כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

היוונים לא סומכים על היורו: מקימים רשתות סחר חליפין מקומיות

רשתות מקומיות מוקמות בערים ביוון ומציעות לאזרחים מזון ושירותים במטבעות חדשים

  • ד' תשרי התשע"ב
היוונים לא סומכים על היורו: מקימים רשתות סחר חליפין מקומיות

היוונים המתוסכלים מהמשבר במדינה וצעדי הצנע שמטילה עליהם הממשלה החלו למצוא פתרונות אחרים למסחר מאשר מטבע היורו. ברחבי יוון צצו מספר רשתות המשתמשות בסחר חליפין ומנסות למצוא אלטרנטיבות לשימוש ביורו ולהתמודדות עם המציאות הכלכלית המשתנה.

אחת מהרשתות נמצאת בוולוס, עיר נמל במרכז יוון, שם התושבים החלו להשתמש ב-TEM - מטבע חליפי ליורו - כדי להחליף סחורות ושירותים כמו שיעורי שפה, בייביסיטר, תמיכה טכנית וארוחות ביתיות וכדי לקבל הנחות מסוחרים מקומיים. בשנה האחרונה גדל מספר החברים ברשת בוולוס מ-50 ל-400.

"מאז תחילת המשבר יש זינוק ברשתות כאלה שקמו ברחבי יוון", אמר ג'ורג' סטטקיס, פרופסור לכלכלה פוליטית וסגן נשיא אוניברסיטת כרתים. למרות הסקטור הציבורי הגדול ביוון המעסיק אחד מכל חמישה אנשים, השירותים הסוציאלים במדינה לא עומדים בצרכים של אנשים נזקקים במדינה, הוסיף סטטקיס.

גם ממשלת יוון לוקחת לתשומת ליבה את הרשתות החדשות. בשבוע שעבר הפרלמנט העביר חוק שמעודד יצירת "צורות אלטרנטיביות ליזמות ופיתוח אזורי", ביניהם רשתות המבוססות על סחר חליפין של טובין ושירותים. החוק נתן לראשונה לרשתות מעמד חוקי של "תנועה ללא מטרת רווח".

מייסדי הקבוצה בוולוס נחושים להמשיך לפעול במקביל לכלכלה הרגילה. "אנחנו לא מעלימי מס מהפכניים", אמרה מריה האופיס, מורה בפנסיה ואחת מששת מייסדי הרשת והוסיפה כי האזרחים מתכוננים לאפשרות שיוון תצא מגוש היורו והרשתות ימלאו את החלל שיווצר.

הקבוצה עובדת תחת חוקים פשוטים. תושבים נרשמים באינטרנט ומקבלים גישה לבסיס הנתונים שנראה כמו לוח מודעות מקוון רגיל. יחידה אחת של TEM שווה בערכה ליורו אחד וניתן להחליף עימה שירותים וסחורות. החשבון של הלקוחות מתחיל מאפס והם מקבלים קרדיט כאשר הם מציעים סחורה או שירות. המשתמשים יכולים ללוות עד 300 TEM אך מחוייבים להחזיר הסכום תוך זמן קצוב.

המשתתפים מקבלים גם חוברת עם תלושים המייצגים את המטבע עצמו ונראים כמו תלושי מתנה. השימוש בתלושים אלא נעשה כמו בצ'קים כאשר חלק מבעלי העסקים בעיירה נותנים תמורתם הנחה במחיר הנקוב ביורו.

יוזמות דומות צצו גם בערים אחרות ביוון. בפטרס, העיר השלישית בגודלה ביוון, רשת בשם אוולוס (המילה מטבע ביוונית עתיקה) הוקמה עוד ב-2009 והיא כוללת מטבע מקומי לסחר חליפין, שירותי בארטר ובנק מקומי העוסק בחילופי שירותים כמו שיעורי שפות וטיפול רפואי. כ-100 פעולות זורמות במערכת של אוולוס בשבוע ומתנדבים עוסקים באיתור פעולות לא חוקיות בה, כך לפי ניקוס בוגוניקולוס, נשיא ואחד ממייסדי הרשת.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}