פגיעה בתחרות: עיצומים של כ-30 מיליון ש"ח על בזק
הממונה על הגבלים עסקיים הודיעה לחברת בזק, כי היא שוקלת לקבוע שבזק ניצלה לרעה את שליטתה על מנת לפגוע בתחרות והיא שוקלת הממונה להטיל על בזק עיצומים כספיים בסכום מצטבר של כ-30 מיליון ש"ח • בזק: "מסקנות שגויות מיסודן"
- אלי שלזינגר
- כ' אדר התשע"ח
צילום אילוסטרציה: פלאש 90
הממונה על הגבלים עסקיים הודיעה היום (רביעי) לחברת בזק, כי היא שוקלת לקבוע שבזק ניצלה לרעה את שליטתה בתשתיות תקשורת פסיביות על מנת לפגוע בתחרות.
הפגיעה בתחרות נעשתה, לכאורה, בדרך של חסימה והכבדה על המתחרות המבקשות לפרוס רשת תקשורת קווית על גבי התשתית של בזק. בכך עלולה התנהגותה של בזק לעכב התפתחות התחרות באספקת שירותי תקשורת מסוג של אינטרנט, טלוויזיה וטלפוניה קווית. בגין זאת, שוקלת הממונה להטיל על בזק עיצומים כספיים בסכום מצטבר של כ-30 מיליון ש"ח.
הודעת הממונה יוצאת בתום בדיקה שארכה כשנה שאותה ניהלה רשות ההגבלים העסקיים. במסגרת בדיקה זאת בחנה הרשות את התנהלותה של בזק בכל הקשור בשימוש בתשתיות הפאסיביות שלה ואספה נתונים מגורמים רבים ובהם בזק, מתחרותיה ומתחרות פוטנציאליות של בזק וכן ממשרד התקשורת. כמו כן התייעצה רשות הגבלים עסקיים עם רשויות זרות.
הרקע לפרשה הוא כוונתן של שחקניות חדשות לפרוס רשת תקשורת קווית עצמאית מבוססת סיבים אופטיים בישראל במסגרת רפורמת השוק הסיטונאי שיזם משרד התקשורת עוד בשנת 2012. בזק מחזיקה בתשתית תקשורת פסיבית, שהיא מערכת של צינורות, עמודים ומתקנים נוספים, הפרוסה ברחבי המדינה ומאפשרת העברת כבלי תקשורת אל הבתים בישראל. במקומות רבים בארץ התשתית הפסיבית הזמינה היחידה לפריסת כבלי תקשורת היא התשתית של בזק.
הקמת תשתית פסיבית עצמאית נוספת על התשתית של בזק ביישובים מאוכלסים היא בעייתית ביותר, נוכח העלויות הגבוהות הכרוכות בכך, עבודות החפירה הנרחבות הנחוצות, השיבושים שהקמת תשתית כזאת יוצרים לציבור הרחב וריבוי ההיתרים הנדרשים להנחת תשתית כאמור. משום כך תשתית התקשורת הפסיבית של בזק הכרחית על מנת לפרוס ביישובים מאוכלסים רשת תקשורת קווית חדשה אל בתי הלקוחות.
פניות אל בזק מצדן של חברות כסלקום ופרטנר המבקשות להשתמש בתשתית הפסיבית של בזק על מנת לפרוס רשתות תקשורת קווית עצמאיות נתקלו בקשיים ועיכובים רבים. בדיקת הרשות התמקדה בשני קשיים מרכזיים אותם הציבה בזק בפני המתחרות שביקשו לעשות שימוש בתשתית הפסיבית שלה על מנת לפרוס רשת תקשורת קווית.
ראשית, בזק מנעה לכאורה מהמתחרות את הגישה למקטעים הסופיים של התשתית הפסיבית, המחברים בין התשתית ברחוב לבניינים. בזק אפשרה פריסה בתשתית הפסיבית שלה עד לגוב האחרון שלפני הכניסה לשטח בבעלות פרטית. המקטעים בהם בזק לא אפשרה פריסה של סיבים הם חלק ניכר וחיוני מהתשתית הפסיבית הנחוצה על מנת להגיע אל בתי הלקוחות.
משמעות סירובה של בזק הוא שעל המתחרות בבזק לחפור ולהטמין תשתית פסיבית עצמאית מהגוב האחרון שלפני הכניסה לשטח בבעלות פרטית ועד לבית הפרטי עצמו. הקמה עצמאית כאמור כרוכה בין השאר בחפירה, במטרד ציבורי, בהשגת היתרים מרשויות שונות והסכמה מוועדי בתים לשינוי פני השטח. כל אלה מתרגמים לעלויות ניכרות המתווספות לפרויקט יקר ועתיר סיכונים וליצירת עיכוב משמעותי בהקמת רשת תקשורת קווית.
בזק מונעת את הגישה לתשתית בחצרות הבניינים ממתחרותיה, אולם במקרים אחרים היא אפשרה לחברות שלא התחרו בה גישה למקטע הרשת שמוביל מהרחוב אל הבניין. הדבר קרה הן עם הוט, בתקופה בה בזק והוט לא היו מתחרות, והן עם יס, חברת בת של בזק עצמה.
שנית, בזק דרשה מהמתחרות המעוניינות לפרוס רשת תקשורת על בסיס סיבים אופטיים בתשתית הפסיבית שלה כי יפרסו את הסיבים תוך חיתוך וחיבור מחדש של כבל הסיבים האופטיים במספר רב של נקודות בדרכו אל נקודת היעד, היא בית הלקוח. דרישה זו לחיתוך הסיבים משמעותה השתת עלויות ניכרות על החברות וכן, פגיעה באיכות רשת התקשורת הנפרסת. עקב דרישתה של בזק מתחרותיה נמנעו מפריסה של סיבים ברשת התקשורת הפסיבית שלה.
בזק חזרה בה מדרישה זו לחיתוך כבל הסיבים במספר רב של נקודות רק לאחר שמשרד התקשורת הכריע כי הדרישה אינה מוצדקת ותבוטל, כיוון שהדבר עלול להביא בין השאר לייקור בפריסת הרשת, לפגיעה באיכות השירות שיסופק באמצעותה, להוספת נקודות כשל ולעיכוב בפריסתה. בדיקה שערכה הרשות לימדה, כי כאשר בזק פרסה לעצמה רשת של סיבים אופטיים היא לא חתכה את הסיבים באותה תדירות ובאותו היקף כפי שדרשה לצורך פריסת הסיבים האופטיים של מתחרותיה.
דרכי פעולה אלה של בזק עלולות לפגוע בהתפתחות התחרות באספקת שירותי תקשורת. זאת משום שהקשיים שבזק הערימה עלולים להרתיע, לעכב ואף למנוע ממתחרות חדשות לפרוס רשתות תקשורת או להרחיב את פעילותן בתחום. בכך נמנעת מהציבור, או לכל הפחות נדחית, התפתחות של תחרות באספקת שירותי תקשורת שביכולתה לגרום לשיפור ניכר באיכות הרשת המסופקת ללקוחות ובמחירים של שירותי תקשורת שונים כמו טלוויזיה, אינטרנט וטלפוניה נייחת.
פעולות בזק, כך רשות הגבלים עסקיים, "מהוות לכאורה ניצול לרעה של מעמד מונופוליסטי וסירוב בלתי-סביר לספק מוצר שבמונופולין. בהתאם, שוקלת הממונה להטיל על בזק עיצומים בסכום מצטבר של כ-30 מיליון ש"ח".
כמו כן, שוקלת הממונה להטיל עיצומים בסך של שבע מאות אלף ש"ח על נושא משרה בכירה בבזק, לגביה נמצא כי הייתה מעורבת במדיניות החברה ובביצוע ההפרות לכאורה. לבזק זכות להשמיע טענותיה בפני הממונה בטרם תגבש הממונה את עמדתה הסופית.
מחברת בזק נמסר: "לדעת החברה, מסקנות רשות ההגבלים העסקיים בבדיקה המדוברת, שגויות מיסודן. בזק שיתפה פעולה באופן מלא בבדיקת הרשות בעניין, והראתה כי כל פעילותה ופעולותיה התבצעו על פי חוק ובהתאם להוראות משרד התקשורת ותיק השירות לשימוש בתשתיות פיזיות. בזק סיפקה לחברות התקשורת האחרות שירותים בהתאם לתיק השירות, ובאופן זהה לדרך בה היא מתקינה את תשתיותיה שלה עצמה. אנו משוכנעים כי במהלך השימוע נוכיח כי בזק עשתה כל המוטל עליה ואף מעבר לכך במסגרת תיק השירות".
תגובות
{{ comment.number }}.
הגב לתגובה זו
{{ comment.date_parsed }}
{{ comment.num_likes }}
{{ comment.num_dislikes }}
{{ reply.date_parsed }}
{{ reply.num_likes }}
{{ reply.num_dislikes }}
הוספת תגובה
לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות