כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

ש"ס וישראל ביתנו עצרו את טרכטנברג • הדו"ח יעבור בדיקה נוספת

מתקפה משולבת של 'ישראל ביתנו', ש"ס ואנשי המחאה החברתית, עצרה את האישור המזורז של דו"ח טרכטנברג בממשלה • עיקרי ההמלצות יועברו לבחינה אצל צוות לשינוי חברתי-כלכלי

ד"וח טרכטנברג מוגש לראש הממשלה. צילום ארכיון: לע"מ
ד"וח טרכטנברג מוגש לראש הממשלה. צילום ארכיון: לע"מ

לפני מספר ימים, לאחר שפרסם הפרופ' מנואל טרכטנברג את מסקנות הוועדה שבראשותה עמד, שוחחתי עם עסקן חרדי, יהודי פיקח, ושאלתי אותו: אתה לא חושב שהמסקנות הן חמורות בכל הנוגע לעולם הישיבות? שההשלכות עלולות להיות רעות מאוד?

הוא השיב: "מעולם לא ראיתי דו"ח שיש לו כל-כך הרבה מתנגדים. אז למה לנו להיות הטיפשים ולומר שהוא דו"ח רע? נשאיר לאחרים לעשות את העבודה. אם אנחנו נדבר, התקשורת תסית נגדנו ותמהר לחבק את הדו"ח".

ימים חלפו, ומתברר כי האיש צדק.

תחילה היו אלו ראשי המחאה שמיהרו למחות נגד הדו"ח. "איפה הקבינט החברתי שביבי הבטיח? העם דרש שקיפות, וקיבלנו עוד מחטפים", הזדרזה דפני ליף, מראשי המחאה, להגיב.

רגע לפני שהממשלה עמדה בישיבתה מחר (ב') לאשר את הדו"ח, הודיעה ליף כי מדובר במחטף: "האם הדו"ח שנדחה ברבים על ידי גורמים מכל קצוות הקשת הפוליטית, לא ראוי שיעובר ביקורת ציבורית של השרים?" – תהתה.

גם בהתאחדות הסטודנטים התנגדו למהלך. לדברי היו"ר, איציק שמולי, יש בדו"ח גם "אלמנטים חיוביים", אך גם לדעתו חסרות בו המלצות מהותיות להתמודדות, למשל, עם בעיית אי-השוויון, יוקר המחייה ומצב הדיור.

שמולי אף כתב מכתב לנתניהו ובו הבהיר את עמדתו. "לא ניתן לאמץ את הדו"ח כפי שהוא - כמקשה אחת, והביקורת הציבורית הרבה שעולה מאז פרסומו מהווה עדות לכך". לדבריו, "אמנם בדו"ח ישנם מספר אלמנטים חיוביים, בעיקר בתחום החינוך ובמשורה בתחום המיסוי, אולם בתחומים אחרים חסרות בדוח המלצות אפקטיביות מרחיקות לכת אשר יכלו לסייע בפתרון בעיות אי השוויון ויוקר המחיה, ובראשן בעיית הדיור.

"הנחת היסוד התקציבית העומדת בבסיס התוכנית, מעלה ספקות רבים באשר לכוונת הממשלה לבצעה כלל.

"לפיכך, ולאור חוסר האמון ההולך וגובר בין הממשלה בראשותך ובין המפגינים, אני מצפה כי תותיר זמן נוסף למיצוי הדיון הציבורי בין נבחרי הציבור ובוחריו באשר למסקנות הוועדה, שכן אותה הבהילות המתמיהה לאישור הדוח בממשלה דווקא בתקופת החגים נעדרת כמעט לחלוטין ממרבית מסקנותיה של הוועדה, בניסיונה להציע פתרונות למצב החברתי-כלכלי", כתב שמולי.

במקביל, השמיעו גם שתי סיעות מרכזיות בקואליציה – ש"ס וישראל ביתנו – ביקורת חריפה על ההחלטה לאשר מחר את הדו"ח, ושרי שתי המפלגות הבהירו כי לא יצביעו בעדו.

"דו"ח ועדת טרכטנברג - גם על פי הודאת חלק מחבריו - הוא דוח חלקי. אין בו התייחסות לשכבות החלשות - אותם אלו שלא מסוגלים להתחיל את החודש, ואף אין התייחסות לדיור הציבורי. לאור זאת אבקש לא להביא את מסקנות הדו"ח להצבעה מחר בממשלה. אם יהיה מי שיתעקש להביאו להצבעה, לא יוכלו שרי ש"ס לתמוך בו", הבהיר שר הפנים, אלי ישי, חד משמעית.

בשל הלחצים נאלץ ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לחזור בו מכוונתו המקורית, לאישור מזורז של הדו"ח.

כתחליף, הוא יעביר את עיקרי ההמלצות לצוות לשינוי חברתי-כלכלי שהקים בשעתו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}