כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

התשובה הברסלבית לסילוק הבחורים: ישיבה חסידית בסגנון ליטאי • חשיפה

ישיבות ליטאיות הודיעו לבחורים שנסעו ל'אומן ראש-השנה': "חפשו מסגרות חילופיות" • התגובה של ברסלב: ישיבה לבחורים שסולקו בגלל הנסיעה • כתב 'בחדרי חרדים' הציג עצמו כבחור שסולק - ושמע: "הר"מים ליטאיים. שלא יהיו לכם בעיות בשידוכים"

בחור ישיבה באומן. צילום: יעקב נחומי
בחור ישיבה באומן. צילום: יעקב נחומי



מה שהחל כתופעה קטנה ואיזטורית, הפך עם השנים לתנועה המונית: אברכים, חסידים, חוזרים בתשובה, ליטאים ושאר עמך בית ישראל אורזים חבילות ומגיעים לפקוד את ציונו של רבי נחמן מברסלב באומן, בימי ראש השנה.

בשנים האחרונות החלו גם המוני בחורי ישיבות ליטאיות לפקוד את הציון הממוקם באוקראינה.

תופעה זו לא מצאה חן, לשון המעטה, בעיני ראשי הישיבות, שהחליטו לצאת למלחמת חורמה כנגד הנוסעים. "בראש השנה צריכים להיות בישיבה, צריכים לשאוב רוחניות לכל השנה, ומי שלא נאה לו - יתכבד ויעזוב את הישיבה", מסבירים ראשי הישיבות את האיסור הגורף שהוטל על הנסיעה.

בחורים שהחליטו לנסוע למרות האיסור, קיבלו הודעה כי מוטב יעשו אם יחפשו לעצמם מקום לימודים אחר לקראת ה'זמן' הבא, שיתחיל אחרי חגי תשרי.

אלא שהשנה היה מי שהחליט להרים יוזמה ולעשות לדבר סוף.

תחת הכותרת, "מרכז סיוע והכוונה", פורסמה מודעה ברחובות אומן שבאוקראינה, בה נכתב: "לבחורים היקרים שזכו להיתפס על דברי תורה, וסולקו מישיבותיהם, עקב נסיעתם לאומן...

"כמו כן, במידה ויהיה ביקוש, אי"ה תיפתח ישיבה לבני תורה המקורבים לרבנו הקדוש. ברמת לימוד גבוהה, ובעבודת השם ובשמחה", לשון המודעה.

"שלא יהיו לכם בעיות שידוכים"

במודעה פורסם מספר טלפון אליו התבקשו הבחורים - שסולקו מישיבותיהם - לחייג ולמצוא אוזן קשבת ופתרון הולם לסיטואציה הבעייתית אליה נקלעו.

התקשרנו למקוד הברסלבי, בכדי לברר אילו פתרונות מציעה החסידות לבחורים שנותרו ללא מסגרת ישיבתית.

• רציתי לברר לגבי הישיבה והסיוע שאתם מעניקים לבחורים שרוצים לזרוק אותם מהישיבות בעקבות נסיעתם לאומן?

"אתה בחור?"

• כן. עושים לי קצת בעיות בישיבה כי נסעתי לאומן, ורוצים להעיף אותי.

"ישיבה ספרדית או ליטאית?"

• אני בישיבה שיש בה גם אשכנזים וגם ספרדים, אבל הישיבה נחשבת לליטאית.

"לפי מה שנראה לי ומה שאני יודע, בישיבות ספרדיות עושים יותר בעיות וגם שם לא כל כך, אלא אם כן הבחורים בישיבה יודעים על זה שנסעת או שעשית מזה רעש. בישיבות האשכנזיות פחות עושים בעיות, אז נראה לי לא תהיה לך בעיה".

• ואם יחליטו לזרוק אותי, יש לכם ישיבה?

"כן. בחודש חשוון צריכה להיפתח ישיבה בירושלים מטעם מוסדות בברסלב (השם שמור במערכת-י.א.) שהר"מים בה יהיו מעולם הישיבות הליטאי, אבל יהיו גם שיעורי חסידות ואולי גם המשגיח יהיה מברסלב. אנחנו עושים את זה כך, כדי שלא יהיו לבחורים בעיות עם המשפחה או בשידוכים".

• ויש הרבה בחורים?

"יותר מ-10 בחורים".

• תודה רבה.



המודעה שפורסמה בחוצות אומן • צילום: גולש פורום בחדרי חרדים 'תם'


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 48 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}