י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

צעד דרמטי: המדינה אישרה לפתוח מחדש את קברי ילדי עולי תימן

באופן מפתיע, המדינה אישרה לפתוח 17 קברי ילדים ממשפחות עולי תימן, ע"מ לבצע בדיקות גנטיות לקשרי משפחה בינן לבין שרידי הגופות • כזכור, 'בחדרי' חשף כי פסק הלכה שכתב הגר"ע יוסף בסוגיה הביא לתמיכת משרד הפנים והשר דרעי בהצעת החוק שביקשה לפתוח את הקברים

צילום: פלאש 90 וזקא
צילום: פלאש 90 וזקא



באופן מפתיע, המדינה אישרה לפתוח 17 קברים ילדים ממשפחות עולי תימן, על מנת לבצע בדיקות גנטיות לקשרי משפחה בינן לבין שרידי הגופות הנמצאות בקברים.

פרקליטות המדינה מסרה הודעה לבית המשפט לענייני משפחה בפתח תקווה, לפיה היא מסכימה לבקשתן של 17 משפחות של יוצאי תימן, לתת צווים לפתיחת הקברים.

בהודעת פרקליטות המדינה נכתב כי ההחלטה התקבלה תוך שימת לב לחשיבות הציבורית של חקר האמת בדבר מותם וקבורתם של קטינים יוצאי תימן, המזרח והבלקן שהודעה על מותם נמסרה לבני משפחותיהם בשנים שלאחר קום המדינה.

יצוין, כי המהלך קיבל את אישורה של הוועדה לכבוד המת שמטעם מועצת הרבנות הראשית לישראל, בכפוף להתקיימותם של תנאים, המאפשרים מבחינה הלכתית לבצע פתיחת קבריהם של ילדי תימן וביצוע בדיקות גנטיות. בנסיבות העניין, הסכימה הפרקליטות כי יינתן צו לפתיחת הקברים ולקיחת דגימות DNA לשם עריכת בדיקות גנטיות לקשרי משפחה.

כזכור, הצעת החוק הממשלתית שתאפשר פתיחת קברי ילדי תימן, המזרח והבלקן לצורך זיהוי - אושרה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת וכעת היא בדיונים לקראת ההצבעה בקריאה שניה ושלישית.

לעת עתה, הח"כים החרדים הגיעו להבנות עם יוזמי החוק להסדרת הנושא ההלכתי הסבוך ולהכניסו בגוף החוק כך שלא יפתחו קברי ילדי תימן שלא על פי ההלכה, אלא רק לאחר פסיקת הרבנות הראשית או הרב הממונה מטעם הרב הראשי לישראל, כמו כן תהליך פתיחת הקברים יהיה בפיקוח הלכתי הדוק.

יצוין, כי הצעת החוק נותנת גם מעמד חוקתי לשר הבריאות שהוא הממונה על חוק זה ולשר לשירותי דת כאשר רק בהסכמתו ניתן יהיה לממש חוק זה.



כזכור, 'בחדרי חרדים' חשף, כי פסק הלכה שכתב מרן הגר"ע יוסף בסוגיה - הביא לתמיכת משרד הפנים והשר אריה דרעי בהצעת החוק שמבקשת לפתוח קברי קטינים.

בראשית פסק ההלכה של הגר"ע יוסף שנמצא בספרו שו"ת יביע אומר חלק ט' - יורה דעה סימן ל"ו נכתב: "נשאלתי מאנשים יראי שמים מאחינו יוצאי תימן, על אודות השערורייה שנעשתה בעוה"ר לפני יותר מארבעים שנה, בעת העליה לא"י מתימן, וקלא דלא פסיק שנציגי השלטונות של אז, היו לוקחים תינוקות מחיק הוריהם לבית החולים כשהיו חולים קצת, ואחר איזה ימים היו אומרים להם שמתו ונקברו, והראו להם מקום קבורה".

מרן הגר"ע מוסיף בתשובתו ההלכתית: "אבל האמת המרה היתה שהיו לוקחים אותם לאימוץ אצל חשוכי בנים, בארץ ובחו"ל, והנבלים האלה היו משקרים על ההורים לומר שבניהם מתו, והראו להם במרמה מקום קבורה, אך מקומות הקברים היו רקים, ועתה לדרישת ההורים הוקמה ע"י השלטונות ועדת חקירה לברר אם נכונה הידיעה הזאת, ונדרשו לפתוח הקברים האלה לראות אם הם ריקים, האם מותר להסכים לדרישה זו, כדי לברר האמת".

"על כל פנים לצורך גדול כזה כדי לברר הדברים, ולהוקיע בשער בת רבים עושי רשע גדול כזה, אנשי דמים ומרמה, ואולי נזכה לבער הרע מקרב ישראל, נראה שיש להתיר לפתוח הקברים, וכמ"ש כיו"ב בערוך השלחן יו"ד (סי' שסג), שכל שהוא לצורך מצוה, או אפילו הפסד ממון וכיו"ב, אין חשש בפתיחת הקבר לראות מה שצריך. ע"ש. והשי"ת יבער הקוצים מן הכרם, ויחיש לגאלינו ישועת עולמים אמן ואמן", כתב לסיום.
ילדי תימן פתיחת קברים בדיקות גנטיות קשרי משפחה הוועדה לכבוד המת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}