כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

תלמיד שהתלונן על שיעורי כפירה - סולק מבית הספר

תלמיד כיתה י"ב בבי"ס בחולון הושעה לאחר שסרב להיכנס לשיעורי תנ"ך: "המורות מסיתות נגד הדת" • ההנהלה: שיעבור לבי"ס דתי • בכירים במשרד החינוך: כל תלמיד ישנה את התכנים?

למצולם אין קשר לנכתב
למצולם אין קשר לנכתב

דוד ברוך, תלמיד כיתה י"ב בבית ספר 'קריית שרת' בחולון, מעולם לא דמיין כי כך יסיים את 12 שנות לימודיו. בשבועות האחרונים הוא נמצא במאבק מול בית הספר, זאת לאחר שסרב להיכנס לשיעורי תנ"ך וספרות, היות והמורות בכיתה מסיתות נגד היהדות והדת.

"אני אדם מסורתי ומאמין", כתב ברוך במכתב ששלח למשרד החינוך. "קשה לי לשמוע דברים אלו הפוגעים ברגשותיי וקשה לי לחזור לשגרת הלימודים לאחר דברים אלו כדוגמא: 'אין ה'', 'אין ישועה מהשמיים', פילוסופיות שלמות על אי קיום ה' ומציאותו, הבאת פסוקים מהתנ"ך מתוך חוסר הבנה גמורה של המקרא, אשר מבליטות כביכול את אי מציאות השם".

במכתב מפרט ברוך שורה ארוכה של דוגמאות בהן המורות משתמשות בדברי כפירה. בנוסף הוא כותב כי המורה לתנ"ך, לדוגמא, הסבירה בכיתה כי משרד החינוך דוגל בשיטת הלימוד וכי על זה ייבחנו התלמידים בסוף השנה.

ברוך שאל שאלות רבות על ההסברים של שתי המורות. "כאשר שאלתי אותה שאלות בשיעור האחרון, היא החליטה שהיא לא מוכנה לשמוע יותר ממני, ולאחר שבכיתה נוצר מעט רעש היא אמרה שאם אני לא מוכן לשמוע את הדברים, אני מוזמן לצאת החוצה".

הוא ממשיך לספר כי החליט לצאת מהכיתה, ללא ויכוח, אך הנהלת בית הספר החליטה להשעותו עד לבירור עם מנהלת בית הספר, שהתקיים שלושה ימים לאחר מכן. "בשיחה עם מנהלת בית הספר הוריי הציעו שאעדר משיעורי תנ"ך וספרות ואלמד בספריה את החומר לקראת בחינת הבגרות, אך הנהלת בית הספר דחתה את ההצעה ונתנה לי אפשרויות: או להישאר בכיתה או לעזוב את בית הספר".

ברוך מוסיף, כי אין לו אפשרות לעזוב לבית-ספר דתי, כיוון "שאיני כזה ובנוסף חומר הלימוד שם הוא שונה והסיכוי להוציא תעודת בגרות בזמן שואף לאפס. לאן אלך אחרי חמש שנות לימוד בבית הספר האם אני צריך להיות בבית?"

ברוך נמצא בימים האחרונים בביתו ללא כל פתרון.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה ל'בחדרי חרדים': "שיעורי ספרות ותנ"ך נלמדים באופן שונה בבתי הספר הממלכתיים חילוניים ובבתי הספר הדתיים. מדובר בתוכנית לימודים שונה, בפרשנויות אחרות ובמסרים שונים.

"הבעיה שהתעוררה עם התלמיד אינה נעוצה במורים בבתי הספר, העושים את מלאכתם נאמנה. התלמיד עצמו נמצא בימים אלה בתהליך של התחזקות וחזרה בתשובה, ולפיכך המסגרת הנוכחית הממלכתית חילונית, אינה עוד מתאימה לו.

"לתלמיד הוצע לעבור לבית ספר ממלכתי דתי ולסיים שם את הבגרויות, אך הוא סירב. אי לכך שתי האופציות היחידות העומדות כרגע לבחירתו הינן להמשיך ולהישאר בבית הספר ולהתחייב לכללים המקובלים במסגרת זו או לעבור למסגרת אקסטרנית שתאפשר לו לקבל תעודת בגרות בכל היקף שיבחר".

עד כאן התגובה הרשמית.

אך בשיחות עם גורמים בכירים במשרד, שלא לציטוט בשמם כמובן, הם מביעים פליאה על עצם הפליאה שלנו, כאתר חרדי, על הסיפור.

"הרי מה הציבור החרדי אומר לנו כל הזמן? אל תתערבו לנו בוועדות לקבלה בבית הספר. אפילו בנושא לימודי הליבה אתם לא מוכנים לשמוע לנו. כשמינינו מפקחים למערכת החינוך החרדית, בדקתם אותם בשבע עיניים כדי לראות האם הם מתאימים לרוח המגזר.

"והנה פתאום, כשמדובר בתוכנית לימודית 'חילונית' שנלמדת בבית-ספר ממלכתי, אתם מבקשים להתערב? מבקשים שלכל תלמיד בכיתה תהיה זכות לשנות את התכנים ואת האמירות כרצונו? אין בכך כל היגיון.

"אם סבור התלמיד שהתכנים בבית הספר הממלכתי אינם 'לרוחו' ואינם לפי השקפת עולמו, איש אינו כולא אותו בבית הספר והוא יכול לעבור לכל בית ספר אחר אליו יחפוץ לעבור ואשר התכנים הנלמדים בו תואמים לרוחו".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}