כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

השנה בה חוסלה האדישות • ח"כ ד"ר רחל אדטו

פרויקט בלעדי: שרים וח"כים כותבים ל'בחדרי חרדים' על השנה שהייתה • ח"כ ד"ר רחל אדטו על 'הישראלי החדש' שנולד השנה - זה שמעורבותו תקנה לו כוח גדול בהחלטות שיתקבלו

השנה בה חוסלה האדישות • ח"כ ד"ר רחל אדטו



לצד אירועים נקודתיים קשים אשר עברה מדינתנו הקטנה בשנה האחרונה כמו השריפה בכרמל ולצד שינויים מערכתיים וגדולים כמו המהפכות בעולם הערבי ובניהם שכנינו מעבר לגבול, האירוע המשמעותי בעיניי אשר התרחש בשנה האחרונה וישפיע עלינו לטווח הארוך הוא השינוי בתפיסת האזרח במדינת ישראל.

עד לאחרונה היה ניתוק בין המערכת השלטונית - נבחרי הציבור והפקידות המקצועית, אל הציבור אותו היא אמורה לשרת. מידי מספר שנים, האזרח הישראלי היה הולך לעמדת ההצבעה הקרובה לביתו, מצביע כראות עיניו ושם היתה נגמרת מעורבותו במערכת השלטון הישראלית, חוץ משיחות סלון בהם היה מעביר ביקורת נוקבת על המתרחש במסדרונות בירושלים ואולי טוקבק חריף באתר כזה או אחר.

ואז בא הקיץ האחרון.

בחודשים החמים ביותר בארצנו, יצאו מביתם מאות אלפי ישראלים ואמרו: לא עוד. לא עוד לאדישות אשר אפיינה אותנו עד כה; לא עוד לא למצב בו אנו נשארים בצד, לאחר שחובותינו נגבו אך זכויותינו כמעט ולא התקבלו; לא עוד לממשלות אשר עוסקות לילות כימים בעצמן, אך לא באזרחי המדינה.

תחת הקריאה לצדק חברתי, יצאו האזרחים ודרשו כל אחד מה שבעיניו הוא המתכון לחברה ישראלית שוויונית והגונה. חלק דיברו על דיור, חלק על חינוך, חלק על כלכלה ועוד ועוד, אך העיקר הוא לא דרישה כזו אחרת, אלא העובדה כי הם יצאו ודרשו, יצאו וקראו. לראשונה מזה שנים רבות האזרחים יצאו והתערבו.

העילה לתואר המכובד של האירוע המשמעותי של השנה הוא המשמעויות הנובעות מאירוע זה. ההשלכות האמיתיות הן לא האם יוחלט על הורדת מס כזו או אחרת או הוספת יחידות דיור או פיקוח על מחירי שכירות. ההשלכה המרכזית היא מעורבותו של האזרח הממוצע בדרך בה מנוהלת מדינתו.

נבחרי הציבור ראו והפנימו בקיץ האחרון את הישראלי החדש. ישראלי זה מעתה יעמוד במרכז ההוויה הפוליטית במדינה, מעורבותו תקנה לו כוח גדול בהחלטות אשר יתקבלו, ומחשבותיו ושאיפותיו יקבלו במסדרונות השלטון ביטוי לא פחות מאשר מקבלים אלופי המטכ"ל.

שינוי תפיסת האזרח הישראלי יעצב מחדש את צורת המחשבה הפוליטית בארץ וכתוצאה מכך אנחנו עוד נראה כי הקיץ האחרון היה רק תחילה של האירועים המשמעותיים באמת אשר עוד יפקדו אותנו בעתיד.

ח"כ ד"ר רחל אדטו, היא חברת כנסת מטעם 'קדימה'

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}