כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

מודי'ס הורידה דירוג האשראי של איטליה בשלוש דרגות ל-A2

סוכנות דירוג האשראי: רמת הסיכון עלתה - ייתכן כי מדינות עתירות חוב לא יצליחו להתמודד עם הנטל

  • ז' תשרי התשע"ב
ברלוסקוני בישראל. צילום: לע"מ
ברלוסקוני בישראל. צילום: לע"מ

סוכנות דירוג האשראי מודי'ס הורידה אמש את דירוג האשראי של איטליה בשלוש דרגות עם אופק שלילי. לפי מודי'ס, חלה עלייה ברמת הסיכון כי מדינות עתירות חוב באירופה ובינהן איטליה, לא יצליחו להתמודד עם נטל החוב שלהן.

מודי'ס הורידה את דירוג איטליה מ-AA2 ל-A2, דירוג נמוך יותר מזה של אסטוניה וזהה לזה של מלטה. היורו איפס את העליות מול הין והדולר מיד לאחר הורדת הדירוג. ב-19 בספטמבר הורידה חברת דירוג אחרת, P&S, את דירוג איטליה בדרגה אחת.

דירוג האשראי מחדד את דאגות המשקיעים בנוגע לכלכלה השלישית בגודלה באירופה שכעת נמצאת במרכז משבר החוב ותלויה בעזרת הבנק המרכזי של אירופה לעזרה בהלוואות. "האופק השלילי משקף את הסכנות באיטליה ובגוש היורו כולו", נמסר ממודי'ס.

הצמיחה האיטית באיטליה, יחד עם חוב לאומי שהגיע ל-120% מהתמ"ג וקואליציה מפולגת מדאיגים את השווקים זה מספר חודשים על רקע מדינות נוספות כיוון, פורטוגל ואירלנד שנאבקות אף הן על מימונם.

החלטתה של מודי'ס אינה מפתיעה שכן סוכנות הדירוג הודיעה עוד ב-17 בספטמבר כי תסיים להכין דו"ח בנוגע להורדת דירוג איטליה תוך חודש. "זה לא היה לא צפוי אבל זה לא עוזר למצב כלל", אמר רוברט ון בטנבורג, ראש מחלקת המחקר בחברת הפיננסים לואיס קפיטל בניו יורק. "השוק האיטלקי נסחר ברמות נמוכות כאילו כבר הורד הדירוג ממילא, אז ההורדה בטח תאלץ את הממשל להחיל תוכניות צנע נוספות", הוסיף.

לפי מודי'ס, הסבירות כי איטליה תגיע לחדלות פירעון הינו קלוש אך הוסיפה כי השנוי בסנטימנט המשקיעים באירופה מראה על אפשרות להפסדים כבדים בשווקים הפיננסיים.

הגירעון התקציבי באיטליה נמצא במצב טוב יחסית ליוון ואירלנד שנשאבו מטה בהוצאות בעוד באיטליה, מערכת בנקאות שמרנית ורמה גבוהה של חסכונות המוחזקים בידיים פרטיות הצליחו לשמור על גירעון יחסית נמוך. "איטליה נענשת לא בגלל שהמערכת הפיננסית שלה הידרדרה אלא כיוון שהיא רגישה בטווח הארוך", אמר ניקולס ספירו, מנהל בחברת הייעוץ הפיננסי ספירו.

ראש ממשלת איטליה, סילביו סרלוסקוני אמר בתגובה להורדת הדירוג כי זו היתה צפויה וכי הממשלה מחוייבת למטרות הפיננסיות שלה לפיהן תקציב הממשלה יאוזן ב-2013.

בחודש האחרון ממשלת איטליה העבירה תוכנית צנע בהיקף של 60 מיליארד דולר בתמורה להחלצות הבנק המרכזי של אירופה שרכש אג"ח ממשלת איטליה. הקואליציה הימנית-מרכזית של ברלוסקוני נמצאת במחלוקת קשה בנושא מדיניות וכמו כן תשומת הלב מוסתת לשערוריות שמייצר ברלוסקוני בעצמו. כלכלת איטליה צפויה להתרחב בשיעור של 0.6% בלבד בשנה הבאה, ירידה מתחזיות מוקדמות של 1.3%. תשואות אג"ח ממשלת איטליה לעשר שנים עומדות כעת על שיעור של 5.466%.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}