כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

נתניהו מודה לטרכטנברג: "המסקנות יקלו על החיים"

בנימין נתניהו קיבל לידו את דו"ח ועדת טרכטנברג בברכה • "משלמים יותר מידי על חינוך ושירותים חברתיים" • אטיאס ושמחון - לעומת זאת - מבקרים בחריפות

יו"ר הוועדה, פרו' מנו טרכטנברג
יו"ר הוועדה, פרו' מנו טרכטנברג



לפני זמן קצר הגישו חברי הוועדה לשינוי כלכלי חברתי בראשות הפרופ' מנואל טרכטנברג את המלצותיהם לראש הממשלה, בנימין נתניהו.

ועדת טרכטנברג: חינוך חינם מגיל 3, יותר מיסים לעשירים

מייד לאחר שקיבל את הדו"ח, הגיב נתניהו ואמר כי, "היעד שהצבנו לעצמנו הוא להוריד את יוקר המחיה. הבנו שהמציאות שבה האזרח בישראל משלם יותר מידי על חינוך ושירותים חברתיים חייבת להשתנות. ביקשתי מחברי הוועדה להגיש המלצות שיעשו את החיים קלים יותר לאזרחי ישראל".

נתניהו הודה לפרופ' טרכטנברג ולחברי הוועדה, שעשו "את הבלתי ייאמן", ובפרק זמן כה קצר הצליחו ללמוד את הנושא לעומק, לשתף את הציבור בדיוני הוועדה ולגבש המלצות שיתקנו את העיוותים שקיימים במשק.

לדברי נתניהו, יישום מסקנות הוועדה, יחד עם המלצות ועדת הריכוזיות, יביאו לכך ש"בסופו של יום אזרחי ישראל יוכלו לקנות ולעשות יותר עם הכסף שלהם".

הוא הוסיף כי הוא רואה במסקנות הוועדה "בשורה של ממש" הן בחינוך, הן ברווחה, והן בשינוי סדרי העדיפויות הכלכלי בישראל. "טיפול בילדים, שינוי עיוותים במיסים, תחרות והורדת מכסים, הוזלת הדיור ועוד".

"זה עשרות שנים שלא נעשתה רפורמה כל כך מקיפה במשק הישראלי, ופה אנחנו מדברים על שתי רפורמות ענק בתוך שבוע", אמר נתניהו, והבטיח כי "ביטחון אזרחי ישראל נמצא בראש סדר העדיפויות" של הממשלה בראשותו.

לגבי תקציב הביטחון, הבטיח נתניהו כי הוא "היה ונשאר התקציב הגדול ביותר מבין משרדי הממשלה". יחד עם זה, הדגיש, "ההתייעלות והשקיפות במערכת הביטחון הם שני מרכיבים חשובים שיאפשרו את שיפור רווחת האזרחים בישראל".



שר התמ"ת - מאוכזב

לעומת זאת, שר התמ"ת, שלום שמחון, לא לגמרי בירך על כל פרטי הדו"ח.

בהתייחס לנושא המכס. לדעתו השר שמחון, "הפחתת המכסים באופן דרמטי וחד צדדי, תפגע ביכולות המו"מ של ישראל, אל מול מדינות אחרות בהסכמי סחר".

לדעתו, נכון כי הפחתת המכסים תיעשה כנגד הפחתת מכסים מקבילה ליצואנים הישראלים במסגרת משאים ומתנים להסכמי סחר. "הפחתה חד צדדית תגדיל את הייבוא לישראל ותקטין את הייצוא מישראל. זה נכון לפתוח את המשק לייבוא שייצר תחרות, אך לא ניתן לעשות זאת בפעימות הגדולות שהוועדה מתכננת. יש לעשות זאת בהדרגה ובתאום עם השחקנים הגדולים במשק".

השר שמחון סבור כי, "מסקנות ועדת טרכטנברג צריכות להוות בסיס לעסקת חבילה רחבה במשק שתכלול את ארגוני המעסיקים והעובדים. משרד התמ"ת יתמוך בהורדה מתונה והדרגתית מהמומלץ בוועדת טרכטנברג וזאת לנוכח החשש מפגיעה כוללת בתעשייה המקומית, בתעסוקה בפריפריה ובחברה הישראלית בכללותה".

"פגיעה בתעשייה הישראלית כחול לבן היא פגיעה בתעסוקה ופגיעה ביכולת של ישראל להבטיח ייצור עצמי במצבי חירום. לפני שמפחיתים מכסים בצעד חד צדדי, יש לייצר תשתית שמבטיחה תחרות, אחרת לא תגיע ההטבה הגלומה בהפחתת המכס לכיסו של הצרכן ומי שייהנה ממנה יהיו המשווקים והיצרנים. המכס הוא לא האשם העיקרי במחירים גבוהים והפתרונות יגיעו באמצעות טיפול בכשלי השוק שמונעים תחרות. רמת המכסים למוצרים תעשייתיים כבר היום נמוכה, והיא עומדת כיום על 1% בלבד בממוצע. יוקר המוצרים מושפע במידה רבה ממסי קנייה ומע"מ והורדה שלהם הייתה יכולה גם להוזיל וגם לעודד ייצור מקומי".

בנושא החינוך, סבור שר התמ"ת כי הציפייה של הציבור הייתה כי ינתנו פתרונות מהירים בתחום החינוך והדיור. "משמעות ההמלצה כי חינוך חינם לגילאי 3-4 יתחיל רק ב-2016, היא שאנשי אגף התקציבים ניצחו את הוועדה. זו המלצה שקיימת 20 שנה ועכשיו הרוויח אגף התקציבים עוד 4 שנים. בנוסף, אין בהמלצה זו כל בשורה לפריפריה, שכן חוק חינוך חינם מיושם ממילא בפריפריה".

גם הכלי המרכזי אותו הציגה הוועדה, העברת אגף מעונות היום ממשרד התמ"ת למשרד החינוך, אינו מהווה שינוי אימתי, לדעתו: "זהו תיקון טכני וקוסמטי המהווה ניסיון למכור את אותו המוצר רק בעטיפה אחרת".

לדברי שמחון, "חוק הפיקוח על המעונות מקודם על ידי משרד התמ"ת ואיננו זקוקים לוועדה כדי שתמליץ להמשיך ולעשות זאת".




שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאסצילום: שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס
שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס


שכחו את מי שאין להם

"ההמלצות בנושא הדיור הציבורי – עוול חברתי", מיהר הערב להגיב שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, למסקנות, שלדבריו, "השאירו את החלשים שלא יודעים איך להתחיל את החודש בצידי הדרך".

אטיאס מבטיח כי במושב החורף של הכנסת יגישו הצעת חוק לתיקון העוול החברתי, הצעה, שתזכה לתמיכת רוב מוחץ של הח"כים, לדבריו.

מחד, תומך השר אטיאס בהמלצות הוועדה להגדלת היצע הקרקעות ואומר כי "רובם כבר מבוצעים הלכה למעשה בהנחות של 70% בדיור להשכרה ובהנחות של 50% במכירת קרקעות למגורים כמו גם בבניית מעונות לסטודנטים בקרקע בחינם". גם בכל הנוגע להמלצות הוועדה בתחום הדיור והבנייה משקפות המסקנות, בחלקן הגדול, את מדיניות המשרד בשנתיים וחצי האחרונות.

אך מאידך, הוא תוקף את העובדה לפיה "לא ניתנו פתרונות מיידיים ואמיתיים לבעיית מחוסרי הדירות זכאי הדיור הציבורי".

"משרד הבינוי והשיכון הציג לוועדה שורת פתרונות לזכאי הדיור הציבורי ביניהם הגדלת שכר הדירה למשפחות הזכאיות לדיור ציבורי וממתינות שנים ארוכות לקבלת הדירה, עדכון הסיוע בשכר הדירה למשפחות עובדות אשר הסיוע הקיים קוצץ ב-2002 ונשחק משמעותית בעיקר לאור העלייה בשכר הדירה".

"בנוסף, הציע משרד הבינוי והשיכון פתרון לטווח ארוך לחידוש מלאי הדיור הציבורי באמצעות הקצאת 5% מהדירות במכרזים חדשים לטובת הדיור הציבורי, הצעה שתוטל על היזמים, שמטבע הדברים יפחיתו את מחיר הקרקע המשולם למינהל מקרקעי ישראל. זאת, ללא הוצאה תקציבית נדרשת ותוך בניית תמהיל נכון של שילוב האוכלוסיות החלשות בדירות חדשות ולא בשיכונים כבעבר. אם המלצה זו הייתה מתקבלת, בתוך שנתיים לא יהיה מחסור בדיור ציבורי.

בכל הנוגע להצעת הוועדה להעלות ל-3,000 שקל לחודש במקום 2,200 שקל כיום (למי שיוצא מתור הממתינים) לטובת שכר דירה לזכאים לדיור הציבורי, סבור אטיאס ש"זו אחיזת עיניים", זאת משום שלפי דרישת האוצר אותם זכאים אמנם יזכו לפי הצעת משרד הבינוי והשיכון לשכר דירה ריאלי יותר, אולם הם ייצאו למשך 5 שנים מרשימת ההמתנה לקבלת דירה בדיור הציבורי, ובסיום התקופה יחזרו ויתחילו את התור האין סופי מהתחלה ויהיו במצב קשה יותר מבחינת זכאותם ומצבם האישי.

"אנשים שממתינים עשר שנים לקבל דיור ציבורי נדרשים במשך חמש שנים לאבד את זכאותם לדיור הציבורי ולאחר מכן להתחיל את כל הסאגה מחדש. תקציב בגובה של 30 מיליון שקל יכול לתת פתרון מיידי לאוכלוסייה החלשה שממתינה לדירה, בלי לצאת מהתור במקביל ולהתחיל אותו מחדש. זהו צדק חברתי".

"הוועדה נכנעה לדרישות האוצר ולא כללה פתרונות פשוטים אלו לדיור הציבורי. המלצות הוועדה בנוגע לזכאי הדיור הציבורי הממתינים לו שנים רבות הן כפלסטר בלבד על חתך עמוק. ההמלצות אינן מציעות פתרון אמיתי וארוך טווח לאותם זכאי דיור ציבורי שלא מתחילים את החודש ועל כן, במידה ולא ישונו, בכוונתי להביא באמצעות חקיקה פרטית את הפתרון לבעיה", מציין אטיאס. "אני משוכנע שרוב חברי הכנסת יתמכו בהצעת חוק צודקת זו לפיה 5% מהדירות במכרזי משרד השיכון יוקצו לדיור הציבורי.

"הדיור הציבורי והחלשים נשכחו בצידי הדרך", מסכם אטיאס, ומבטיח כי "אנחנו נשמש פה לאלה שנשכחו.



לבני דורשת לקטוע את הפגרה

ב'קדימה', כמובן, מיהרו לתקוף את המלצות הוועדה, המהוות, לדעת המפלגה, "אכזבה מהדהדת לציבור הישראלי, אשר ציפה לשינוי אמיתי בסדרי העדיפויות במדינה".

לדעת דובר 'קדימה', מדובר ב"ניסיון מלאכותי לסתימת הזעקה החברתית בפלסטר".

"על פניו, הדוח מכיל מספר המלצות נכונות, חלקיות ביותר, שעוד תצטרכנה לעמוד במבחן היישום , וממילא לא מסתירות את הפער העצום שנותר בין דרישתם הצודקת של מאות האלפים שיצאו לרחובות לבין התוצאה שמקבעת את סדרי העדיפויות העקומים של ממשלת נתניהו".

יו"ר 'קדימה', ציפי לבני, אף דורשת מרה"מ לקטוע את פגרת הכנסת מיידית בכדי לגבש תקציב חדש ל 2012 ולעגן בחקיקה את השינויים שישקפו את סדרי העדיפויות החדשים- הדרושים למדינת ישראל. לבני אף הטילה על צוות בראשותו של שר האוצר לשעבר, רוני בראון, לרכז מיידית את דרכי הפעולה הנדרשות,פרלמנטרית וציבורית, מטעם קדימה נוכח המלצות הדוח, ולקראת המשך העיסוק בו ויישום ההמלצות בוועדת הכספים בריכוזה של ח"כ רוחמה אברהם בלילא.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}