כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

איפה השיויון בבג"צ? • ח"כ דודו רותם

בלעדי: שרים וח"כים כותבים ל'בחדרי חרדים' על השנה שהייתה • יו"ר ועדת החוקה, ח"כ דודו רותם, על הפרקליטות (רודפת מתנחלים) והבג"צ (אין שיוויון בפני החוק)

איפה השיויון בבג"צ? • ח"כ דודו רותם



כשהטלפון בביתי צלצל באחת וחצי בלילה לפני מספר שבועות, הבנתי שמשהו טוב לא מצפה בצד השני של הקו: "חייבים לעשות משהו דחוף", אמר לי הקול מהעבר השני שאותו עדיין לא זיהיתי: "דחפורים הורסים בתים במגרון".

דקות אחר-כך הבנתי כי לא רק שכוחות צבא ויס"מ, בהיקפים שלא נראים כל יום - אפילו לא בהפרות הסדר האלימות המתרחשות מידי יום שישי בבלעין ובנעלין - מקיפים את הישוב, אלא שגם מבחינה משפטית, הרבה כבר לא ניתן לעשות.

נציג הפרקליטות, כלומר המדינה, ללא ספק ב'הוראה מגבוה', רץ לבית המשפט באמצע הלילה, בבהילות שאין שנייה לה, על מנת לבטל צו מניעה שהוציא בג"ץ להרס המבנים שעה קלה קודם לכן.

כמי שהיה שנים רבות בתוך הקלחת הזו בדיוק, לא קשה לי לתאר את הסיטואציה ההזויה כמעט שקרתה באותו לילה - ראשי הפרקליטות לא עצמו עין עד שלא קיבלו את האישור להריסת אחרון המבנים. פקידים בכירים בחרו שלא לנום, ולרוץ לבית המשפט באישון ליל, לא לחכות אפילו לאור ראשון, על מנת לבצע את עקרון 'שלטון החוק', כפי שהם רואים זאת.

אין ספק שזהו עקרון חשוב לכלל האזרחים וראוי שיאכף, אך עם זאת ראוי שהוא יאכף בצורה שיוויונית על כלל הציבור, ללא הבדל דת, גזע, מין ובעיקר מקום מגורים וסוג המחאה. לא ייתכן כי לשלטון יהיה חוק, ולחוק יהיה שלטון, אך לזה וגם לזה לא שכל ישר.

לא ייתכן שיום אחד יאמר בית המשפט העליון בשבתו כבג"צ כי 'אין מישהו במדינה שרוצה כי בית המשפט הוא זה שיקבע כי יש לפנות את אוהלי המחאה בתל אביב', פסיקה שתזכה לתשואות הן בציבור והן אצל קובעי המדיניות, ובאותו בית משפט, לעיתים אף באותו האולם, יאמר בית המשפט את דברו - ובניגוד לפסיקה קודמת - שיש לפנות מיידית מתיישבים ביהודה ושומרון. פסיקה שמגיעה, כאמור, לאחר לחץ פיזי לא מתון בכלל של ראשי שלטון החוק במשרד המשפטים. אותו משרד אשר הקים 'צוות בדיקה מיוחד לבדיקת אכיפת החוק בשטחי יהודה ושומרון'.

מדוע חובטים בציבור המתיישבים?

שלוש מאות אלף איש חיים מעבר לקו הירוק, וכנראה שמתוכם ישנו שבריר אחוז של פורעי חוק, ממש כמו בתל-אביב, בדומה לחדרה, ובטוח נמוך בהרבה מאחוז הפשיעה בטייבה, למשל. מישהו שמע על צוות חקירה מיוחד באזור אחד בישראל?

אז מדוע ממשיכים נציגיה הרשמיים של המדינה לחבוט בציבור המתיישבים בצורה שאיננה מידתית ואינה ראויה? פינוי מגרון כגנבים בליל הוא רק הסימפטום של אי השוויון הזה, והמשכו מי יישורנו.

שנת תשע"ב מתחילה בשבוע בו הגיש פרופ' מנואל טרכטנברג את הדו"ח הקרוי על שמו ובו המלצות לממשלה ולכנסת כיצד ליישם את דרישה ל"צדק חברתי" - דרישה שלוותה בהאשמות קשות ובהוצאת דיבתם רעה הן של הציבור החרדי והן של ציבור המתיישבים, כאילו בגלל כביש כזה או ביו"ש, או בגלל מיגון של ישוב באזור, לא נבנה מעון לילדים בבאר שבע או בחיפה.

אלו האשמות שקריות וחצופות, שראוי היה לו הפרופ' והוועדה המכובדת לבטל אותן.

חשוב שנזכור כי בכל מדינה, הצדק החברתי הראשון במעלה הוא השיוויון בפני החוק, ואולי חשוב מכך – הפעלת רשויות החוק והאכיפה בצורה מושכלת, ולא רק על פי 'החוק היבש', שכאמור מופעל בצורה ומתוך רגישות חברתית.

ח"כ דודו רותם מ'ישראל ביתנו' הוא יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}