ה' אלול התשפ"ד
08.09.2024

החזן שהרשים את נשיא ארה"ב - זוכה לקאבר משובח

החזן ההולנדי ישראל אליהו מרוקו הי"ד שנספה בשואה כתב אין ספור יצירות, אחת מהן הוענקה כמזכרת לנשיא ארה"ב בעבר, ברק אובמה • יצירה אחרת, 'קול השם', שאולתרה על ידו בשבת בה הוזמן להיבחן כחזן, זוכה כעת לביצוע מחודש של מאיר אפפלדורפר • החזנות ההולנדית שוב איתנו

החזן שהרשים את נשיא ארה"ב - זוכה לקאבר משובח



הפרויקט להחייאת החזנות ההולנדית ממשיך, עם ביצוע מחודש ליצירה 'קול השם' שבוצעה במקור על ידי החזן ישראל אליהו מרוקו, וכעת מוגשת בביצוע מחודש של מאיר אפפלדופר.

בקהילות הולנד נהוג כי החזן הניגש לתפילת 'מנחה' בערב שבת, ממשיך לעבור לפני התיבה בקבלת שבת עד הפיוט 'לכה דודי', כאשר החזן והקהל אומרים את הפיוטים פסוק בפסוק. בפיוט 'לכה דודי' כך לפי מנהג המקום, עולה לבמה חזן אחר, והוא זה שעובר לפני התיבה עד סוף תפילת 'מעריב'.

החזן ישראל אליהו מרוקו, אחד מגדולי חזני הולנד, הגיעה לפני שנים רבות לעיר הבירה אמסטרדם, לאחר שהוזמן לאחד מבתי הכנסת הגדולים בעיר, לשם מבחן קבלה, אודישן - אם תרצו, או בשפת המקומיים 'פרובה'. מרוקו עלה מיוזמתו לתיבה כבר בפיוט 'מזמור לדוד', עוד לפני הזמן הנהוג - ב'לכה דודי', ובניגוד למנהג המקום ולפיו יש להקפיד על סדר החזנים והפיוטים.







על אף שבירת הפרדיגמה, הצליח מרוקו להמם את הקהל עם ביצוע מאולתר לפסוק 'קול השם'. החזן הנבחן כבש את הלבבות, נבחר לשמש כחזן הקהילה מאז אותה השבת, והשאר היסטוריה: היצירה המאולתרת הפכה לנכס צאן ברזל בקהיליית החזנות המקומית, ובוצעה אינספור פעמים במשך תקופה ארוכה, גם בזכות איכותה, ולא מעט גם בגלל הדרך שבה היא הולחנה.

לימים כבשו הנאצים את אירופה ובכלל הולנד, והחזן האהוב נספה בשואה הארורה, כמו מרבית בני הקהילה והמדינה. החזן הנס בלומנדל ז"ל, ששם לו למטרה לשמר ולהחיות את עולם החזנות בארץ הגבינות, הוציא ספר מסכם, ובו מגוון יצירות ותווים מרפרטואר החזנות ההולנדי. אחת מהיצירות המופיעות בספר היא, כמובן, 'קול השם' של החזן מרוקו.

תווי יצירותיו של החזן מרוקו שוכנים להם בימים אלה במוזיאון 'יד ושם' בירושלים, ונשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה נחשף אליהם כאשר ביקר במוזיאון, ומנהלי המקום העניקו לו כמזכרת דף תווים היסטורי של יצירה אחרת שכתב החזן מרוקו - 'חד גדיא'.

החזן הצעיר מאיר אפפלדודפר החליט לקחת את היצירה האלמותית 'קול השם' ולבצעה מחדש, כאשר למשימה נרתם המוזיקאי אלון הלל, שהופקד על העיבוד, ההקלטה והמיקס.

0_xwp7zvp4


כפי שפרסמנו ב'בחדרי חרדים', בשנים האחרונות נרשמה יוזמה חדשה להשיב את כבודה של החזנות ההולנדית אל קדמת הבמה. חזן צעיר, בשם מאיר אפפלדורפר (31), החל להקליט את היצירות העתיקות בביצועים מחודשים. אפפלדורפר נולד בצרפת וגדל בהולנד, למד בישיבת מיר בישראל, ובישיבות גייטסהד ומנצ'סטר באנגליה. הוא אהב מוזיקה כבר מילדותו, ובני משפחתו, כך הוא מעיד, הם אנשים מוזיקליים.

בהמשך נשבה בקסם החזנות לאחר ששמע, כבחור ישיבה, את החזן נפתלי הרשטיק בליוויה של מקהלת בית הכנסת הגדול בירושלים בניצוחו של מאסטרו אלי יפה. עולם היצירות שבה את ליבו, והוא הלך ללמוד חזנות במכון תל אביב אצל החזן נפתלי הרשטיק, ובמקביל שר במקהלת בית הכנסת הגדול בירושלים.

לפני מספר חודשים הוזמן מאיר אפפלדורפר לעבור לפני התיבה בקהילה חדשה - 'ראשית חכמה', שיוסדה עבור הדור הצעיר באמסטרדם, שחפץ להחיות ולגדל את הקהילה היהודית המפוארת שהייתה בשנים עברו בעיר, ומתפתחת מחדש בשנים האחרונות. החוויה השבתית הביאה את אפפלדורפר למסקנה כי הוא מעוניין להשקיע, להקליט מחדש ולפרסם את היצירות מעולם החזנות המופלא הזה, שכמעט ונשכח.
קול השם ישראל אליהו מרוקו הולנד חזנות שואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד