כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

בכיוון הנכון • סגן שר החינוך ח"כ מנחם אליעזר מוזס

בלעדי: שרים וח"כים כותבים ל'בחדרי חרדים' על השנה שהייתה • סגן שר החינוך, ח"כ מנחם אליעזר מוזס, כותב על השנה שסימלה שינוי כיוון בהתייחסות משרד החינוך לחרדים

בכיוון הנכון • סגן שר החינוך ח"כ מנחם אליעזר מוזס



כשנכנסתי לתפקידי כסגן שר החינוך, במהלך החורף, הגדרתי את מדיניותי בחמש מילים: "לשקם, לפשט, לייעל, ליזום ולבנות".

בעת פרידה משנת תשע"א אסכם את התקופה בשתי מילים: "בסייעתא דשמייא".

התחלנו במסע ארוך. שורת הסיכום מלמדת כי עלינו על הדרך הנכונה.

ולא מן הקל הוא. תקופת טרום כניסתי לתפקיד אופיינה ותיזכר כאחת התקופות הסוערות והגועשות ביחסי הציבור החרדי - משרד החינוך. המכנה המשותף לפרשיית ביה"ס לבנות בעמנואל, תכנית הליב"ה, סוגיית תקצוב מוסדות הפטור - הבג"ץ, מיצב את משרד החינוך בזווית השנואה ביותר מבחינת הציבור החרדי.

וכשצרות באים בצרורות, הגיחה לכור הליבה הגועשת פרשיית השמות הפיקטיביים והכבדת נהלי התמיכה על עולם התורה.

עם כניסתי לתפקיד נדרשתי לנושא. את היום הראשון פתחתי על תקן 'מכבה שריפות'. כינסתי את בכירי המשרד בלשכת שר החינוך, ידידי מר גדעון סער, הסברתי להם את הניואנסים של הציבור החרדי, את העקרונות שמהם לא נזוז כמלוא הנימה, והטחתי בפניהם את הנהלים הדרקוניים והמשפילים שחלים על עולם התורה וגורמים למצג שווא, כאילו הציבור החרדי האמון עלי אמת ויושר, מרמה את המשרד.

לא עוד התעלמות מצרכי המגזר

מצאתי אדם קשוב.

ידידי שר החינוך אימץ את דברי והודיע על שורה של הליכים 'לבוא לקראת' לפשט ולהקל נהלים. הוא הביע נכונות ללמוד את סוגיית החינוך החרדי לעומק, סיירנו יחד בבתי גדולי ישראל ובהיכלי התורה, כדי להכיר בפניו את הציבור החרדי טוב יותר.

את התוצאות ראינו בתשובות השר לבג"ץ. "שימוש בכלים שיפוטיים" כתב, "עלול להסיג לאחור תהליכי הדברות ושיתוף פעולה המתקיימים בימים אלה". זאת לצד בשורה של נהלים והקלות לעניין מבחני תמיכה במוסדות תורניים שאומצו על ידו, כפי שהוסקו בוועדה הבין-משרדית שהקמנו.

השנה שהייתה סימלה שינוי כיוון בהתייחסות משרד החינוך לציבור החרדי. לא עוד כפייה והתערבות בפך השמן הטהור, לא עוד הכבדות סדרתיות ומטווחות, לא עוד התעלמות מצרכי מגזר שמהווה כ-30% מהתלמידים במערכות גילאי הרך. נראה שאלמלא מוראה של בג"ץ ואגודות טובות למיניהם השינוי היה רוחבי בהרבה.

מההיבט המקצועי, זאת הייתה שנה שבמהלכה הצבתי דגש חזק על ייעול השירות הן למנהלי מוסדות והן לאנשים פרטיים. לוח הזמנים ולחם חוקם של צוות לשכתי נע סביב העזרה והסיוע לעולם התורה ומערכת החינוך החרדית, על בסיס יומיומי ושוטף. נדמה לי שאין מנהל מוסד שאינו מכיר את מספר הטלפון בלשכה, ויעידו פלטי הפקס ודואר נכנס הזוכים להתייחסות מהירה ולמענה יעיל.

ולא מן הקל הוא. בשים לב להתפתחותה האדירה של מערכת החינוך החרדית בשורה ארוכה של מוסדות.
כל זה לצד פתרון משימות כבירות שהונחו לפתחי, החל משחרור תקציבים מעוכבים לישיבות קטנות משנת תשס"ט ,ועד הארכת תוקף רישיונות הפעלה למוסדות חינוך לתקופה של 5 שנים.

מוקדם לשמוח או להתרברב

במקביל, העשייה הברוכה התמקדה גם בעניינים חברתיים ומהותיים, הנמצאים תחת אחריות משרד החינוך, כדוגמת סבסוד שכ"ל בגני ילדים בבית שמש בהיקף של 80%, דבר שברצוני להרחיב אותו לערים נוספות; עזרה בקבלת מלגות לימוד לנשות אברכים שבחרו לצאת ללימודים; וגולת הכותרת: אישור שעות שילוב במוסדות הפטור. פעולות רבות וכבירות נעשו גם בתחום מניעת נשירה ואכהמ"ל.

זאת הייתה שנה שהוכיחה את עיני גדולי ישראל הצופות למרחוק. בכינוס גדולי ישראל בביתו של מרן הגראי"ל שטיינמן יצאה הקריאה שהדהדה למרחקים: "אל תיגעו במשיחי - אלה תינוקות של בית רבן".

עם כניסתי לתפקיד, כשהתייעצתי עם גדולי ישראל מכל החוגים והעדות, בכדי לדעת את הדרך, אמרו לי כולם כאחד: "דרכיה דרכי נועם, בהידברות ובהסברה, תוך עמידה איתנה על משמר החינוך הטהור" - 'שלי ושלכם - שלהם הוא'.

אין צורך להגזים. מוקדם לשמוח או להתרברב. הבעיות קשות, הקשיים גדולים. רק בעתיד ניווכח האם מדובר במגמה בת-קיימא. נדרשת התמדה ועקביות בהמשך מגמת ההידברות בין המשרד לציבור החרדי תוך עמידה איתנה על יסודות החינוך הטהור, נחישות להתמיד בחתירה לשיפור מצבם הגשמי של מוסדות התורה ולמדיה, ודביקות במטרה ובייעוד של "ויהי שם שמיים מתאהב על ידכם"
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}