כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

גלעד שליט בדרך הביתה • רוב מוחץ לעסקה: 26 שרים בעד, רק 3 נגד • סיקור מיוחד

בתום ישיבה דרמטית וממושכת אושרה העסקה להשבת גלעד שליט • 26 שרים תמכו, רק 3 התנגדו • ישראל נכנעה והסכימה לשחרר 1,000 אסירים בתמורה לשליט • ישוחררו אסירים עם 'דם על הידיים', אך לא ישוחררו רבי המרצחים ברגותי וסעדאת • לאחר החתימה עלה נועם שליט לביתו של הגר"ע יוסף • ומתי הודיע נתניהו למשפחת שליט על החתימה? • שרי רוט בדיווח מיוחד

נועם שליט עם הגר"ע
נועם שליט עם הגר"ע



בתום ישיבת ממשלה דרמטית שהסתיימה לאחר חצות יום ג' הצביעו מרבית שרי ממשלת ישראל בעד העסקה לשחרור החייל החטוף גלעד שליט.

26 שרים הצביעו בעד. רק שלושה התנגדו: יו"ר 'ישראל ביתנו' שר החוץ אביגדור ליברמן (שהעניק חופש הצבעה לשרי מפלגתו), שר התשתיות עוזי לנדאו והשר לאיומים אסטרטגיים בוגי יעלון. המפתיע הוא שגם שרים הנחשבים ל'ימניים', כמו למשל שר ההסברה יולי אדלשטיין או השר בני בגין, תמכו.

אל ישיבת הממשלה הערב הגיעו גם ראשי מערכת הבטחון וביניהם ראש השב"כ יורם כהן, הרמטכ"ל בני גנץ, ראש המוסד, תמיר פרדו ושליחו המיוחד של ראש הממשלה דוד מידן. ראשי מערכת הביטחון הציגו בפני השרים את ההסכם, על היבטיו השונים, והביעו תמיכה גורפת בו, מה שכנראה הצליח לשכנע את השרים הבלתי משוכנעים.

נועם שליט מרוצהצילום: נועם שליט מרוצה
נועם שליט מרוצה

רבי המרצחים לא ישוחררו

לפי דיווחים, ישראל נכנעה לחאמס והסכימה לשחרר 1,000 אסירים בתמורה לשליט, כ-200 מתוכם לא יורשו לחזור לגדה. על פי הדיווחים, ישוחררו תחילה 450 אסירים והשאר ישוחררו בשלב מאוחר יותר.

רק 15 מתוך 60 האסירים הנחשבים "כבדים" ישוחררו.

לפי דיווח של אל ג'זירה, בין המשוחררים, מרואן ברגותי ראש התנזים ומזכ"ל החזית העממית לשחרור פלסטין, אחמד סעדאת, שנעצר בין השאר בגין חלקו ברצח השר רחבעם זאבי. אך לפי דיווחים ישראליים, רבי המרצחים הללו לא ישוחררו.

שרי הממשלה הוזמנו בבהילות בשעה 6 שערב לישיבת ממשלה דחופה וחשאית שתיערך בשעה שמונה, כדי לאשר את עסקת שליט.

לפני ישיבת הממשלה התייעץ יו"ר ש"ס אלי ישי עם נשיא מועצת החכמים, הגר"ע יוסף, לגבי עמדת ש"ס על העיסקה. הגר"ע הכריע: לתמוך בעיסקה. נועם שליט גם עלה לביתו של הגר"ע יוסף, כשהוא מלווה בשר אלי ישי והתקבל בחמימות רבה. הגר"ע אף ביקש מאלי ישי לעשות כל מאמץ כדי לשכנע שרים בעד העסקה.

בחודש האחרון, קודם לאישור העסקה, הגיע השר אהוד ברק כמה פעמים אל ביתו של הגר"ע כדי לשכנעו לתמוך בעסקה. זה לא היה קל, מהלך השיחות ביניהם נשמרו בסוד מטעמי צנזורה, אך בסופו הערב ניתן לברך על המוגמר ולומר כי ברק אכן הצליח במשימתו.

שמחה באוהלצילום: שמחה באוהל
שמחה באוהל

"תודה זו מילה קטנה", אמרה אביבה

את חג הסוכות הקרוב יחגגו בני משפחת שליט בשמחה גדולה. עם ישראל כולו ישמח עמם, גם המתנגדים לעסקת השחרור.

מאז ומתמיד, כאשר סיקרתי אירועים בהם השתתפה משפחת שליט, נאלצתי להודות בפני הקוראים כי קשה לי להישאר אובייקטיבית. אי-אפשר היה לראות את עיניה של האם, אביבה – ולהישאר אדיש. בכל יום ראשון כאשר התקרבתי אל מתחם משרד ראש הממשלה, הם עמדו שם, נועם ואביבה. בימי שרב חום וקור. מתבוננים במכוניות המתקרבות - ועיניהם כמעט כבויות. כל שיכולתי הוא לעשות שלום, אבל זה היה מעט. מעט מאוד. פה ושם הבחנתי בשרים היוצאים מרכבם החונה הרחק ממתחם ההפגנה, צועדים רגלית ולוחצים יד.

את חג הסוכות תחגוג גם משפחת נתניהו בשמחה גדולה מאוד. אין ספק שהערב הזה הוא אחד הערבים היותר מנצחים של ראש הממשלה, בנימין נתניהו. הוא לא רק הצליח להגיע לעסקה, בסיוע מצרי שאינו מובן מאליו בתקופה רגישה זו במצרים, אלא גם הצליח להעביר אותה בממשלה ברוב עצום, שאיש כמעט לא צפה אותו מראש.

כאשר נפגשה רעייתו של ראש הממשלה, שרה נתניהו, בפעם הראשונה עם אמו של גלעד שליט, אביבה, היא הבטיחה לה ש"ראש הממשלה הזה יחזיר לך את הילד הביתה".

הבוקר, זמן קצר לאחר שראש הממשלה הודיע להורים על העסקה שנחתמה, התקשרה שרה אל אביבה, והזכירה לה את המילים הללו, שנראו אז כמעט בלתי אפשריות לביצוע.

"תודה זו מילה קטנה כדי להודות", השיבה לה אביבה בקול נרגש. מעיניה של שרה נצצו דמעות.

אחד השרים, שנכח בישיבת הממשלה הערב, העיד בפני כי הוא מוכן להישבע על כך שבפתח הישיבה, כאשר נאם נתניהו, בצבצו מעיניו דמעות. היו אחרים שלא הבחינו בדמעות, אבל מה שבטוח הוא שמעולם לא ראו את נתניהו בכזו התרגשות.

הוא בהחלט לקח את הסיפור הזה אישית, וזה היה ניכר בו היטב.

כבר בבוקר הזמין אליו נתניהו את נועם, האב. הוא סיפר לו על החדשות המשמחות. אחר-כך התקשר לאביבה, ששהתה בביתם שבצפון, והעלה אותה על ה'ספיקר', כשהוא מבשר גם לה את הבשורה המרגשת. אחר-כך התקשרו גם לסב, צבי.

"אני מקיים את הבטחתי ואני מחזיר להם את הבן והנכד הביתה. אני מחזיר לכם את הילד שלכם", אמר להם.

הפגנת נגדצילום: הפגנת נגד
הפגנת נגד

"אני מחזיר את הבן הביתה", אמר נתניהו

במילים כתובות קשה מאוד לתאר את הקולות ואת הרגשות, אבל יש רגעים שבהם גם ראש ממשלה אינו יכול להישאר אדיש.

בפתח הישיבה הודיע ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על כך שהושג הסכם לשחרורו של החייל החטוף גלעד שליט.

"אם הכל יילך כשורה", אמר, "החייל החטוף גלעד שליט יחזור הביתה בתוך ימים. דיברתי עם נועם שליט", הוסיף, "הבטחתי שאני מחזיר את הבן הביתה, ואני מחזיר את הבן הביתה".

"היום אני מביא לממשלה הצעה להסכם שיחזיר את גלעד שליט הביתה חי ושלם, יחזיר אותו להוריו, אביבה ונועם, לאחיו יואל, לאחותו הדס, לסבו צבי ולכל עם ישראל", פתח נתניהו את ישיבת הממשלה.

הוא הזכיר כי כבר עם הקמת הממשלה בראשותו לקח על עצמו כמשימה ראשונית במעלה להחזיר את גלעד "לחיק עמו, לחיק משפחתו, להחזיר אותו בריא ושלם.

"באותה העת, גלעד כבר הוחזק במשך שנתיים וחצי בשבי אכזרי ביותר, ללא שום ביקור של הצלב האדום, ללא שום ביקור ולא ידענו באמת מה מצבו", סיפר נתניהו, והזכיר את הצעד הראשון בו נקט ואשר אושר "כאן בממשלה".

הצעד הזה היה "להביא קלטת וידאו שבה נראה גלעד ואנחנו כולנו נשמנו לרווחה כשראינו את זה. ראינו אותו מתפקד גופנית ושכלית, פיסית וקוגניטיבית. ראינו אותו מתפקד היטב. ידענו שהוא בריא ושהוא חי. אני התייחסתי לקלטת הזאת כמעין פוליסת ביטוח כי הדבר חייב את החמאס בפני הקהילייה הבין-לאומית לשמור עליו, לשמור על חייו ולשמור על בריאותו. אבל ברור שזה היה רק צעד ראשון.

"המשימה העיקרית שעמדה בפנינו הייתה קשה יותר - והיא להחזיר את גלעד בפועל הביתה. על כך ניהלנו משא ומתן קשה וממושך באמצעות המתווך הגרמני. המשא ומתן הזה התבסס על מסגרת כללית שהותוותה על-ידי הממשלה הקודמת. הוא היה ארוך, מתיש וחרף כל המאמצים שלנו, לא הושג הסכם".

"אני חייב לציין בפניכם שלא היה יום שלא ניסינו בדרכים שונות ומגוונות להשיב את גלעד הביתה, בכל דרך אפשרית - וגם זה לא צלח. בשבועות האחרונים חודש המשא ומתן בקהיר, הפעם בתיווך ממשלת מצרים. ההנחיה שלי לצוות הייתה לשמור על העקרונות והמסגרות שהם חשובים לביטחון ישראל ולמדינת ישראל, שאותן אני אפרט בישיבת הממשלה".

מכאן עבר נתניהו לחלק היותר רגיש של ה'חגיגה להחזרת שליט', הסיכון הביטחוני. "קיים מתח מובנה בין הרצון להחזיר חייל חטוף או אזרח חטוף הביתה, לבין הצורך לשמור על ביטחונם של אזרחי ישראל", הודה, והוסיף והסביר את הקונפליקט הקיים. "יש לי וגם לשרים מחויבות עזה להחזיר את גלעד הביתה ומנגד מחויבות עמוקה לביטחונם של אזרחי ישראל. זוהי האחריות הכפולה שלי כראש ממשלה".

לדברי ראש הממשלה, הוא מביא היום לממשלה "את ההסכם שמבטא את האיזון הנכון בין כלל השיקולים הללו".

בגילוי לב הודה כי הוא אינו רוצה להסתיר כי "זוהי החלטה קשה. לבי עם משפחות נפגעי הטרור, אני מבין את סבלם ואת מצוקתם, אני אחד מהם". אבל, כך אמר, מנהיגות נבחנת ברגעים אלה, ביכולת לקבל החלטות קשות אבל נכונות.

נתניהו הביע את דעתו לפיה ההסכם שהושג הוא "הטוב ביותר שניתן להשיג בעת הזאת, עת של סערות שפוקדות את המזרח התיכון". אולי התכוון בדבריו למשבר המעמיק והולך עם ממשלת מצרים, ואת הצורך 'לחטוף' את עזרתה הנוכחית בגיבוש ההסכם, עזרה שלא בטוח שהייתה ניתנת גם בחלוף זמן.

"אינני יודע אם העתיד הקרוב יאפשר לנו או היה מאפשר לנו להשיג הסכם טוב יותר או הסכם בכלל. ייתכן מאוד שחלון ההזדמנויות הזה, שנוצר בנסיבות הזמן, ייתכן מאוד שהוא היה נסגר סופית ולא היינו מחזירים את גלעד כלל", הבהיר נתניהו.

על כן, מכל השיקולים הללו, הוא הנחה את הצוות לחתום ביום חמישי האחרון הסכם בראשי תיבות והיום (ג') הוא סוכם סופית ושני הצדדים חתמו עליו.

נתניהו הודה לכל העושים במלאכה: "למזכיר הצבאי שלי", האלוף יוחנן לוקר, לראש השב"כ , יורם כהן, "לשליחי האישי במשא ומתן", דוד מידן, ולקודמו בתפקיד חגי הדס. ולכל הצוות שמלווה אותם במהלך השנים, גם לצה"ל, לכוחות הביטחון "שלא חסכו שום מאמץ בעניין גלעד שליט".

תודה מיוחדת העניק נתניהו למתווך הגרמני ולקנצלרית, אנגלה מרקל, שתמכה בשליחותו כל הזמן, וכן לממשלת מצרים ולגופי המודיעין שלה "שסייעו רבות בתיווך ובהשגת ההסכם שלפנינו".

"עם ישראל הוא עם מיוחד", סיים נתניהו את דבריו. "אנחנו ערבים זה לזה. כמו שאמרו חכמינו, 'כל המציל נפש אחת בישראל, כאילו הציל עולם ומלואו'. הערב אני מביא לממשלה הצעה להצלתו של גלעד שליט כדי להשיבו סוף סוף, אחרי חמש שנים, להחזירו הביתה, לישראל.

"את האמת, גם אנחנו השרים התרגשנו, גם מי שלא תומך בהסכם", אמר לי אחד השרים...

בפתח ישיבת  הממשלהצילום: בפתח ישיבת הממשלה
בפתח ישיבת הממשלה

"מנהיגות נבחנת ברגעים שכאלה"

במהלך ישיבת הממשלה יצא נתניהו כדי להתקשר אל נשיא צרפת ניקולא סרקוזי. סרקוזי שיבח את נתניהו על האומץ שהפגין באישור העסקה. "באופן אישי זו החלטה קשה עבורי", הודה בפניו נתניהו, "אך מנהיגות נבחנת ברגעים שכאלה", הוסיף.

הרבנים הראשיים פרסמו אף הם ידיעה נרגשת ומשותפת. "יחד עם כל בית ישראל הרבנים הראשיים מתרגשים ושמחים על הבשורה הגדולה, על הגאולה והישועה". אך למרות הכול הם הוסיפו וקראו "לכל העם" להמשיך ולהתפלל "עבור גלעד בן אביבה ועבור כל אחינו בית ישראל הנמצאים בצרה ובשביה שהשמחה תהיה שלמה ולא מלווה בשום צער ונזק מביצוע העסקה ותוצאותיה".

אם תרצו, אפשר למצוא בהודעה הזו תפילה לכך שחלילה לא תקראנה תקלות של הרגע האחרון, אם תרצו, אפשר למצוא שם תפילה לכך שהנזקים עליהם מדברים מתנגדי העסקה לא יתממשו חלילה.

"בזכות מצוות פדיון שבויים, שהיא הגדולה שבמצוות, הקב"ה ישמע תפילותינו ויקרב גאולתינו בשובה ונחת. למשפחות השכול נפגעי הטרור עם ישראל זוכר ונוצר בליבו את יקירכם בשעה קשה זו ומתפלל לה' שתזכו לראות בנחמת ציון וירושלים. נעם ואביבה והסבא צבי שליט אנו תפילה לה' שישלים השמחה במעונכם ותזכו לשמחת עולם", סיימו הרבנים את תפילתם.

אבל רגע לאחר ההתרגשות והשמחה חייבים להתבונן בתמונה המלאה, והיא, מה לעשות, לא תמיד ורודה מאד. ראשית צריך לזכור שהערב עוד ארוך וכי לא כל שרי הממשלה תומכים בעסקה.

תמונת המצב הדו צדדית באה לידי ביטוי קורע לב מחוץ לאוהל משפחת שליט מול בית ראש הממשלה. מחד, באוהל המשפחה, התארגנו מעגלי ריקודים ספונטניים כשהשירה הולכת וגוברת, מאידך ניצבו במדרכה שממול אנשי ימין וגם נפגעי טרור שלא יכלו להשלים עם המחדל הביטחוני ההולך ומתרחש מול עיניהם לקול מצהלות עם ישראל.

הפגנות נגדצילום: הפגנות נגד
הפגנות נגד

"בוגד! ידיך מגועלות בדם", צעק חגי בן ארצי

גם התגובות במערכת הפוליטית היו מנוגדות וקוטביות.

מחד מיהר ח"כ דורון אביטל מקדימה ומפקד סיירת מטכ"ל לשבח את העסקה. למרות היותו איש אופוזיציה הוא לא היסס לומר כי הוא "מצדיע לממשלת ישראל על ההחלטה האמיצה להשיב את גלעד הביתה. ידעו לוחמינו שכשם שהם מגנים בגופם על המולדת, כך תעשה המולדת הכול כדי להשיב בנים לגבולם".

גם שר המשפטים, יעקב נאמן, מיהר מיד לאחר הצבעת הממשלה אל מאהל משפחת שליט כדי להביע את שמחתו. גם אהוד ברק הגיע לביקור במאהל. במקום שוהים מאות איש.

מנגד נשמע קולו הזועם של ד"ר חגי בן ארצי, אחיה של שרה נתניהו. "לא אלחץ את ידי ביבי!", אמר. "דבר אחד אני אגיד לו. בוגד! ידיך מגועלות בדם. אתה אויב העם".

בן ארצי הופיע לא פעם מול מאהל המחאה כשהוא מביע התנגדות נחרצת לעסקאות כאלו ואחרות לשחרור גלעד שליט. פעם, בעת ראיון שערכתי עמו, הזכיר לי את דבריו הנחרצים של נתניהו גיסו עצמו בספר שכתב בנושא הטרור. אגב, היחסים בין בן ארצי לבין משפחת נתניהו ידעו עליות ומורדות במהלך השנים, והם בהחלט לא חולקים את אותה השקפת עולם.

יו"ר האופוזיציה ציפי לבני הגיבה: "אני מכבדת את החלטת הממשלה לשחרור חייל צהל גלעד שליט . אני מברכת את משפחת שליט ביום הזה ,ויחד איתה את כל עם ישראל שרואה בגלעד בן משפחה. כשם שאבן גדולה נגולה מלב כולנו, עלינו לחבק ביום הזה את משפחות נפגעי הטרור שעוברות גם הן רגעים קשים. בצד מצוות פדיון שבויים, האתוס של צהל והמחוייבות להשיב את חיילנו הביתה, מדובר בהחלטה עם השלכות בטחוניות מורכבות לעתיד. חילוקי הדעות בעניין הזה לא היו ואין להעבירם למגרש הפוליטי או המפלגתי .אחרי שגלעד ישוב, עלינו כחברה וכמדינה לערוך דיון רציני ומעמיק ביחס למקרים עתידיים אם חס וחלילה ישנו. מי יתן ולא נזדקק להם".

"מדובר בהישג לאומי גדול", חוגגים בחמאס

בעזה חוגגים את חתימת העיסקה בעצרות המוניות. מנהיג החמאס, חאלד משעל בירך על ההסכם בשידור מיוחד מדמשק. "מדובר בהישג לאומי גדול", אמר, "ועם שמסוגל להגיע להישגים כאלה, יכול להגיע גם להישגים נוספים", אמר.

משעל גם הודיע רישמית: "יהיו חטיפות נוספותעל מנת לשחרר את כל 8000 האסירים".

















תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 51 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}