כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

הבנק הפדרלי הציג את "מבצע טוויסט": ימיר אג"ח קצרות טווח בשווי 400 מיליארד דולר באג"ח ארוכות טווח

הבנק הפדרלי הותיר את הריבית בשיעור אפסי ואמר כי הצמיחה בארה"ב תמשיך להיות איטית

  • כ"ג אלול התשע"א
בן ברננקי. צלם: :topnews.net.nz
בן ברננקי. צלם: :topnews.net.nz

הבנק הפדרלי אמר היום כי הצמיחה בארה"ב צפויה להישאר איטית, והודיע על המהלך הצפוי של המרת אג"ח ממשלתיות קצרות טווח באג"ח ארוכות טווח, במטרה להוריד את הריביות ולמנוע מכלכלת ארה"ב ליפול למיתון.

הבנק הפדרלי הודיע היום כי ימכור אג"ח קצרות טווח בשווי 400 מיליארד דולר, וישקיע את ההכנסות מהמכירה באג"ח שמועדי הפירעון שלהם נעים בין שש ל-30 שנים. התוכנית, אשר תבוצע עד יוני 2012, היתה צפויה, והיא בעצם חידוש של מהלך בשם "מבצע טוויסט" שכבר בוצע ב-1961.

הצעד נועד "להפעיל לחץ על הריביות לטווח ארוך, ולהקל את התנאים הפיננסיים השוררים במשק", אמרה ועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי (FOMC) בהודעה. בעקבות המהלך, עולים מחירי האג"ח הממשלתיות ארוכות הטווח של ארה"ב והתשואות עליהן יורדות. התשואה על האג"ח הממשלתיות של ארה"ב לעשר שנים ירדה בעקבות ההודעה ב-0.07% ל-1.88% ונגעה בשפל.

הבנק אמר גם כי בכוונתו גם להשקיע הכנסות מאג"ח מגובות משכנתאות שמועד פירעונן עבר באג"ח מגובות משכנתאות, במקום להשקיע אותן באג"ח ממשלתיות, כפי שעשה בעבר. ההצבעה על מהלך זה היתה ברוב של שבעה קולות מול שלושה בוועדת השוק הפתוח של הבנק.

נוסף על כך, הבנק הותיר כצפוי את הריבית ללא שינוי, ברמה של 0%-0.25%. בחודש שעבר אמר הבנק כי בכוונתו להותיר את הריבית ברמה נמוכה במיוחד עד אמצע 2013. "ישנם סיכונים משמעותיים לתחזית הכלכלית, כולל בעיות בשווקים הפיננסיים הגלובליים", נאמר בהודעת הבנק.

מטרת תוכנית הבנק הפדרלי היא להוריד את הריביות לטווח ארוך,וכך לשנות את עקום התשואות של משרד האוצר האמריקאי. "מבצע טוויסט" אינו כרוך בהדפסת כסף, כך שהוא לא יעורר חששות לגבי ניפוח נוסף של מאזני הבנק או הגברת האינפלציה.

בדיוק לפני שנה חשף הבנק הפדרלי את תוכנית ההרחבה הכמותית השנייה (QE2) במסגרתה רכש 600 מיליארד דולר באג"ח ממשלתיות במטרה להוריד את שערי הריבית ולתמרץ את השוק. התגובות לתוכנית ההרחבה היו מעורבות. אחת הטענות נגדה היא כי כיום המשק נמצא על סף מיתון - ההפך מהתוצאה הרצויה לאחר תוכנית תמריצים. מצד שני, התוכנית גרמה לעליית מחירי נכסים מסוכנים.

בנאום שנשא נגיד הבנק המרכזי מוקדם יותר החודש דיבר ברננקי בעיקר על הצורך באכיפה תקציבית כדי להתמודד עם הגירעון העצום של ארה"ב, ורמז כי בעתות בהן המגזר הציבורי עסוק בהחזר חובות - הורדת ערכו של הדולר אינה כלי יעיל. עם זאת, נראה שברננקי לא מאמין בחוסר עשייה, ולכן לאחר ישיבת הבנק האחרונה עלו ההערכות כי יכריז על צעדים נוספים היום.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}