כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

טרכטנברג: לחנך מחדש את הציבור החרדי

זעם במפלגות החרדיות • ועדת טרכנברג תוקפת את הציבור החרדי וממליצה על שורה של צעדים חריפים לשינוי ציביון מערכת החינוך החרדי • כל הפרטים והתגובות

פרו' מנואל טרכטנברג מגיש את דו"ח הוועדה לנניהו
פרו' מנואל טרכטנברג מגיש את דו"ח הוועדה לנניהו



פרו' מנואל טרכטנברג הציג הערב (שני) את המלצות הוועדה שהוא עומד בראשה, לבדיקת שיפור מצב מעמד הביניים והשכבות הנמוכות בישראל.

כפי שדווח כאן, עיקרי המסמך שהגיש, ממליץ על קיצוץ תקציב הבטחון, הגדלה שיעורי המס לעשירים וחינוך חינם לגיל הרך.

ועדת טרכטנברג: חינוך חינם מגיל 3, יותר מיסים לעשירים
נתניהו מודה לטרכטנברג: "המסקנות יקלו על החיים"
"המלצות טרכטנברג נכונות, אך יש מקום לשיפורים"

בין שלל הההמלצות, מוקדש סעיף מפורט ל"עידוד תעסוקת חרדים".

על פי המלצות הוועדה, יש להגדיל את היקף המתנדבים לשירות צבאי ואזרחי - עד ל50% משנתון הגברים החרדים.

הוועדה ממליצה גם להגדיל את התמריץ הכלכלי לגברים חרדים, להשתלבות בשוק העבודה, באמצעות הגדלת שכר.

לשם כך יוקצו 500 שוברי הכשרה מקצועית ייעודיים לאוכלוסייה החרדית מדי שנה, שיחולקו על ידי מרכזי ההכוון, מינהלת השירות האזרחי-לאומי וגופים אחרים העוסקים בהכוונה ובהשמה בעבודה של גברים חרדים.

הוועדה גם ממליצה להלחם בכוללים ובישיבות: "התמיכה בתלמידי הישיבות", לדברי הועדה, "מהווה תמריץ שלילי להשתלב בשוק העבודה".

הוועדה ממליצה להוציא לפועל את עקרונות ועדת גבאי לענין מלגות קיום לאברכים, ולהחילם גם על התמיכה הניתנת לישיבות ולהפריד בין "מרבית תלמידי הכוללים אשר יוכלו לקבל תמיכה למשך לא יותר מחמש שנים, לבין קבוצה קטנה ומובחרת של תלמידים הבוחרים להתמיד בלימודים בכולל".

באשר לביקורות בכוללים, הוועדה ממליצה להגביר ולייעל את הפיקוח על התמיכות בכוללים.

וגם הישיבות הקטנות אינן יוצאות נקיות. הדו"ח מציין: "הוועדה ערה לכך שמסגרות אלו, המקבילות לבתי הספר התיכוניים בחינוך הכללי, מיועדות כיום ללימודי קודש בלבד. יש לשאוף לכך כי לאורך זמן ישולבו גם לימודים מכשירי תעסוקה במסגרות אלה, ואז כמובן יהיה על משרד החינוך לסייע בכל דרך לעשות כן. ליישום ההמלצות האמורות מוצע להקצות תקציבים בהיקף של כ-760 מש"ח במהלך החומש הקרוב".

כך גם מבקשת הוועדה לפגוע בתתי"ם, וקובעת כי יש לחייב את כל התלמידים בביצוע מבחני מיצ"ב בגיל היסודי, לבחינת איכות הלימודים במוסדות החינוך. מיותר להסביר שמבחנים אלה בוחנים בעיקר את רמת לימודי החול.

"מוצע להחיל את מבחני המיצ"ב על כלל התלמידים בישראל", קובעת הוועדה, "לרבות כלל התלמידים במסגרות חינוך חרדיות".

יו"ר ועדת הכספים משה גפניצילום: יו"ר ועדת הכספים משה גפני
יו"ר ועדת הכספים משה גפני


גפני: "לא הלכה למשה מסיני"

הראשון להגיב על הדברים החמורים אותם מציעה ועדת טרכטנברג כביכול ל'חינוך מחדש' של הציבור החרדי, הוא ח"כ משה גפני מ'יהדות התורה'.

בציניות אופיינית הוא כמעט מבטל את המסקנות, ואת האפשרות שהן אכן תיושמנה, הלכה למעשה: "טרכטנברג אינו הלכה למשה מסיני", אומר גפני, ומבטיח כי "הכול יעלה על שולחן הוועדה בימים הקרובים והכול פתוח".

לכל מי שהסתפק בכורח לשים בראשות וועדת הכספים את האיש הנמרץ הזה, הוא כמעט מבטיח חיים לא קלים בכל הנוגע לשידוך בין מסקנות וועדת טרכטנברג לבין שולחן הוועדה 'שלו', הוועדה בה הוא בהחלט שולט היטב.

"אנחנו נבחן כל דבר לעומק, ומה שטוב לציבור יבוצע, ומה שצריך הרחבה או שינוי נעשה זאת כפי שעשינו בכל הרפורמות הכלכליות".

וכשגפני רוצה, גם תקציב נסיעות של ראש ממשלה בישראל יכול להיות מעוכב. בהחלטתו, ובתמיכה גורפת של האופוזיציה, איך לא.

סגן שר החינוך לייזר מוזסצילום: סגן שר החינוך לייזר מוזס
סגן שר החינוך לייזר מוזס


סגן השר מוזס משבח חלקית אך מתנגד

אחריו הגיב - גם כן בחריפות - סגן שר החינוך ח"כ מנחם אליעזר מוזס, מי שהמסקנות המקוממות נוגעות יותר מכל, למשרד בו הוא מכהן כסגן.

מחד, הוא הוגן מספיק כדי להודות לפרופ' טרכטנברג על הישגיו בתחום החינוך: "החלת חוק חינוך חובה חינם לילדי גיל 3 מבורכת", אומר מוזס.

"ראש הממשלה יאמץ כנראה את המלצות פרופ' טרכטנברג חזק לליבו", הוא משער, "אך לא מעבר לכך, זאת בהיעדר מקורות מימון תקציביים".

אבל מאידך, הוא אינו יכול להתעלם מהחלק הפחות נעים של הדו"ח, לפחות בכל הנוגע לישיבות הקדושות.

מוזס מוסיף כי "סיעת יהדות התורה תלמד את הדו"ח לעומקו ותתנגד ליישום מסקנות הפוגעות בציבור החרדי".

"זו עלילת דם"

הערב מגיב יו"ר סיעת יהדות התורה, ח"כ ישראל אייכלר, למסקנות וועדת טרכטנברג במילים קשות מאד, שאולי מעולם לא נאמרו על הממשלה הנוכחית מפי אחד ממרכיביה.

"יש להקשיב היטב לניגון ה'ימים הנוראים', העולה מדברי מנואל טרכטנברג, שהציב את החרדים כמטרה לזעם ההמונים", הוא אומר, ומכנה את טרכטנברג "שליחו של נתניהו 'טוב ליהודים'.

"הוא הציג אותנו כציבור שאינו נושא בנטל, אינו עובד ואינו משלם מיסים", זועם איכלר, ומוסיף כי "זאת עלילת דמים", תרתי משמע.

"'תבן לא ניתן לנו ולבנים אומרים לנו עשו'. הוועדה המטיפה להשתלבות בתעסוקה, לא הסירה שום חסמים של תארים אקדמאים בלתי רלוונטים, המונעים מן החרדים להתקבל לעבודה במיגזר הציבורי. הועדה גם לא הזכירה מילה של הכרה בהשכלה תורנית ובמבחנים הקשים בסמינרים לבנות, כתארים מספיקים לפחות כמו תואר אקדמי חילוני.

"ממשלה שמונעת מן הציבור החרדי מקורות פרנסה, בגזירות ההשכלה החילונית, בל תעיז להטיף מוסר לציבור היהודי הנאמן ביותר בארץ ישראל" אומר הרב אייכלר. הוא מאשים את הממשלה, שנשענת על החרדים, במניעת פרנסה מעובדים חרדים המנועים מלקבל משרה, גם בשוק הפרטי. מלבד חוטבי עצים ושואבי מים, לא הותירו לעובד החרדי, שום מקום פרנסה אפשרי, לא בבנקים, לא בקופות חולים, ולא מפעלי הייטק וכו', אומר אייכלר.

"הוא מוסיף כי חוב עלינו לשים לב לנימת ההסתה העולה מדברי יו"ר הוועדה המדבר בסגנון של "החרדים הם אסוננו". "הם בוחרים בחיי עוני וממיטים אסון על הכלכלה של כל האזרחים". הוא מזכיר כי הועדה העויינת הזאת אינה של ועדה של בג"צ או קדימה או מרצ, אלא של ממשלת ימין-חרדים!

איכלר אינו שוכח לראש הממשלה את העובדה כי סירב לבקשת הנציגות החרדית לצרף לועדה נציג חרדי, אך כשדנו בענין התעסוקה לחרדים הביאו את גדולי הצוררים של היהדות החרדית, כ"מומחים" לשילוב החרדים בתעסוקה.

לדעתו, אסור לנציגים החרדים להסתפק בתגובה פרלמנטרית, של הדיפת גזירות ועדת טרכטנברג בועדת הכספים ובכנסת. צריך לצאת במתקפת הסברה תקשורתית, שתשלול את זכותה של הממשלה וועדותיה, להשתמש בעוני של החרדים, לסיפוק היצרים של השנאה והזעם בציבור נגד הממשלה. "זהו סגנון צאריסטי ידוע: 'הכה בחרדים והצלת את הממשלה מזעם ההמון'", אומר איכלר.

"יש לזכור כי מספר לומדי התורה שגילם עולה על גיל העבודה המקובל במשק הישראלי, הוא זעום יחסית, לעומת צבא של פקידים ואקדמאים, שתרומתם לכלכלה אפסית. הפקידים המיותרים הללו, עולים למשלם המיסים משכורות במליארדי שקלים בשנה. הכסף הזה בא מן המיסים העקיפים, שגם האברכים ובני משפחותיהם משלמים על כל מוצר וכל שירות במדינה. האברכים ובני משפחותיהם ומוסדות התורה נתמכים במאות מליוני דולרים בשנה מנדיבים ביהדות התפוצות, כשרוב הכסף הולך למיסים למימון מסע ההסתה נגדנו".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}