלת דרישתה הראשונית של ישראל היו מגורשים לא פחות מ-260 אסירים. כמו כן הוסיף כי 90% מדרישות החמאס התקבלו בידי ישראל.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}