י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024

תמונת מצב: חקירות נתניהו החלישו את כוחן של המפלגות החרדיות

אף אחת מהשותפות הקואליציוניות לא ששה ללכת לבחירות. הסקרים אינם מחמיאים לאף אחת מהן, מלבד 'הליכוד' החרדים עדיין לא העבירו את החוקים התקועים, העשויים ליפול כפרי בשל לידיו של יאיר לפיד אם וכאשר ירכיב את הקואליציה הבאה

צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



צמד המילים "רעידת אדמה" מככב ביממה האחרונה בשיא חדש - מעל דפי העיתונות ואתרי האקטואליה בישראל. מומו פילבר, ששימש כמנכ"ל משרד התקשורת - הפך לעד מדינה, במסגרת חקירת המשטרה בתיק 4000 המעלה חשדות שראש הממשלה בנימין נתניהו היה שותף למתן הקלות לחברת 'בזק' תמורת סיקור אוהד. 

אם בתיק 1000 ו-2000 היה נראה שנתניהו צולח את האתגרים הפוליטיים וכי בחירות לא נראות באופק, הרי שמאמש, המציאות שינתה את פניה, והאופטימיות הקואליציונית החלה להחוויר.

יש שטענו שהמציאות החדשה נראתה על פניו העייפות של ראש הממשלה בסרטון התגובה ששחרר אמש ובו טען כי "מה שקורה ביומיים האחרונים זה פשוט טירוף מערכות. שערורייה. מביאים שתי טענות הזויות, שקריות, במסגרת מסע הרדיפה נגדי ונגד משפחתי שמתנהל כבר שנים".

הפיכתו של מקורבו של נתניהו פילבר לעד מדינה – עשויה לשנות את המפה הפוליטית מקצה לקצה. לא רק בגלל הזמירות שהוא צפוי להשמיע בחדר החקירות במשרדי להב 433, אלא בגלל ההשפעה התקשורתית והתסיסה הציבורית שצפויה להתגבר, באם נתניהו הקוסם לא יצליח לשלוף שפן מפתיע שיהפוך את הקערה על פיה.

במשך חודשים רבים הציבור בישראל שמע כי "לא יהיה כלום – כי אין כלום", לאחר מכן, שריח המלצות המשטרה קרב – המסרים הוחלפו ל"המלצות המשטרה – מקומם בפח", כעת, נתניהו שולף את הטענות הישנות של "רדיפה אישית" ונדמה כי כובעו של הקוסם מתחיל להיפרם.

אם עד עתה המילה "בחירות" – הייתה מילה גסה בין השותפות הקואליציוניות, הרי שביממה האחרונה היא הפכה ללגיטימית. גם בשלב הזה – ראשי מפלגות הקואליציה ממשיכים לדבוק בכיסא ולהבהיר כי אין ברצונם לשבור את הכלים ולהפיל את הממשלה. הם לא מתכוונים להפעיל לחץ על נתניהו לצאת לבחירות, הסקרים לא מחמיאים לאף שותפה קואליציונית.

אולם, מי שעשוי לטרוף את הקלפים – זה ראש הממשלה בעצמו שרואה את מעשי ידיו התקשורתיים - מתחילים לטבוע בים. 

הדילמה שמונחת על השולחן בבלפור: האם להקדים את הבחירות ולנסות לקבל מנדט מחודש מהעם, וכשמנדלבליט יבוא להכריע בתיקי 1000 ו-2000 הוא ישקול שוב את מסקנותיו, או שעדיף לשדר יציבות ולהמשיך את תפקודה של הממשלה הנוכחית ולהיאבק כמידי יום על דעת הקהל של הציבור בישראל. ולהמשיך להתפלל.

המבחן האמיתי לא נמצא במשרדי להב 433, הוא נמצא ברחוב ואת זה ראש הממשלה יודע הייטב. ככל שהמשטרה תשלוף עוד שפנים, נתניהו יאלץ להתמודד עם הציבור, מתנגדיו ובוחריו כאחד, ולהוכיח להם שבאמת "אין כלום". אולם מרגע לרגע – המלאכה נעשית עליו קשה.

מי שעשוי למנוע מנתניהו להקדים את הבחירות – הם המפלגות החרדיות, שנאחזות בכל כוחם ב"קדנציה הטובה ביותר" שהייתה להם ולקהל שולחיהם. מבחינת הח"כים החרדים, לא מחליפים מציאות ודאית למסופקת. יאיר לפיד משייף חרבות ואסור לקחת סיכונים.

מהסיבה הזו, הח"כים החרדים נעמדים בימים האחרונים על רגליהם האחוריות בהגנה על מורשת נתניהו. גפני דורש את התפטרות המפכ"ל אלשיך ואייכלר מכריז כי המשטרה מנסה לבצע "הפיכה שלטונית".

האחיזה בכיסא של המפלגות החרדיות צפויה לסרס מהן את כוח האיום על ראש הממשלה נתניהו, בסוגיות הבוערות שעדיין עומדות על השולחן הפוליטי: שבת, הגיוס, הגיור ועוד. כי כשנפער חור בספינה, כל יושביה מצטופפים בפינה וממתינים שהיא תגיע לחוף. רק משוגע יקדח חור נוסף.

נתניהו עצמו דווקא יכול להינות מהליכה לבחירות בגלל החרדים, זה יכול לסייע לו בעיקר בקרב מצביעי 'יש עתיד'. 
חקירות נתניהו נתניהו והחרדים בחירות קואליציה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}