כ"ג חשון התשפ"ה
24.11.2024

אדמו"ר, ראש ישיבה ומרא דאתרא • סדר יומו של האדמו"ר מסאטמר

'ימים גדולים' • סדר יומו של האדמו"ר מסאטמר הינו מהעמוסים ביותר • הוא נפתח עם עלות השחר בסדרי לימוד, ממשיך בהרבצת תורה בישיבת סאטמר הגדולה ב'קרית יואל', עובר לפיקוח על השחיטה והכשרות בקריה, ומסתיים בשעות קבלה ארוכות למאות החסידים • סדר יומו של מנהיג לאלפים ולרבבות

אדמו"ר, ראש ישיבה ומרא דאתרא • סדר יומו של האדמו"ר מסאטמר



סדר יומו העמוס של האדמו"ר, הראש ישיבה והמרא דאתרא - האדמו"ר מסאטמר, הינו קשה לתמצות.

היום מתחיל לפנות בוקר. שכן כידוע בסאטמר יש דגש מיוחד על לימוד לפני התפילה ולפנות בוקר דווקא, כבר האדמו"ר בעל ה'דברי יואל', הניח על כך דגש.

איש אינו יודע את השעה המדוייקת בה מתעורר האדמו"ר, שכן הינו יושב לבדו בחדר הספרים הפרטי שלו, ולומד.

לעיתים הינו לומד בישיבה גדולה בה הינו משמש כראש ישיבה. זו הישיבה הגדולה של סאטמר הממוקמת ב'קרית יואל'.

לעיתים האדמו"ר אף משוטט בפנימית הישיבה ומעיר את הבחורים שנותרו לישון, ולא קמו ללמוד.

אחרי מספר שעות לימוד, יוצא האדמו"ר מחדרו למקווה טהרה, כשהוא מלווה ב'הויז בחור' שלו.

אחרי המקווה, נכנס האדמו"ר לבית המדרש הגדול של קרית יואל, לשמש כסנדק ומוהל בבריתות. (הבריתות לא מתקיימות בישיבה, בשל תקנה האוסרת כניסת נשים בשטח הישיבה).

לאחר מכן, האדמו"ר מתפלל בהיכל הישיבה גדולה יחד עם הבחורים, שם הינו מניח תפילין לבחורי בר המצוה של החסידות.

ביומא דפגרא או ביומא דהילולא, האדמו"ר מתפלל באחד מארבעה היכלי הישיבה קטנה, ושם עורך האדמו"ר את ה'לחיים טיש', אחרי התפילה.

לאחר התפילה מעביר האדמו"ר שיעור בספר תהילים: שיעור יוצא דופן שבו האדמו"ר מפרש פסוקי תהילים, במשולב עם דברי מוסר.

עם סיום השיעור נכנס האדמו"ר לחדרו בישיבה גדולה, לקבלת קהל רק לדברים קריטיים.

האדמו"ר שב אחר כך להיכל הישיבה לפלפל בסוגיא הנלמדת בישיבה, הוא נושא ונותן עם הבחורים, ומשוחח עם מנהלי ומשגיחי הישיבה בעניני הישיבה. האדמו"ר גם לומד עם בחורי ישיבה נבחרים בחברותא.

בכל סוף שבוע יש שיעור כללי של האדמו"ר, וסדר מיוחד בו הבחורים עוברים להבחן אצל האדמו"ר על הלימודים השבועיים. לעיתים מבחן קטן למעט בחורים ולעיתים מבחנים פומביים לתלמידים רבים.

הסדר בישיבה נחתם בתפילת מנחה בהיכל הישיבה.

קבלת קהל בבית ה'ברך משה'

לאחר מנחה פונה האדמו"ר לביתו, מלווה בבחורים, עימם הוא משוחח בדברי תורה ובסיפורי צדיקים.

יום אחד בשבוע מבקר האדמו"ר במשחטת קרית יואל, הוא מפקח על השחיטה ונפגש עם רבני קהילות אחרות, המגיעים כדי לרכוש בשר לבני קהילתם. בימות החורף הינו גם מבקר במאפיית המצות בקריה.

אחרי זמן קצר בביתו, מגיעים ילדי החסידות לערוך חלאקה. האדמו"ר מלביש אותם ציצית וכיפה, גוזר מעט משערות ראשם ומברך אותם.

אחר כך מוקדש הזמן לשד"רי מוסדות ויהודים שאוספים כסף לצורכיהם. האדמו"ר מקבלם בסבר פנים יפות ונותן לכל אחד מתנת יד.

עם ערב יוצא האדמו"ר המשמש כרב העיר, לסדר קידושין בחתונות המתקיימות בעיר.

עם לילה, עובר האדמו"ר לבית אביו בעל ה'ברך משה' לקבלת קהל. בבית אולם קטן לעריכת 'ווארט-תנאים' במחיר זול במיוחד. האדמו"ר פונה לעיתים לקריאת התנאים באולם, ושב לקבלת קהל.

יום אחד בשבוע, נוסע האדמו"ר לווילאמסבורג לקבלת קהל.

זה הזמן בו כל הרוצה להתיעץ עם האדמו"ר יכול להכנס, רבנים, בחורי בר מצוה המקבלים ספר בתנאי שלא ישוחחו עם התפילין, חתנים המקבלים את הספר 'ויואל משה' עם מכתב מיוחד של האדמו"ר, וגם כלות המביאות את תכשיטיהן שהאדמו"ר יברכן.

קבלת הקהל נמשכת בין 6 ל-7 שעות, ומסתיימת לא לפני חצות לילה, עד תפילת ערבית.

אח"כ האדמו"ר בוחן את הבחורים הלומדים בישיבה גדולה על הלכות שבת, יו"ד, או 1000 דפי גמרא.

בחור יכול לחכות חודשים עד שמגיע תורו להבחן, בחינה שלוקחת יותר משעה וחצי.
סאטמער מגזין פסח במחיצתם גדולי ישראל סדר יום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 32 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}