כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

הקלה על מעמד הביניים

שמואל אבואב מנכ"ל 'אור ירוק' בטורו השבועי מסביר כיצד ניתן להקל על מעמד הביניים בכל הנוגע לשוק הרכב

בחודשים הקרובים יעסקו פקידי האוצר בחיפוש אחר נוסחת קסם: מקסימום הקלה על מעמד הביניים, במינימום פגיעה בהכנסות המדינה. שטף המחאות, שהעלה באחת לסדר היום את ביטוייו הרבים של יוקר המחיה עבור מעמד הביניים, לא יותירו בידיהם ברירה, אלא לחפש אחר וריאציות רבות ככל האפשר של הנוסחה הנזכרת לעיל.

הנה דוגמה למהלך שייטיב משמעותית עם מעמד הביניים, ויעלה למדינה בחשבון סופי הרבה פחות מכפי שנראה על פניו:

שוק הרכב. רכישת מכונית חדשה עבור משפחה ישראלית ממוצעת ממעמד הביניים, היא פרויקט שעלותו 120 אלף שקל לכל הפחות, כלומר – פרויקט שאין ברירה אלא לדחותו בשלב זה. הסיבה לעלות הגבוהה של מכונית חדשה היא המיסוי הגבוה, בשיעור של כ 83% בממוצע ממחיר הרכב, שמשיתה המדינה על הקונה, מיסוי שכמעט מכפיל את מחיר הרכב. אלא שמשפחה ישראלית ממוצעת מהמעמד הבינוני מתקשה להסתדר ללא רכב, ולכן היא ממשיכה להשתמש ברכב הקיים, ההולך ומתיישן. גילו הממוצע של רכב בישראל הוא 8 שנים, לעומת 5.5 באירופה למשל, וכולנו רואים את כל אותם למעלה מ 200 אלף כלי הרכב של המעמד הבינוני, מכוניות בנות 15 שנים ויותר, הממשיכות בלית ברירה לנסוע יום יום בכבישי הארץ.

רבים מהנוסעים בתוך המכוניות האלה היו מחליפים אותן במכוניות חדשות, אם היה שיעור המס עליהן מופחת באופן משמעותי. כבר בנקודה זו, בה היו רבים מבני המעמד הבינוני רוכשים רכב חדש ובכך משפרים משמעותית את איכות חייהם, היתה המדינה מתחילה לקזז מההפסדים שגרמה לעצמה, בעקבות קניה מוגברת יותר של מכוניות משפחתיות חדשות, אבל הפסדי המדינה היו ממשיכים לחזור אל קופת האוצר גם בהמשך.

שהרי כל המחקרים מראים שמכוניות חדשות יותר הן גם מכוניות בטוחות יותר. הן מעורבות בפחות תאונות, ונוסעיהם נהרגים פחות, נפצעים פחות, ולכן גם עולים למדינה פחות. גם בנזק הישיר למשק, הנובע מהוצאות פינוי, שיקום וטיפולים רפואיים, וגם בנזק העקיף הנובע מאובדן תפוקה בשל פציעה או מוות, נזקים שבחשבון סופי מגיעים עד לכ 16 מיליארד ₪ בשנה.

בשנים האחרונות עוברת על המכונית המשפחתית מהפכה בטיחותית. מכונית קטנטנה שיוצרה בשנה שנתיים האחרונות, בטוחה לאין ערוך ממכונית כבדה, מאסיבית, וממותג בטיחות יוקרתי, שיוצרה לפני 8 או 10 שנים בלבד. רכישת מכונית חדשה עבור משפחה מהמעמד הבינוני, משמעותה עוד כריות אויר שיגנו גם על הילדים במושב האחורי, מערכת בקרת יציבות שתתקן טעויות נהג ותמנע תאונה, מערכת שתתריע מפני סטייה מנתיב, מאי שמירת מרחק, מלחץ אויר לא תקין, מנסיעה מסוכנת לאחור, ממה לא.

כך ישפר המעמד הבינוני את איכות החיים ברכב חדש, כך תימנע המדינה מלהפסיד כסף, באמצעות הגברת הקניה וצמצום נזקי התאונות, ועוד דבר קטן – כך יחסכו לעצמן משפחות רבות אסונות קשים בכבישים, להם, לצערנו, אנו עדים מידי יום ביומו.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}