כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

'כל הנערים' עם עשרות תינוקות בני יומם • מיוחד

בקרית יערים, מתקיים מידי שנה מעמד 'כל הנערים' השובר שיאים: הוא הצעיר ביותר, הגדול ביותר והמרגש ביותר • מעליו פרוסה הטלית הגדולה בעולם • ויש גלריה מרטיטה

בעת 'כל הנערים', במרכז: ר' יעקב קרויזר. צולם בידי נכרי
בעת 'כל הנערים', במרכז: ר' יעקב קרויזר. צולם בידי נכרי



בעת ששבעים תינוקות עולים לתורה ב'כל הנערים' הזה, לא נותרת עין יבשה.

שבעים תינוקות רכים בני יומם, מהם כאלה שרק נולדו לפני ימים מספר, וההשתתפות שלהם כאן בעלייה לתורה היא הפעם הראשונה בה מאזינות אוזניהם למילות התורה.

"בזמן הזה", אומר הר"ר יעקב קרויזר - היוזם של הפרויקט הזה, "לא נשמע הגה וצווחה.

"תינווקת שרק רגע לפני שפתח העולה לתורה בברכת התורה, מצווחים במלוא גרונם, משתתקים בעת העלייה לתורה. עשרים שנה שאני כבר נוהג את המנהג הזה ומעולם לא נשמע בכי של תינוק. רק אחר כך, כשהקריאה מסתיימת, שוב אנו שומעים את קולם ברמה".

ר' יענק'ל קרויזר, הוא בן לאחת מהמשפחות הירושלמיות הנודעות והמיוחסות ביותר, בן לגאון דוב מאיר קרויזר זצוק"ל, ומתגורר זה עשרים שנה ביישוב קרית יערים, היישוב הפסטורלי והשליו בואכה ירושלים.

ביתו של קרויזר הינו בית מכניס אורחים, כחסיד ויז'ניץ היה ביתו לאבן שואבת לגדולי האדמורי"ם הנוהגים לשהות בביתו דרך קבע,

"בביתי שהו לנופש כמה וכה מגדולי האדמורי"ם", הוא אומר, "בראשם מו"ר האדמו"ר מויז'ניץ שליט"א, גם האדמו"ר מסערט ויז'ניץ שנמלט מחיפה בעת מלחמת לבנון השניה שהה אצלי, ועוד רבים אחרים".

הטלית הגדולה בעולם: משמשת לצילום: הטלית הגדולה בעולם: משמשת ל
הטלית הגדולה בעולם: משמשת ל


שיא של 'הגומל'

קרויזר גם נוהג לארח בביתו קבוצות של בחורי ישיבות חסידיות, העורכים אצלו 'באטעס' ו'טישים' - וביתו היה לתל תלפיות לבני ישיבות חסידיות בכל רחבי הארץ, המתארחים בביתו ומתקבלים בלב חפץ.

"כשהגעתי להתגורר כאן", הוא מספר, "ביקשתי להקים מניין בנוסח חסידי.

"בבית ההחלמה ליולדות הסמוך לביתי, התקיים מניין שלא הצליח להביא אליו אנשים רבים. פניתי להנהלת בית ההחלמה והצעתי להם הצעה: אני אקים כאן מניין קבוע שיתקיים כל שבוע, ובמניין הזה יוכלו היולדות של בית ההחלמה, לברך ברכת הגומל כל שבת".

המניין הוקם ומאז דרך קבע מאזינים מתפללי המניין לברכות הגומל הרבות הנאמרות שם שבוע שבוע. דומה שאין תקדים למספר הברכות הנאמרות במניין הזה כל שבת דת וכדין".

המניין אכן קם וקרם עור וגידים ומאז, מתנהל המניין הזה זה כעשרים שנה, ובו גם מן הסתם נקבע שיא של ברכות ה'גומל' שנאמרו בו.

באותן שנים, החליט קרויזר, גם לייסד את מנהג העלייה ל'כל הנערים', של תינוקות בית ההחלמה:

"שאלתי רבנים אם ניתן להעלות ל'כל הנערים' גם תינוקות בני יומם, הרבנים עודדו אותי ביוזמה הזו ואמרו שאדרבא מדובר ביוזמה מבורכת. התחלנו בכמה תינוקות מועטים ומאז ברוך השם כן ירבו - יש יותר ויותר והיום משתתפים במעמד כשבעים תינוקות.

"יש כאלה המביאים לכאן את ילדם מבחוץ, ממקומות אחרים, רק כדי שיוכל להשתתף במניין ולעלות ל'כל הנערים' שלנו".

נאום מול העריסות. בבית ההחלמה צילום: נאום מול העריסות. בבית ההחלמה
נאום מול העריסות. בבית ההחלמה


נאום הניצחון

לפני העלייה לתורה נואם ר' יענק'ל קרויזר את 'נאום הניצחון' הקצר שלו בנוסח הזה: "לפני שישים שנה זממו שונאי עם ישראל הנאצים ימ"ש להרוג ולהשמיד ולאבד את עם ישראל. הם הצליחו לרצוח שישה מליון יהודים ומתוכם מיליון ילדים.

"כאן שוכבים בעריסותיהם", הוא מוסיף, "שבעים תינוקות אשר נולדו רק לאחרונה. אלה רק חלק מתוך אלפי תינוקות יהודים שרק נולדו בימים אלה: זה הניצחון שלנו על אויבי עם ישראל".

לאחר מכן עולים התינוקות לתורה, וההורים המרוגשים מוחים דמעה.

לסיום מתארגנת מקהלה מיוחדת, השרה 'וזכני לגדל בנים ובני בנים', והשיר 'המלאך הגואל אותי מכל רע'. וההורים הנרגשים מזילים דמעת התרגשות.

על העריסות הרבות פרושה טלית ענק, בת למעלה מעשרה מ"ר. היא הטלית הגדולה בעולם. מהיכן הטלית?

"היה יהודי, איש עסקים מכובד ונדבן, שהתגורר כאן ונהג להתפלל אצלי, "מספר ר' יענק'ל, "יום אחד הוא ערך בר מצווה לקבוצה של ילדים יתומים בכותל והוא ביקש שיכינו למענו טלית גדולה לעלייתם לתורה של הנערים.

"אחרי בר המצווה הוא הביא לי את הטלית לשימוש בכל הנערים".

לאחר שנה - נולד בן

המניין ו'כל הנערים' היו למסורת מקומית.

ישנם רבנים הממליצים לזוגות חשוכי ילדים לעלות בה לתורה: "היה כאן זוג צעיר חשוך ילדים", הוא מספר, "שנים רבות לא זכו לפרי בטן.

"באחד השנים ניגש אלי אביו וביקש שאעלה את בנו האברך לתורה.

הוא סיפר לי שאחד הרבנים עימם התייעץ, הציע לו להעלות את בנו ל'כל הנערים' כסגולה להיפקד בזרע של קיימא.

"האברך הצעיר אכן עלה לתורה ובירך את הברכות. באותה השנה הם חבקו בן. מאז לא מעטים החפצים בסגולה עולים לתורה ב'כל הנערים'.

שימעו של האירוע המרגש יצא למרחוק, עד שהנהלת בית ההחלמה ביקשה לערוך שחזור מצולם של האירוע במוצאי שבת בראשית. וכך נעשו תמונות של האירוע, אך לא היה זה ה'אירוע האמיתי'.
עד שלפני כשנה שהתה במקום אשה נכריה שהתרגשה מהמעמד וצילמה אותו, את ההעתקים היא שלחה לקרויזר כשהוא מציינת את החוויה המרטיטה והזכות שנפלה בחלקו להשתתף בה. מאז יש לו לקרויזר תיעוד מצולם של האירוע עצמו.

לסיום אומר ר' יענק'ל: "אני מזמין כל מי שמעוניין לעבור את החוויה המיוחדת הזו אל ביתי בקרית יערים, לשמחת תורה אספק לו אש"ל מלא לו ולמשפחתו. מדובר בחוויה חד פעמית ומומלצת מאוד".



תמונות מהאירוע ומה'שחזור'















תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}