כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

נוסעת אתיופית תפוצה ב-70 אלף שקל בעקבות התנהגות גזענית של נהג אגד

נהג האוטובוס קרא לעבר הנוסעת "את כל הכושים האלה יש להחזיר לאתיופיה" - ויפצה אותה ב-60 אלף שקל • אגד תשלם לנוסעת עשרת אלפים שקל פיצוי

נוסעת אתיופית תפוצה ב-70 אלף שקל בעקבות התנהגות גזענית של נהג אגד
עוזי ברק

חברת אגד תשלום לוורקיה ידנו, נוסעת ממוצא אתיופי, עשרת אלפים שקל פיצוי לאחר שנהג החברה לא הסכים להעלות אותה לאוטובוס בשל צבע עורה. הנהג, נסים בן יקר, יפצה את הנוסעת ב-60 אלף שקל - כך פסק בשבוע שעבר שופט בית משפט השלום בראשון לציון אברהם היימן.

מגזר הדין עולה כי נהג האוטובוס אמר לידנו בין היתר ש"הוא אינו מעלה אתיופים שחורים, וכי באתיופיה לא היה להם אוטובוס ולא היה להם אפילו נעליים, ושם הלכו יחפים, אז למה לא שתלך ברגל". עוד אמר לה הנהג כי האתיופים תפסו גובה מאז שעלו לארץ. לאחר שידנו השיבה לו שכך ידבר אל אימו אמר לה הנהג "מי הביא את השחורים האלה לארץ. הם אינם יהודים ואת כל הכושים האלה יש להחזיר לאתיופיה". הוא הוסיף כי האתיופים הם עם טיפש, לא שייכים לכאן בכלל, והם סתם מזיקים לארץ.

הנהג כפר בדברים המיוחסים לו.

השופט היימן קיבל את עמדת טבקה משפט וצדק לעולי אתיופיה, שייצגה את הנוסעת בהליך המשפטי, וכתב בגזר הדין כי "כל חטאה של המתלוננת היה בצבע עורה ומקום היוולדה. דברי הנאשם (הנהג) הם דברי בלע שיש להביע סלידה מהם".

השופט הוסיף כי "קשה לחוות גזענות ... דברים אלה מקבלים משנה תוקף במיוחד במדינה בה אנו חיים. האתוס הציוני מגדיר אותנו כקיבוץ גלויות. ... אם חפצי חיים אנו במדינה של קיבוץ גלויות, יש לעשות הכל לדבר בלשון ברורה ונחרצת על מנת לסלק כל ביטוי גזעני. הנאשם כשל בכך".

השופט מציין כי הנהג הגביר את חטאו בכל שהשפיל את הנוסעת לעיני כל נוסעי האוטובוס. "הנאשם בחר להל משפטו וזה על פי זכותו. אלא שבניהול המשפט ניתן היה לראות שאין הנאשם מביע ולו שמץ חרטה על הדברים" כתב השופט.

השופט גזר על אגד תשלום קנס בסך 5,000 שקל, תשלום פיצוי למתלוננת בסך 10,000 שקל, וכן חייב את החברה לחתום על התחייבות בסך 20 אלף שקל לפיה תתחייב במשך שלוש שנים שלא לעבור על עבירה של התנהגות בלתי נאותה כלפי נוסע ואי הפעלת שירות סדיר.

הנהג נקנס ב-5,000 שקל, בפיצוי לנוסעת בסך 60 אלף שקל והתחייבות בסך 50 אלף שקל למשך שלוש שנים לפיה לא יעבור על אותה עבירה.

רון רטנר, דובר אגד, מסר בתגובה: "בית המשפט קיבל את טענות אגד וזיכה את אגד מעבירת התנהגות בלתי נאותה כלפי נוסע. אגד מוקיעה והוקיעה את התנהגות הנהג, אשר אינה משקפת את ההתנהגות של כלל נהגי אגד לנוסעיו.

"הנהג הועמד לדין משמעתי פנימי והושת עליו קנס כבד, שנתרם למטרה חינוכית באמצעות עמותת טבקה. אגד משקיעה רבות בהדרכה ובחניכה של נהגים, תוך דגש על מתן שירות מטבי לכל המגזרים המכילים את החברה הישראלית".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}