כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

גיאורגיה: נטיל וטו על כניסת רוסיה לארגון הסחר העולמי

הסכסוך בין שתי המדינות לא מאפשר לרוסיה להכנס לארגון, למרות תמיכת ארצות הברית, ועלול לפגוע בקשריה עם המערב

  • י"א תשרי התשע"ב
ממראות המלחמה בגיאורגיה. צילום: רויטרס
ממראות המלחמה בגיאורגיה. צילום: רויטרס

השיחות בארגון הסחר העולמי (WTO) על צירופה של רוסיה הסתיימו ללא תוצאות ביום שבת, לאחר שגיאורגיה אמרה כי תטיל וטו על ההצעה ממוסקווה אלא אם תשנה עמדותיה.

הסכסוך בין שתי המדינות שהחל במלחמה ב-2008 בין שתי האומות הסובייטיות לשעבר פוגע בסיכויי האומה הגדולה ביותר מחוץ לארגון הסחר להכנס אליו השנה - מטרה מרכזית של רוסיה ושל ארה"ב שיכולה לפגוע בקשרי רוסיה עם המערב.

"המשא ומתן הסתיים, וניתן לומר שהתמוטט", אמר סגן שר החוץ הגיאורגי, סרגיי קפנדזה, ראש המשלחת הגיאורגית לשווייץ, שם התנהלו השיחות.

ארגון הסחר העולמי הכולל 153 מדינות חברות מקבל החלטות בקונצנזוס בלבד, ולכן לגיאורגיה ישנה זכות וטו בהחלטה.

קפנדזה אמר כי הנקודה הבעייתית היתה סירובה של רוסיה להותיר לגיאורגיה מידע בנוגע לסחר באזורי המחלוקת בין המדינות - דרום אוסטיה ואבחזיה שפרשו מגיאורגיה בתקופת מלחמת האזרחים בתחילת שנות התשעים ואשר ניתן להן מעמד של אומות עצמאיות בתום מלחמה בת חמישה ימים ב-2008.

"גיאורגיה לא יכולה לתת את הסכמתה לכניסת רוסיה לארגון הסחר העולמי עד שזו לא תשנה את מדיניותה בשטחים הכבושים", אמר קפנדזה בהתיחסו לשני האזורים, בהם שומרת רוסיה על נוכחות צבאית.

לפי קפנדזה, השיחות היו הנדבך האחרון בסבב של משא ומתן ו"אנחנו לא רואים כל טעם בהמשכן כרגע". עם זאת, מקור רוסי דיווח לסוכנות הידיעות רויטרס כי השיחות ימשיכו ב-17 באוקטובר.

רוסיה היא הכלכלה הגדולה מחוץ לארגון הסחר העולמי אליו היא מבקשת להכנס מאז 1993. אם תיכנס רוסיה לארגון, אירן תהפוך לכלכלה הגדולה מחוצה לו. גיאורגיה כבר הטילה וטו על ההחלטה לצרף את רוסיה באפריל 2008, לאחר שהקרמלין הודיע על הסרת סנקציות כלכליות בדרום אוסטיה ואבחזיה בהכנה למלחמה באוגוסט. כוחות רוסים דחו אז את ניסיונות ההשתלטות החוזרת של גיאורגיה על האזור.

כמעט כל מחלוקות הסחר בין רוסיה לחברות ארגון הסחר, וביניהן ארה"ב והאיחוד האירופי, נפתרו מאז תחילת כהונתו של נשיא ארה"ב ברק אובמה שתמך בעמדת רוסיה בניסיון לחזק הקשרים עם מוסקווה.

ראש ממשלת רוסיה, ולדימיר פוטין, דחק בשבוע שעבר בארה"ב ובאיחוד האירופי להתערב כדי להתגבר על התנגדויות גיאורגיה. אם רוסיה לא תצליח להכנס אל ארגון הסחר העולמי ייפגעו יחסיה עם המערב בזמן בו פוטין מנסה לזכות באהדה לאחר שהגיש מועמדות לנשיאות המדינה בבחירות שייערכו במארס הקרוב.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}