כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

ההסתדרות הכריזה: סכסוך עבודה במשק

הוועדה לתיאום וביצוע של ההסתדרות הצביעה בעד הכרזת סכסוך עבודה כללי במשק • אחרי שהצעד יאושר בידי הנהלת ההסתדרות יש להמתין 14 ימי צינון, ורק אז תיכנס השביתה לתוקפה

עופר עיני
עופר עיני



בעוד שביתת המתמחים נכנסת ליומה השני, הכריז הבוקר (ג') יו"ר ההסתדרות עופר עיני על סכסוך עבודה במשק, במטרה לשנות את דרכי ההעסקה ולמנוע פגיעה בעובדי הקבלן.

במהלך מסיבת עיתונאים מתוקשרת אותה ערך, אמר עיני: "קרה משהו בקיץ 2011. ציבור שלם של אזרחים, ולא רק ציבור עובדים, יצא לרחובות תחת הסיסמה 'העם דורש צדק חברתי'. לטעמי לא יכול להיות צדק חברתי בלי הטיפול בנושא עובדי הקבלן".

עיני הסביר: "כבר עשרות שנים שקיים נושא ההעסקה עקיפה, שבה עובד במקום מסוים עובד לכאורה אצל מישהו אחר, ואותו מעסיק משלם עבורו עמלת תיווך. במקום לתת את התוספת לעובדים עושקים אותם ונוצר מצב של סחר עבדים. ניסינו לטפל בתופעה לאורך השנים בכל הכוח והצלחנו חלקית.

"כתוצאה מכניסת החוק לתוקף, לא נשארו עובדי חברת כוח אדם וכולם הפכו להיות עובדי קבלן, וכך מאות עובדים יצאו מהחוק והדרך לעשוק אותם נהייתה הרבה יותר קלה...אנחנו מדברים על מאות אלפי עובדים שהפכו שקופים".

עיני הודיע על כינוס הוועדה לתיאום וביצוע של ההסתדרות, והיא, כצפוי, הצביעה בעד הכרזת סכסוך עבודה כללי במשק. אחרי שהצעד יאושר בידי הנהלת ההסתדרות יש להמתין 14 ימי צינון, על פי חוק, ורק אז תיכנס השביתה לתוקפה.

עיני קרא לממשלה ולמעסיקים לשבת ולהידבר במהלך השבועיים הללו. "זו ההזדמנות של כולנו להפוך לחברה טובה יותר והגונה יותר עם קצת יותר צדק לאזרחים. אנחנו מתכוונים ללכת עם זה ולהביא פיתרון בכל היכולת שיש לנו".

"עובדי הקבלן סובלים מהזנחה פושעת של הממשלה"

במטה המחאה החברתית, בו הכריזו כבר אתמול על יוזמה של "שביתת העם" ב-1 ל-11, הגיבו הבוקר בסיפוק על ההכרזה.

"רק כשכל חלקי החברה הישראלית יתאחדו במאבק לצדק חברתי נראה את השינוי שהציבור דורש כבר שלושה חודשים", אמרו. הם בירכו על המהלך, שיכול, לדבריהם "להביא לשינוי בתנאי ההעסקה של מאות אלפי עובדי קבלן".

"מהלך כזה", אמרו במטה המחאה, "יכול לשנות את החיים של המוני משפחות בישראל. עובדי הקבלן סובלים מהזנחה פושעת של הממשלה, שלא רק שאינה דואגת לעגן בחוק תנאי העסקה הוגנים לכל העובדים בישראל אלא גם מחזקת את התופעה הפסולה בכך שהיא המעסיק הגדול ביותר במשק של עובדי הקבלן".

דפני ליף אמרה הבוקר: "גם למאות אלפי עובדי הקבלן שאינם מאוגדים מגיעות זכויות וכבוד בסיסי. ממשלת ישראל, שמתעלמת בסדרתיות מדרישות הציבור לצדק חברתי, היא המעסיקה הגדולה ביותר של עובדי קבלן במשק. צדק חברתי מתחיל בזכויות בסיסיות המגיעות לכל עובד ועובדת – ובייחוד לעובדי מדינה שמשרתים את כולנו ומשתכרים מהמסים שלנו. כאן בדיוק צריך להתחיל השינוי בתנאי ההעסקה בישראל".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}