כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

מה מאחורי המילים היפות של ביבי ואובמה?

פגישה ידידותית במיוחד התרחשה הערב בין אובמה לנתניהו • הנשיא האמריקני הדגיש: "הקשרים בין ארה"ב לישראל - בלתי שבירים" • מה עומד מאחורי המילים היפות?

ביבי ואובמה. ארכיון
ביבי ואובמה. ארכיון

כמו שני ידידים טובים משכבר הימים, פתחו נשיא ארה"ב ברק אובמה וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו את פגישתם הערב (ד), זמן קצר לאחר נאומו של אובמה באו"ם, נאום בו הגן בלהט על מדינת ישראל.

"כפי שאמרתי כרגע בנאומי בפני עצרת הכללית באו"ם, הקשרים בין ארצות הברית לבין ישראל הם בלתי שבירים, והתחייבותה של ארצות הברית לביטחונה של ישראל בלתי שבירה אף היא. אכן, אני סבור שאפשר לומר שכיום שיתוף הפעולה הביטחוני בינינו איתן מתמיד. אני מצפה לשיחה טובה עם ראש הממשלה נתניהו לא רק לגבי האירועים שמתרחשים כאן בעצרת האו"ם, אלא גם לגבי ההתפתחויות האזוריות", פתח אובמה.

אובמה הוסיף כי "אי אפשר לכפות שלום על הצדדים. חייבים לנהל משא ומתן. הצהרות חד-צדדיות באו"ם לא ישיגו מעמד של מדינה ולא הגדרה עצמית לפלסטינים. ישראלים ופלסטינים חייבים לשבת ולעבוד ביחד כדי לדון בנושאים הקשים הללו שמפרידים בין הצדדים במשך עשורים רבים. זוהי המטרה המשותפת של כולנו – שתי מדינות, זו לצד זו, החיות בשלום וביטחון אחת עם השנייה.

"אירועים שהתרחשו באזור לאחרונה ממחישים לנו עד כמה השלום יכול להיות שברירי ומדוע החתירה לשלום במזרח התיכון חשובה היום יותר מאי פעם. עלינו לחתור לשלום הזה. אני יודע שראש הממשלה מודע לכך שמחויבותה של ארצות הברית לישראל בלתי ניתנת לערעור וששאיפתנו לשלום צודק ובר קיימא איננה רק נכונה, אלא גם מציבה את ביטחונה של ישראל בעדיפות העליונה".

אובמה הודה לנתניהו על מאמציו והוסיף כי "עונג רב" לו "לארח את ראש הממשלה כאן".

נתניהו, מצידו, הודה בחום לאובמה על תמיכתו בישראל ו"בשלום שיושג דרך משא ומתן ישיר". הוא הוסיף ואמר כי "שנינו מסכימים שזוהי הדרך היחידה להשיג שלום. אנחנו מסכימים שעל הפלסטינים והישראלים לשבת יחד ולנהל משא ומתן על הסכם של הכרה הדדית וביטחון. בעיניי, זוהי הדרך היחידה להשיג שלום יציב ובר קיימא. הבהרת גם שהפלסטינים זכאים למדינה, אבל על המדינה הזו לעשות שלום עם ישראל, ולכן הניסיון שלהם לקצר התהליך ולא לנהל משא ומתן, הניסיון לזכות בחברות מדינית באו"ם לא יצליח. לדעתי, הפלסטינים רוצים להשיג מדינה בקהילה הבינלאומית, אולם הם אינם מוכנים להעניק לישראל שלום בתמורה".

"לכן תקוותי שיהיו מנהיגים אחרים בעולם, כחלק מהאו"ם, שיענו לקריאתך, אדוני הנשיא, ויתנגדו למאמץ זה לקצר את תהליך המשא ומתן לשלום – למעשה להתחמק ממנו. בעיניי, הימנעות ממשא ומתן מזיקה לישראל, מזיקה לפלסטינים ומזיקה לשלום. אני מבין שהמנהיגים הללו נמצאים תחת לחץ כבד ואני מבין שהם גם נמצאים בבית הזה, שמניסיוני האישי אוכל לומר שקיים כאן רוב אוטומטי נגד ישראל. אבל בעיניי עמדתך האיתנה, עמדתך העקרונית – שהיא גם לדעתי העמדה הנכונה כדי להשיג שלום – היא אות של כבוד. ברצוני להודות לך על כך שאתה ענוד אות כבוד זה. ברצוני גם להביע את תקוותי שתשמש דוגמה לאחרים, אדוני הנשיא. לכן ברצוני להודות לך".

מאחורי המילים היפות מסתתרת הכרת הטוב אמיתית של ישראל לארה"ב על כוונתה להטיל וטו במועצת הביטחון על ההכרזה על מדינה פלשתינית. הפעם נזהר אובמה שלא לצאת באמירות העלולות להכעיס את ישראל, וממילא גם את תומכיה הרבים בארה"ב.

אין ספק שלבחירות המתקרבות והולכות יש קשר בלתי מבוטל לכל היחס האוהב והמגונן של אובמה לישראל, מה שמהווה מהפך של כמאה ושמונים מעלות מיחסו לישראל בכלל, ולנתניהו בפרט, בתחילת כהונתו, ואפילו מנאומו האחרון שקדם לביקורו הקודם של נתניהו בארה"ב. כזכור, באותו נאום דיבר אובמה על קווי 67' וקומם את אוהדי ישראל בקונגרס ובכלל.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}