כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

ועדת טרכטנברג: חינוך חינם מגיל 3, יותר מיסים לעשירים

הוועדה ממליצה: רפורמות במסים, דיור, יוקר המחיה ותחרותיות • יותר מסים לעשירים וחינוך חינם מגיל 3 • ישונו קריטריונים ב'מחיר למשתכן' - שלא רק החרדים יהנו

טרכטנברג. צילום: פלאש90
טרכטנברג. צילום: פלאש90

חודשיים לאחר שהחלה המחאה החברתית הדורשת 'צדק חברתי', צפויה היום (ב) הוועדה לשינוי כלכלי-חברתי, בראשות פרופ' מנואל טרכטנברג, לפרסם את המלצותיה.

לפי הידוע בשלב זה, טרכטנברג יציע להגדיל את תוספת התקציב ליעדים חברתיים לחמישה עד שישה מיליארד שקלים בשנה, למשך חמש שנים. המשמעות היא: תוספת של עד 30 מיליארד שקלים לטובת תחום הרווחה.

ההמלצות של הוועדה יובאו לאישור הממשלה בסוף חודש אוקטובר או בתחילת חודש נובמבר, אולם לא מן הנמנע כי יעברו שינויים עד לאישורם בעיקר לאור לחצי משרד האוצר.

המלצות הוועדה עוסקות בארבעה עניינים עיקריים: יוקר המחיה, תמהיל המסים, דיור ותחרותיות.

לפי ההמלצות של וועדת טרכטנברג, בכל המדינה יונהגו בהדרגה עד לשנת 2016, חוק חינוך חובה לגילאי 3-4 - שימומן על ידי המדינה, ויום לימודים ארוך עד השעה 16:00.

הוועדה עסקה גם למבצעי 'מחיר למשתכן' של משרד השיכון, במסגרתם נמכרות דירות לזכאות, לפי קריטריונים שנקבעו על ידי הממשלה.

הטענה המרכזית של פעילי הצדק החברתי היא נגד הקריטריונים הממשלתיים. לדבריהם, אלה נותנים עדיפות ברורה לציבור החרדי. ההערכה היא שהוועדה תמליץ לשנות את הקריטריונים, כך שכלל הציבור יוכל ליהנות מהמבצעים.

ומניין יבוא התקציב לכל ההוצאות?

בהתאם להערכות, מסגרת תקציב המדינה, מבנה תקציב המסים או יעדי תקציב אחרים לא ייפרצו.

הקיזוז בהכנסות המדינה ממסי ייבוא יתאזן באמצעות העלאות מס מתוכננות. ההעלאות יכללו שתי מדרגות מס לבעלי שכר גבוה במיוחד: שינוי של מתווה הורדת מס חברות וכן עצירת מתווה הורדת מס הכנסה.

העלאות המס יממנו גם את אי העלאת הבלו על הדלק בשיעור של 5%, הצפויה להתרחש בתחילת 2012.

הוועדה קבעה במסגרת המלצותיה מדרגת מס חדשה של 48% לבעלי ההכנסות הגבוהות במשק. לאור זאת, החל מ-1 בינואר 2012, יועלה המס השולי המקסימלי מ-45% ל-48% לבעלי שכר חודשי של 40,231 ויותר.

בנוסף, המלצות הוועדה קובעות כי יש להטיל על בעלי הכנסות גבוהות במיוחד מס יסף של 2% מתוך סך ההכנסה שלהם, וזאת לאחר תשלום מס הכנסה וביטוח לאומי. מס זה יוטל על בעלי הכנסות של יותר מ-1.2 מיליון שקלים בשנה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}