כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

מתווה הקוורטט: ישראל מסכימה, ברשות דוחים

בתום פגישה של שרי השמינייה, הודיעה ישראל: מקבלת הצעת הרביעייה הבינלאומית לחידוש המו"מ עם הפלסטינים • ולמה כצל'ה זועם על קנצלר גרמניה

כולם בנו בגילה.  נתניהו. צילום: יוסי פורמנסקי
כולם בנו בגילה. נתניהו. צילום: יוסי פורמנסקי



שבוע מדיני סוער עבר מאז נאומי אובמה-אבו מאזן-נתניהו לפני כשבוע בניו-יורק.

זמן קצר לאחר נאומי השלישיה אובמה-אבו מאזן-נתניהו פרסמה הרביעייה הבין-לאומית לענייני המזרח התיכון לוח זמנים להתנעה מחדש של המשא ומתן הישיר בין ישראל לפלסטינים, ולפיו פגישה ראשונה בין נציגי הצדדים תתקיים בתוך ארבעה שבועות.

"בפגישה זו יביעו שני הצדדים את מחויבותם להסכמה על מסגרת זמנים לניהול משא ומתן שהתאריך הכי מאוחר הוא סוף 2012", נאמר בהודעה הרשמית.

השלב הבא: בתוך שלושה חודשים על הצדדים לגבש הסכמות ראשוניות בנושאי גבולות וביטחון.

שלב שלישי: תוך שישה חודשים עליהם להתקדם משמעותית לכיוון הסכם שלום.

בתום התהליך, כך נמסר בהודעת הקוורטט, הוא ייכנס ועידה בין-לאומית במוסקבה להתייעצות עם הצדדים.

במקביל תיערך 'ועידת תורמים' שבה יביעו מדינות העולם את תמיכתן במדינה פלסטינית, עד לסוף 2012, שראש ממשלתה יהיה סלאם פיאד, ראש הממשלה הנוכחי.

בין הדרישות קראו הנציגים לשני הצדדים להימנע מפעולות פרובקטיביות כדי להבטיח את הצלחת השיחות, וכן להתחייב למפת הדרכים.

וכך, בעוד שני הצדדים 'לוקחים' זמן כדי ללמוד את ההחלטות ולהגיב עליהן רשמית, מיהרה שרת החוץ האמריקנית, הילרי קלינטון, לברך על ההחלטה, תוך שהיא מביעה שביעות רצון מכך שהקוורטט הצליח לגבש הצהרה שבה הצעה קונקרטית ומפורטת להתחלת המשא ומתן ללא תנאים מוקדמים.

"ההצעה מייצגת את האמונה החזקה של הקהילה הבין-לאומית ששלום צודק וארוך טווח ניתן להשגה רק על ידי הידברות בין הצדדים", אמרה.

"הקנצלרית הגרמנית מרימה יד על ירושלים"

לא חלפו אלא יומיים והחלטת הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה בירושלים לאשר הפקדה להתנגדויות הציבור תוכנית לבניית 1,100 יחידות דיור בגילה, טרפה את הקלפים ועוררה סערה.

מדובר, כידוע, בשכונה הנמצאת מעבר למה שמכונה 'קו הירוק'. התוכנית כבר עברה את כל הליכי התכנון והבנייה והגיעה אל השלב בו יש להפקידה למשך 60 יום להתנגדויות.

סאיב עריקאת, מבכירי הרשות, מיהר לכנות את התוכנית: "סטירת לחי בפרצופם של המאמצים הבינלאומיים להגן על הסיכוי לשלום" - כשהוא מפרש את ההחלטה כסירוב לקבל את החלטת הקוורטט.

"נתניהו הביך את כל אלה בעולם שהתעקשו לטעון שיש שותף לתהליך בישראל", אמר עריקאת. הצטרף אליו דובר סיעת חמאס בפרלמנט הפלסטיני, מושיר אל-מסרי, שהציע, בתגובה, לפתוח בהתנגדות אלימה ולהפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל.

שר החוץ המצרי אמר: "ישראל קוראת תיגר על הקהילה הבינלאומית שרואה בבנייה בהתנחלויות צעד לא חוקי".

גם שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, מיהרה לגנות את התוכנית בטענה: "הבנייה בהתנחלויות פוגעת ביישום פתרון שתי המדינות, שמגובה על ידי קוורטט".

הפתיעה בנזיפתה קנצלרית גרמניה.

ח"כ יעקב כץ מ'האיחוד הלאומי' מיהר לגנות את נזיפתה. "הקפאת הדיור שגזר נתניהו בארץ ישראל המקראית לפני כשנתיים, אשר בחלקה עודה נמשכת, הביאה את הקנצלרית מגרמניה להרים ראש בחוצפה ולנזוף בראש ממשלת ישראל על המשך הבנייה בעיר הבירה ירושלים בשכונת גילה.

"כשרק 70 שנה אחרי השואה הנוראה בה השתתפו הוריה ומשפחתה וכל הדור הגרמני שלפני שנות דורות בהשמדתו של עם ישראל, מרימה ידה הקנצלרית הגרמנית על ירושלים, ואין פוצה פה ומצפצף מצידה של ממשלת ישראל.

"בתענית של היום 'בצום גדליה' עדיין יכולים ראש הממשלה וממשלתו לחזור בתשובה, להגן על כבוד ששת המיליונים וכבוד העם היהודי ולמחות על החוצפה הגרמנית", דברי כץ.

לעומתו, הייתה תגובת לשכת ראש הממשלה 'נינוחה', יחסית. "היחסים עם ממשלת גרמניה והקנצלרית מרקל טובים והדוקים", נאמר בהודעה הרשמית. "כשיש חילוקי דעות הם מלובנים ברוח טובה", הדגישו, והוסיפו כי "כשם שהתקשורת הישראלית מהירה לדווח על משבר ביחסים עם ארה"ב, ואחר כך התברר מפי נשיא ארה"ב כי היחסים הדוקים מתמיד, כך יתברר גם הפעם שהיחסים בין גרמניה לישראל מוסיפים להיות ידידותיים ותקינים כפי שהיו".

באשר לביקורת עצמה היה זה ראש הממשלה עצמו שהגן על ההחלטה. בדברים אותם פירסם בטוויטר הרשמי שלו, כתב נתניהו: "גילה אינה התנחלות - אלא שכונה שנמצאת חמש דקות ממרכז העיר. כל ממשלות ישראל בנו בה".

ברשות מיהרו להגיב בזעם על הדברים. בכיר בפת"ח נביל שעת' הביע היום (א') כעס רק על ההחלטה וטען, כפי שדווח ב"אינדיפנדנט", כי "צעדים קשים ננקטים אך ורק כלפינו".

שעת' הוסיף: "כשאנחנו עושים משהו שארצות הברית לא מרוצה ממנו, מגיעות ידיעות על כך שהם מקצצים 200 מיליון דולר. לא קיבלנו עדיין שום הודעה רשמית, אבל הם כבר התחילו להעניש אותנו, עוד לפני שהם מטילים וטו על הבקשה שלנו למועצת הביטחון. איך יכולה הרשות הפלסטינית להמשיך לפעול כרשות שלטונית כשבמציאות יש לה מעט מאד סמכות והיא נשענת על 200 מיליון דולר כסיוע מהקונגרס כדי לממן את הביטחון, את האוכלוסייה ועוד דברים שהישראלים היו צריכים לשלם עבורם מלכתחילה".

שעת' התייחס גם להצהרת הקוורטט בדבר חידוש המשא ומתן: "מהיום הראשון ישראל מפרה את ההחלטה של הקוורטט, גם במילים וגם במעשים. אין שום הבהרה מצד הקוורטט שמה שישראל עושה (המשך הבנייה בהתנחלויות) - זו הפרה. ההודעה של הקוורטט היא מעורפלת ולא מספיק ברורה.

"ברגע שנתניהו יבין מתוך הצהרת הקוורטט את מקור הסמכות למו"מ ויפסיק לבנות בהתנחלויות ולהרוס בתים - אז הפלסטינים יבחנו את הצעת הקוורטט מחדש ואם זה יהיה מספק, אז נקבל את זה בצורה רשמית.

"יש להגביר את ההתנגדות הלא אלימה בכל הצורות שלה", קרא שעת'. "תנועת הפת''ח משתפת פעולה עם כל התנועות הפועלות בעולם להחרמת הסחורות הישראליות, ההשקעות המערביות בישראל והמסחר עם ישראל כולה ולא רק עם ההתנחלויות".

שעת' פנה לנתניהו ואמר: "אנחנו לא יכולים ללכת למשא ומתן כשישראל בונה בהתנחלויות בגלוי, עוד לפני התחלת השיחות בכלל ולא מכירה במקור הסמכות. זה פוגע והורס את האינטרס הפלסטיני. גם העם בישראל מבין שנתניהו גורר אותו לבידוד בין לאומי, וגם הם מתחילים לחשוב על מיהו נתניהו ומה הוא נותן".

"לישראל ישנן מספר השגות"

נשוב אל החלטת הקוורטט.

כבר ביום שלישי כונסה השמינייה כדי להחליט האם לתמוך בהחלטה. אלא שהדיון, שהחל ב-8 בערב, הסתיים קרוב לשעה 2 בלילה מבלי שתתקבל בו הכרעה כלשהי.

רק הבוקר התקבלה הודעתה הרשמית של ממשלת ישראל: "ישראל מקדמת בברכה את קריאתה של הרביעייה לקיום משא ומתן ישיר ללא תנאים מוקדמים בינה לבין הרשות הפלסטינית". בהודעה מוזכרת העובדה, לפיה "לישראל ישנן מספר השגות אותן היא תעלה במשא ומתן", אך למרות הכול היא נענית בחיוב לקריאה וקוראת לרשות הפלסטינית לנהוג כמוה "ולהצטרף למשא ומתן ישיר ללא דיחוי".

ברשות, כמובן, לא ממהרים להיענות בחיוב ליוזמה.

אתמול, בידיעה שפורסמה בעיתון הבריטי "אינדיפנדנט", 'התבשרו' ברשות על החלטת הקונגרס להקפיא סכום של 200 מיליון דולרים המיועד להם. הצעד, לדברי העיתון, הוא תגובה ישירה על המהלך באו"ם, מהלך שנעשה בניגוד לרצונה של ארה"ב, ונעשה בניגוד לרצון ממשל אובמה.

בעיתון ידעו לספר כי לא מן הנמנע כי הצעד יהיה רק צעד ראשון בשרשרת צעדי ענישה אותם תספוג הרשות. מדובר בשליש מהתקציב אותו מעביר הממשל לפלסטינים מאז שנת 2008, וגם כך דרש לאחרונה הרוב הרפובליקני בקונגרס לעצור את הזרמתו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}