כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

אישה בראש • יו"ר מפלגת 'העבודה': שלי יחימוביץ

שלי יחימוביץ', זכתה, אחרי שש שנים בכנסת, בכס יו"ר מפלגת 'העבודה' • הניצחון היה מוחץ: יחימוביץ' זכתה ב-54% מהקולות, יתרון של תשעה אחוזים על פני עמיר פרץ שזכה ב-45% מהקולות

שלי יחימוביץ. צילום: פלאש90
שלי יחימוביץ. צילום: פלאש90

חברי מפלגת העבודה הלכו להצביע בפריימריס על תפקיד היו"ר מפלגת העבודה - ורובם בחרו ברחל שלי יחימוביץ'.

שלי יחימוביץ' זכתה ב-54% מהקולות, יתרון של תשעה אחוזים וכ-3,500 קולות על פני עמיר פרץ שזכה ב-45% מהקולות.

בחירתה מהווה בהחלט מהפך במדינת ישראל, שלא מרבה לבחור בנשים לראשות מפלגות. עצם העובדה כי בראש שתי מפלגות עומדות נשים - ציפי לבני ב'קדימה' ושלי ב'עבודה' - מהווה אף היא תקדים.

במהלך יום הבחירות מימשו 61% מהבוחרים את זכות הצבעתם. המתיחות בין הפלגים הלכה וגברה כשהערכות מתחלפות כמעט מידי דקה ונעות בין ניצחון של עמיר לניצחון של שלי. קטטה אלימה שפרצה בתל-אביב בין פעילי הצדדים רק הגדילה את המתח.

איפה שהוא בשעות אחר הצהריים הגיע פרץ לקיבוץ גליל ים מלווה בעמרם מצנע תומכו החדש יחסית. כשנשאל על המתיחות בינו לבין שלי, ניסה לגמד אותה. "אתם חבר׳ה צעירים,מי שזוכר את 'תקופת רבין-פרס' מבין שמה שקורה פה זה משחק ילדים, גן ילדים. שם באמת היה משהו סוחף ומלא אמוציות".

ובכל זאת, למרות שהוא אינו מודה בכך, קשה להתעלם מהטינה אותה רוחש פרץ למי שנחשבה בעבר לתלמידתו הפוליטית, הגברת אותה הכניס פנימה אל המפלגה היישר משורות העיתונות. לימים 'הרימה ראש' והפכה למתחרה שלו, צעד עליו הוא מתקשה לסלוח.

מצנע, כזכור, ערק אל שורותיו של פרץ ימים אחדים לאחר שנכשל בסיבוב הראשון. תמכו בו גם אברום בורג ועוזי ברעם, דמויות 'כבדות משקל' במפלגה.

לעומתם העדיף בוז'י הרצוג העדיף לשבת על הטריבונה ולהישאר מהאו"ם. כעת לא תהיה לו שום בעיה להצטרף בכבוד אל המנצחת. יש שיאמרו שהדבר מעיד על אי רצון ליטול סיכונים, אחרים יראו בכך צעד חכם, שיאפשר לו לעלות על כל עגלה מנצחת. למה לו לשרוף גשרים?

אבל למרות נצחונה המשימה הכבדה עדיין עומדת לפתחה של יחימוביץ', שתצטרך לשקם את המפלגה המרוסקת, לאחד את הכוחות, לנטרל יריבויות ולנסות והשיג מה שיותר מנדטים בבחירות הבאות.

שלי היא בת לאם ניצולת שואה, מורה, ואב פועל בניין. הסטודנטית באוניברסיטת בן-גוריון, שהפכה לימים לעיתונאית בכירה, הצליחה הערב לעשות היסטוריה ולהפוך לאישה השנייה שהנהיגה את המפלגה. היא לא לבושה כמו גולדה, לא הבגדים גם לא הנעליים, היא שונה ממנה גם בדעות, אבל היא הצליחה לכבוש בסערה את ראשות המפלגה, שלא רבים צפו לה אפשרות לשיקום.

למרות שמערכת הבחירות הלמה בה קשות, והמתקפות בה נורו כמעט מכל כיוון, האישה שניצחה גם בסיבוב ראשון וגם בסיבוב שני לא נרתעה. שוב ושוב ניסתה להתגונן, לחשוף את עמדותיה החברתיות, להימנע מהבעת דעות מדיניות על אף הלחצים והבוז שספגה, אבל באופן עקרוני לא השיבה מלחמה שערה ושמרה על ניקיון כפיים.

וכאשר עינו אותה, כך פרצה אל הניצחון הגדול. עכשיו, משתם הקרב, האם ינטוש עמיר פרץ את חרבותיו? האם יעמוד עמיר פרץ במילתו ויצטרף אל הנהגתה של שלי, או שמא לא יעמוד בכך ויפרוש? ימים יגידו.

עד לרגע בו תצטרך להכריע על הרכבת ממשלה אין ספק שהיא תצטרך לספוג הרבה מאד חיצים ובליסטראות. מפלגת העבודה ידעה 'לעשות את המוות' לעומדים בראשה, ולא בטוח שלאישה המנצחת הם יעניקו 'פטור'.

אילו הייתה גולדה מאיר בחיים, הייתה מן הסתם מסכמת את הבחירות הערב במילים האהובות עליה: "אינני יכולה להגיד אם נשים טובות מגברים, אך הן בהחלט לא גרועות". שלי הוכיחה עד כמה נכונה האמירה הזו. עכשיו נראה אותה מתגברת על נחשים מבית, זה יהיה מן הסתם קשה יותר מלקחת את הבחירות. "הם לא נחמדים", היא תאמר עליהם אולי את המשפט של גולדה. אבל מן הסתם לא תתקוף. כך עשתה לאורך כל מערכת הבחירות, וכך כנראה תעשה גם בעתיד.

הערב הזה הוא בעל משמעות לא רק למפלגת 'העבודה' בראשות שלי.

יש לו משמעות כבדת משקל גם למפלגת 'קדימה', שם מודאגים מהאפשרות שיחימוביץ' תנגוס בקהל מצביעיה.

יש לו משמעות גם לגבי הרכבת הממשלה הבאה, אם וכאשר. אין זה סוד כי שלי אינה פוסלת חבירה לממשלה בראשות בנימין נתניהו. שכן, היא אינה 'שמאל אוטומטי'.

זהו גם נצחונם של החרדים והמתנחלים, ש'הוכיחו' שכדי לנצח במדינת ישראל לא חייבים 'לדרוך' עליהם. שלי תוכל להוות פרטנר מעולה בכל קואליציה בה ישתתפו המפלגות החרדיות, ונראה כי מובטח להם שיתוף פעולה פורה מצידה.

משה גפני ויעקב ליצמן מן הסתם כבר התקשרו לברך, הרחק מעיני התקשורת, לא טוב להם, לא יועיל גם לה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}