כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

הזוכים בפרס נובל לכלכלה: תומס סרג'נט וכריסטופר סימס מארה"ב

השניים זכו על מחקרם בתחום הציפיות והסיבתיות במקרו כלכלה

  • י"ב תשרי התשע"ב
טקס הענקת פרס נובל
טקס הענקת פרס נובל

הזוכים בפרס נובל לכלכלה לשנת 2011 הם תומס סרג'נט מאוניברסיטת ניו יורק וכריסטופר סימס מאוניברסיטת פרינסטון על מחקרם בנושא ציפיות וסיבתיות בתחום המקרו כלכלי.

כריסטופר סימס, פרופסור מאוניברסיטת פרינסטון, הוא כלכלן המתמחה באקונומטריקה ומקרו-כלכלה. הוא בין האנשים שפיתחו את התיאוריה הפיסקלית של רמות מחירים - כיצד המדיניות התקציבית של ממשלה משפיעה על רמות מחירים, כלומר האינפלציה. תומס סרג'נט הוא כלכלן המתמחה במקרו-כלכלה ובכלכלה מוניטרית, שנחשב לאחד מהמובילים בתחום הציפיות הרציונליות.

כריסטופר סימס חקר שינויים לא צפויים במדיניות כלכלית. הוא פיתח שיטה שנקראת וקטור אוטורגרסיה, לניתוח האופן שבו שינויים זמניים במדיניות כלכלית וגורמים נוספים משפיעים על הכלכלה. ביחד עם חוקרים נוספים הוא השתמש בתיאוריה הזו לבחינת ההשפעות של העלאת ריבית של הבנק המרכזי, למשל. בדרך כלל, חולפות שנה או שנתיים עד שהאינפלציה יורדת בעוד שהצמיחה הכלכלית יורדת בהדרגה כבר בטווח הקצר וחוזרת למגמה הנורמלית רק לאחר כמה שנים.

"לא צפיתי את הזכייה. אין שמח ממני על כך שאני מקבל אותו עם עמיתי תומס סרג'נט", אמר סימס עם ההודעה על הזכייה. "אני מתכוון לשמור את הכסף במזומן זמן מה", ענה סימס לשאלה מה בכוונתו לעשות עם כספי הזכייה, לנוכח המצב בשווקים.

תומס סרג'נט הראה בעבודתו כיצד ניתן להשתמש במקרו-אקונומטריקה מבנית לניתוח שינויים במדיניות כלכלית. ניתן להשתמש בשיטתו כאשר בוחנים כיצד משקי בית ופירמות מתאימות בין הציפיות שלהן למציאות הכלכלית המתפתחת. סרג'נט בחן, לדוגמה, את התקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה, כאשר מדינות רבות רצו להחיל מדיניות של אינפלציה גבוהה, אך לבסוף הציגו שינויים במערכת הכלכלית שגרמו לשיעור אינפלציה נמוך.

שני הזוכים, אשר לא היו בין המועמדים הבולטים בתחזיות, יחלקו את הפרס - 10 מיליון קרונות שוודיות (1.5 מיליון דולר). הפרס שונה משאר הפרסים המוענקים בטקס פרס נובל, היות שלא היה חלק מצוואתו של אלפרד נובל והוא מוענק ביוזמת בנק שבדיה החל מ-1969, שנת ה-300 לקיומו.

עם הזוכים בשנים הקודמות נמנים כלכלנים ידועים כגון מילטון פרידמן, ג'יימס טובין, רוברט סולואו, ג'וזף שטיגליץ ופול קרוגמן, אשר זכה בפרס לפני שלוש שנים. בשנה שעברה, זכו בפרס האמריקאים פיטר דאימונד מ-MIT ודייל מורטנסן מאוניברסיטת נורתווסטרן, והבריטי כריסטופר פיזארידס מלונדון סקול אוף אקונומיקס, על עבודתם בתחום קבלת החלטות בשווקים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}