כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

דרמה בממשלה • האם טרכטנברג יעבור?

נתניהו החליט לצאת למלחמה על חיי דו"ח טרכטנברג, עכשיו ומייד • האם הוא יצליח להתגבר על התנגדויות השרים והמפגינים? • סיקור מיוחד מתוך ישיבת הממשלה הדרמטית

נתניהו, טרכטנברג והדו"ח שביניהם
נתניהו, טרכטנברג והדו"ח שביניהם



אם תסתיים ישיבת הממשלה דהיום (ב') כששרי ש"ס הצליחו לעמוד על דעתם ולהצביע נגד דו"ח ועדת טרכטנברג, הרי שהם בהחלט 'שיחקו אותה' והוכיחו כי ש"ס היא עדיין מפלגה חברתית לכל דבר ועניין.

נכון שבדו"ח יש סעיפים המחייבים הכללת לימודי חול בישיבות הקטנות, סעיף שיהודי שומר תורה ומצוות אינו יכול להרים יד 'בעדם', אך בכל זאת, הצבעת הנגד של ש"ס נובעת לא רק בגלל סעיף זה אלא גם בשל הנושא החברתי.

רגע לפני שנכנס לישיבת הממשלה, נפגש שר הפנים, אלי ישי, עם יו"ר התאחדות הסטודנטים, איציק שמולי.

שמולי, למי שלא שם לב, הוא האיש שיותר מכולם הקפיד על מאבק עניני ולא נגרר לפינות כאלו ואחרות.

כשדרשו ראשי המאבק נחרצות, משא ומתן של ראש הממשלה בנימין נתניהו מול מצלמות וקבל עם ועדה, הוא ניצב נגד הדרישה הבלתי הגיונית, למרות שבשעתו היה זה לא ממש פופולארי.

במהלך פגישתם הבטיח ישי לשמולי כי לא יצביע בעד הדו"ח. כמו כן הם סיכמו להמשיך ולהיפגש, כדי לתאם עמדות בהתייחס לדו"ח.

נגד הקיצוץ. שר הבטחון, אהוד ברק. תילום: פלאש90צילום: נגד הקיצוץ. שר הבטחון, אהוד ברק. תילום: פלאש90
נגד הקיצוץ. שר הבטחון, אהוד ברק. תילום: פלאש90


גם ברק נגד

קיום ההבטחה אינה דבר קל לביצוע. אם עד נכון לאתמול נראה היה כי נתניהו נכנע ללחצים ודוחה את ההצבעה למועד אחר, הרי שכבר בשעות הבוקר המוקדמות התברר כי החלטתו הסופית הייתה להעביר לפחות את עיקרי הדו"ח עוד היום, ויהי מה.

העובדה שיו"ר 'ישראל ביתנו', שר החוץ אביגדור ליברמן, נמצא בקייב לרגל טקסי ה-70 לרצח בבאבי יאר אף היא לא עמדה למתנגדים להצבעה. עד לשעות אלו, שעות הערב, עדיין יושבים חברי הממשלה בכיסאותיהם ונאלצים לשמוע דברי הסבר, כיבושין ושכנוע בשבחו של דו"ח טרכטנברג, כשהפרופ' הנכבד ישוב על כסאו לימינו של נתניהו.

רגע לפני שנכנסו אל הישיבה הארוכה דיברו נציגי שתי המפלגות ש"ס וישראל ביתנו. הראשון היה שר התיירות סטש מסז'ניקוב שנשמע נחוש מאד בדעתו. "לא יעלה על הדעת לתת לשרים זמן אפס כדי לעבור על הדו"ח", אמר. אחר כך שאל: "אם הייתי חובש כיפה, הייתי לומד את החומר בחג?.

"קצת מצער כל הפליק-פלאקים האלה שאנו רואים ביממה האחרונים. כן מעבירים, לא מעבירים", סיכם מסז'ניקוב. הוא אף תקף ישירות את מזכיר הממשלה, צבי האוזר, שקיבל את מכתב תנועתם, אך לא עשה דבר כדי לקדם אותו.

"תמוה בעיניי שמזכיר הממשלה לא מתייחס למכתב שחתומים עליו חמשת השרים. מזכיר הממשלה הוא פקיד בכיר, כבודו במקומו מונח, אבל הוא צריך לדעת שהוא עובד בשביל כל השרים ולא רק בשביל חלק מהם, או רק בשביל ראש הממשלה. מזכיר צריך לתת תשובה, גם אם שלילית", אמר.

אך למרות דבריו הנחרצים כלל לא ברור אם הסיעה תעמוד על שלה לנוכח נחישותו של ראש הממשלה.

השני להגיב היה שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, שדעתו על הדו"ח ידועה מימים ימימה: "הדו"ח מטפל במעמד הביניים של אנשים שעובדים קשה ולא גומרים את החודש. אבל נשכחו האנשים שלא מתחילים את החודש!".

"החובה שלנו", הוסיף אטיאס, "היא להכניס שינויים. יהיו שינויים – נתמוך בדו"ח, לא יהיו – נדחה אותו. עצם הטענה שהוא נעשה בחיפזון אף היא צודקת. שכחו את אנשי הדיור הציבורי המשתכרים עד 5,000 שקל. שכחו אותם, אבל אנחנו נילחם עבורם".

אין ספק שאם אכן תישאר ש"ס נחושה בדעתה, תהיה זו שעתה החברתית היפה. תהיה זו סיבה טובה לדאגה בקרב אנשי אריה דרעי, ששיחק אותה בשבוע שעבר, כאשר ביקר במתחם המאהלים בחולון והתקבל שם בכבוד. הסיפורים על ילדותו בשכונת ג'סי כהן, על התנאים הכלכליים הקשים אותם חווה, בהחלט מיקמו אותו במיקום חברתי טוב, ועל ש"ס להתאמץ כדי להוכיח כי גם היא כזו.

אל המתנגדים הצטרף הבוקר במפתיע גם שר הביטחון, אהוד ברק, האיש שמשרדו ספג קיצוץ נרחב 'בזכות' המלצות הוועדה. לא, הוא לא יצביע בעד הדו"ח, "עד שיתבררו משמעויות כל התכנית". מדובר בנושאים כבדים, המחייבים דיון רחב ומעמיק, אמר ברק.

ידידו הטוב. פרופסור מנו טרכטנברגצילום: ידידו הטוב. פרופסור מנו טרכטנברג
ידידו הטוב. פרופסור מנו טרכטנברג


תהיה שנה טובה

לעומתם, איך לא, ניצב שר האוצר, יובל שטייניץ, אל מולנו העיתונאים והגן בלהט על הדו"ח. "זהו דו"ח טוב המביא שיפורים ותיקונים משמעותיים ביוקר המחיה, למשפחות עם ילדים קטנים, הוא מקטין פערים".

שטיניץ הבטיח כי תוך חודש עד חודש ומחצה יעבור הדו"ח את אישורי הממשלה והחקיקות הדרושות.

גם נתניהו, שפתח את ישיבת הממשלה, נשמע אופטימי לגמרי. "אני מאמין שהולכת להיות שנה טובה", אמר, ועבר לאיחולים אישיים לפרופ' "מנו" היושב לצידו.

"אנחנו הולכים לייחד את רוב רובה של הישיבה לדיון בדו"ח החשוב המשנה את סדרי העדיפויות של מדינת ישראל", הבטיח, אבל נראה שאיש מבין השרים הקשובים לו לא חלם עד כמה הולכת הישיבה הזו להיות ארוכה.

על שולחנות השרים היו פזורות החוברות הכחול-לבן, חוברות המכילות את עיקרי הדו"ח: "אלול תשע"א – ספטמבר 2011", נכתב בשער. "השקפה כללית ועיקרי ההמלצות". חוברת עבה, לא בטוח שמישהו מבין השרים הצליח למצוא זמן כדי ללמוד את כולה. גם מי שלא בילה את החג האחרון בתפילה בבתי הכנסיות מצא לעצמו, מן הסתם, עיסוקים נחמדים יותר בחיק משפחתו מאשר בהייה בספר כלכלי של דו"ח.

מפגיני המאהלים.  צילום: ארכיוןצילום: מפגיני המאהלים. צילום: ארכיון
מפגיני המאהלים. צילום: ארכיון


לא רבים על פירורים

אבל הסיפור האמיתי, כך נדמה, היה מחוץ לחדר הישיבות: אם בכל שבוע אנו מורגלים בתמונות הכואבות של מפגיני שליט בראשות נועם ואביבה הניצבים שם בבוקרו של יום ראשון כדי להפגין למען חיי בנם, הפעם, לצידם, התנהלה הפגנה נוספת: הפגנת המחאה החברתית.

הם עמדו שם, בעיקר צעירים, עם שלטים בידיהם, וקראו קריאות קצובות. התזמון היה די מעניין. קריאה, שקט של דקה, רעיון חדש לג'ינגל, שוב קריאה בקולות אחידים וחוזר חלילה.

"העם – רוצה – צדק חברתי", חזרה הקריאה על עצמה. "ביבי ביבי יש לי כוח, לא תוכל אותי למרוח", "לא רבים על פירורים", אלו היו מקצת הקולות שהצלחתי להאזין להם בדקות הספורות בהם עמדתי מולם.

יחשוב טרכטנברג מה שיחשוב, המפגינים בהחלט אינם מרוצים. במטה המאבק שלהם כבר הספיקו להגיב על מה שהם מכנים "הזגזוג של ראש הממשלה נתניהו" על שהחליט בסופו של דבר כן להעלות את מסקנות הוועדה להצבעה בישיבת הממשלה. "התנהלותו של ראש הממשלה הבוקר הוכיחה שוב עד כמה המסקנות הסופיות של ועדת טרכטנברג שנויות במחלוקת, ומבטאות חוסר הבנה של הסיבות שהוציאו מאות אלפים לרחובות", אמרה דפני ליף, אחת מראשי המחאה.

לדבריה, "לא זאת בלבד שהתוכן של הדו"ח חלקי ובלתי-מספק, אלא שנתניהו גם מנסה להעביר אותן בלי דיון מקצועי וציבורי מעמיק, כראוי לבעיות הקשות העומדות על הפרק. צר לנו שעלינו להזכיר לראש הממשלה שוב ושוב שעתידה של החברה בישראל הוא לא נושא לוועדות ולדילים פוליטיים. לא ייתכן ששרים יצביעו על דו"ח שהם עצמם מעידים שלא הספיקו ללמוד לעומק".

וכך, הוועדה הנכבדה שהתכנסה רק כדי לרצות את המפגינים במאהלים, הצליחה לגרום מהומת עולם. בבחינת, אי אפשר איתה, אי אפשר גם בלעדיה. אם לא תסתיים הישיבה עד להעלאת כתבה זו לאתר, לא נותר לנו אלא לאחל לשרים שיחזיקו מעמד עד לסיום הטוב או הרע, תלוי את מי שואלים.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}