כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

עסקת שליט • שלב ראשון יצא לדרך

שב"ס מרכז את המחבלים מבתי הכלא • הוגשו עתירות לבג"ץ • מפגינים פרצו לבית שר המשפטים • שרי רוט על כל ההתפתחויות בעיסקת שיחרור המחבלים תמורת גלעד שליט

המחבלים חוגגים. צילום: פלאש90
המחבלים חוגגים. צילום: פלאש90



אתמול (מוצ"ש) בחצות פורסמה באתר שירות בתי הסוהר רשימה מלאה של המחבלים העומדים להשתחרר כחלק מעסקת שליט. הפרסום, שגרף צפיות רבות, יועד כדי לאפשר למתנגדים לעסקה לעתור לבג"ץ.

אתמול העביר משרד המשפטים לנשיא המדינה, שמעון פרס, את הרשימה המלאה, ובבית הנשיא כבר החלו להיערך להכנת כתבי החנינה. הנשיא שמעון פרס מתכוון לעבור על כל תיק ותיק קודם שיאשרו, אם כי הוא אינו מתכוון לעכב את העסקה, והוא בהחלט יפיק את החנינות הנדרשות לצורך ביצועה.

פרס אף שוקל הוסיף למכתבי החנינה משפט לפיו אין בכך משום מתן מחילה לאסירים המשוחררים, וכי היא ניתנת רק כחלק מעסקת חילופי השבויים. כך נהג פרס גם בעת מתן החנינה לאסיר סמיר קונטר בעסקת החיזבאללה ב-2008.

בתוך כך נשמעות תלונות רבות מפי אזרחים נפגעי טרור, המנסים להתקשר למוקד המיוחד של משרד המשפטים (02-6466801/3/4) אך אינם נענים.

בתוך כך נמשכת מחאת הימין נגד העסקה.

עתירות לבג"צ נגד שיחרור הרוצחים

תחילה הפגינו המוחים אל מול בית הנשיא, בהמשך הצליחו לחדור אל חצר ביתו של שר המשפטים, יעקב נאמן, בירושלים תוך שהם מצליחים לעקוף את המאבטחים שניצבים באורח קבע בחצר הבית. המפגינים נקשו על דלתות הבית. הם קראו קריאות נגד השר ונגד השחרור הצפוי של המחבלים, מחד, ובעד שחרור אסירים יהודיים שפגעו בערבים, מאידך.

בעוד תהליך השחרור יוצא לדרכו, צפוי בג"ץ להכריע במהלך שעות היום בעתירה שהוגשה לו על ידי ארגון "אלמגור" - המייצג נפגעי טרור, נגד העסקה בתאריך המוסכם: יום שלישי.

הם דורשים לדחות ב-48 שעות הן את שחרור האסירים והן, כתוצאה מכך, את שחרורו של גלעד שליט. מטרת העתירה: לאפשר למשפחות הנפגעות מהעסקה לבחון את רשימת האסירים ולהכין ערעורים מתאימים.

בין העותרים גם משפחות 'פרטיות' וביניהן אביה של תהילה מעוז, מי שנרצחה בפיגוע במסעדת סבארו בירושלים, בנו של ששון נוראיל שנחטף ונרצח בידי החמאס בשנת 2005, הרב שמואל וייס שבנו נרצח בידי מחבלים במבצע חומת מגן, רון קורמן שבתו נרצחה בפיגוע בחיפה ועוד.

על פי החלטתו של השופט אשר גרוניס, תגיש הפרקליטות את תשובתה לעתירה עד השעה 10 מחר (ב') ולאחר מכן היא תובא בפני הרכב של שלושה שופטים. תקדימי העבר מלמדים כי בג"ץ צפוי לדחות את העתירה.

משפחת שליט: רגעים מורטי עצבים

השמועות על עיכובים עתידיים אפשריים, לא מוסיפים רוגע ושלווה, מן הסתם, למשפחת שליט, שרגעים מורטי עצבים עתידים לעבור עליה עד לרגע בו תוכל אביבה, האם, לחבק סוף סוף את בנה.

במהלך הלילה דיווחה רשת 'אל ג'אזירה' מפי "גורמים יודעי דבר הקשורים למגעים" על קשיים במגעים לסגירת הקצוות האחרונות של העסקה. על פי הדיווח, יש עדיין חילוקי דעות בין הצדדים בדבר זהותה של המדינה שעתידה לקלוט את 40 האסירים אותם דרשה ישראל לגרש אל מחוץ לשטחי הרשות הפלסטינית. כמו כן קיימת מחלוקת בנושא מספר האסירות הצפויות להשתחרר.

כפי שדיווחנו, קיימות עוד ארבע עצירות פלסטיניות שלא נכללו ברשימה, לאחר שעדיין לא נקצב עונשן.

על פי אותו דיווח, פגישה לילית שנערכה אמש (מוצ"ש) בין שליחו האישי של ראש הממשלה, דוד מידן, לבין אנשי משלחת החמאס בקהיר הסתיימה ללא תוצאות בשני הנושאים הנ"ל. בפגישה נכחו גם המתווכים המצריים.

מי שמיהר להרגיע את השטח בשני הצדדים היה דובר החמאס בעזה, פאוזי ברהום, שהבהיר באופן ברור כי "העסקה תתבצע כמתוכנן, אין שום קשיים בדרך, והאסירים ישובו לבתיהם ביום שלישי".

האם זה ירגיע גם את משפחת שליט? ספק רב.

שב"ס מרכז את המחבלים מבתי הכלא

אלא שלמרות העתירה ולמרות השמועות על עיכובים עתידיים צפויים, החלו הבוקר (א') בבתי הכלא להיערך לשחרורם הצפוי של המחבלים, ואם לא יעצור בג"ץ ברגע האחרון את התהליך נראה כי הוא אל-חזור.

במהלך שעות הבוקר המוקדמות כבר קיבלו האסירים את הידיעה על דבר שחרורם, וב-16 בתי סוהר במדינה החלו להוציא את האסירים (477 בשלב ראשון) היישר אל כלא קציעות שבדרום וחלקם אל כלא השרון שליד תל מונד.

על פי התוכנית, ביום שלישי יועברו האסירים לשלושה יעדים: מצרים, עזה והגדה המערבית.

הבוקר יצאו שלושה מיניבוסים מכלא דמון שבכרמל עם 15 מחבלות. החלונות היו מוגפים, וכוחות יס"מ ואנשי יחידת נחשון חמושים ליוו את המיניבוסים, כשברקע נשמעו קריאות שמחה של תושבי אל כרמל ועוספיה. המשטרה חסמה לתנועה בשני הכיוונים את כביש 721 (הזכור מאירועי השריפה בכרמל), בקטע שבין בית אורן ודלית אל-כרמל.

בתקשורת ציטטו את אמירתן של המחבלות, "סוף סוף אנחנו נושמות אוויר", והבליטו קצת פחות את העובדה שמדובר במחבלות שנטלו את אוויר הנשימה מיהודים חפים מפשע.

באותה שעה יצאו מכלא נפחא הדרומי שליד מצפה רמון שתי זינזנות, מלווים בסוהרי יחידת נחשון של השב"ס. מבעד לסורגים הצליחו כמה מחבלים להוציא ידיים ולסמן את אות "וי". במהלך היום יעזבו את המקום למעלה מ-200 אסירים - כולם חשים את תחושת הניצחון. אסירים אחרים, מכלא שאטה ומכלא גלבוע, כבר הועברו לכלא מגידו ומשם יועברו במהלך היום דרומה.

האסירים המשוחררים יעברו בדיקות רפואיות והליכי זיהוי לקראת שיחרורם. מדובר בהליך שיימשך כמה וכמה שעות, שכן צריך 'לקבץ' אסירים הכלואים ב-11 בתי סוהר שונים בכל רחבי הארץ.

גלעד יוכר באופן אוטומטי כנכה צה"ל

בתוך כך נמשכות ההכנות לקראת שובו של גלעד שליט ארצה. מטבע הדברים רבות החששות בקרב בני משפחתו מהאופן שבו יגיע וממצבו הנפשי.

במשרד הביטחון, שם הפיקו לקחים ממצוקותיהם של שבויי מלחמה ממלחמות קודמות, החליטו כי פדויי שבי יוכרו באופן גורף כנפגעו פוסט-טראומה ומבלי שיידרשו להוכיח בפני ועדות רפואיות כי נפגעו. לגבי המקרה הספציפי של גלעד שליט, הוא יוכר באופן אוטומטי גם כנכה צה"ל, כך עולה מהודעתה של ועדה הפועלת תחת ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, בראשה עומד ח"כ ישראל חסון.

חסון עומד במהלך השנתיים האחרונות בראש צוות הבוחן את תפקודו של אגף השיקום במשרד הביטחון, והוא עושה כל מאמץ כדי להביא לכך שלוחמים ששבים מהשבי יוכלו לתפקד באופן נורמלי ומבלי שהמדינה תערים קשיים בדרכם.

"אין זה ראוי שפדוי ייאלץ להילחם פעם נוספת לאחר שחזר מהשבי, הפעם על זכויותיו הבסיסיות, מול ועדות ביורוקרטיות כדי להוכיח שהוא אכן ראוי להיות מוגדר נכה", טוען חסון.

במשרד הביטחון עדיין לא סגורים על הפינה הזו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}