כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

הסיקריקים גרועים ממלאך המוות • קלצקין מדבר

ישראל אהרון קלצקין - מי שטבע את המונח 'סיקריקים' - הקים סושיה במנהטן, ומדבר על נערי השוליים ממאה-שערים

"חיתנתי את בתי עם הבחור שהכי קרוב לאדמו"ר מסאטמר". קלצקין
"חיתנתי את בתי עם הבחור שהכי קרוב לאדמו"ר מסאטמר". קלצקין



ישראל אהרון קלצקין, מי שטבע את המונח 'סיקריקים', חי כיום הרחק מזרקור הפעילות של קבוצת השוליים, שהפכה בשנים האחרונות לאימת הציבור החרדי.

אנשי הקבוצה, טיפוסים שהאלימות היא לחם חוקם, מיררו את חייו של קלצקין, אז בעל בית-דפוס שהדפיס בעיקר מודעות אבל וסיפק שרות רמקולים ללוויות. בין הצדדים התגלע ויכוח על שטחי פרסום ופעילות, והאלימות שהפעילו נגדו, גרמה לכך שקלצקין עזב לבסוף את ארץ-הקודש, ויצא לנסות את מזלו הרחק-הרחק, מעבר לים.

בשבוע שעבר פתח קלצקין מסעדת סושי יוקרתית, הממוקמת בשדרת ברוודווי במנהטן. הרב דב פוברסקי, השוהה בימים אלו בניו-יורק, יצא לשוחח עם מי שהיה הראשון שהעז להרים ראש כנגד הסיקריקים - מה לו ולמסעדת סושי ברחובות מנהטן?

"גם בהלוויות דאגתי שאנשים יהיו שמחים"

"ברוך ה', פתחתי מסעדה", אומר קלצקין, "ואני עכשיו נמצא בישורת האחרונה של הקניות לצורכי המסעדה. אני רוצה ליהנות יהודים מאוכל כשר, טעים ומשביע".

• איך מתבצע המעבר החד ממודעות אבל לסושי? מירושלים לניו-יורק?

"אנחנו לא עושים מעברים. משהו מנהל אותנו".

• אתה לא מתכוין לסיקריקים...

"אני מתכוין לקב"ה. הוא הכניס אותי, בלי לשאול אותי, לתחום הפרסום וההלוויות. אבא שלי היה עושה את זה, וכשמצבו הבריאותי התדרדר, אני מלאתי את מקומו. הקב"ה שלח אותי למקום של אוכל. ואם כבר אוכל, אני רוצה משהו מיוחד. עשינו כאן סושי בשרי. יש לנו 120 סוגי סושי.

"ליפא שמעלצר קורא לסושי: הרינג מודרני. אז אנחנו בהחלט מספקים הרינג מודרני. המטרה שלי היא לדאוג שיהודים יהיו שמחים. גם בהלוויות דאגתי שאנשים יהיו שמחים בחלק שהם יכולים להיות שמחים.

• הסיקריקים ממאה שערים, מהם סבלת כה רבות - מה יש לך לומר להם? סך הכל עשו לך טוב... העבירו אותך לארצות-הברית ופתחת מסעדה יוקרתית.

"טוב רק הקב"ה קובע מה זה. גם מלאך המוות עושה את שליחותו. והוא בעיני טוב בהרבה מהסיקריקים. הוא מוציא את הנשמה בבת אחת. הם לאט-לאט. בתקופה האחרונה ביקשו ממני כמה מהסיקריקים סליחה. הם סיפרו לי שהם עוברים צרות נוראיות. אני לא עושה חשבונות שמיים, אבל הם באים לבד לספר לי".

"בירושלים לאנשים יש הרבה זמן מיותר"

• אתה סולח להם?

"אני מוכן לסלוח בתנאי שיחשבו פעמיים לפני שהם מזיקים ליהודי. אמרתי להם: לפני שאתם יוצאים למלחמה, תחשבו גם על הזולת. עוד דבר ביקשתי: אם אתה רואה פשקוויל במאה שערים, אל תאמין לזה כפשוטו. פשקוויל זה לא עשרת הדיברות".

• מה הם רצו מחייך? לא מכרת בשר טרף, לא מכרת ספרי אפיקורסות. סך הכל הדבקת מודעות אבל, איזה מכשול יש בזה?

"אם אני צריך להגן עליהם, אני אסביר. בגדול, זה התחיל בסיפור הקברים, כתבו מודעות נגד הגרי"ש אלישיב והגראי"ל שטיינמן. ביקשו שאדפיס להם מודעות. סירבתי. הם אמרו שיעשו את זה לבד. אמרתי להם שלא יעשו את זה על השטח שלי. ואז הם החליטו להדביק דווקא על המקומות שלי. וככה זה התדרדר.





"הם החליטו שהמאבק שלהם לשם שמיים, ואם כך הם לא יוכלו לוותר על הכבוד של הקב"ה. הם אמרו שאין לי תקנה, אלא קבורה. אני נמצא היום במקום שאין לאנשים זמן לעשות שטויות. כולם עובדים. אבל בירושלים לאנשים יש הרבה זמן מיותר. כאן אם אתה מסביר למישהו משהו – הוא שומע. לא ישר זורק אותך. את הראיה הכי טובה קיבלתי כשחיתנתי את הבת שלי עם הבחור שהכי קרוב לאדמו"ר מסאטמר, שהסיקריקים החתימו אותו בזמנו נגדי. הרגשתי שהסיפור נגמר".

• קם לך בזמנו מתחרה, נראה היה שהמלחמה היא גם עסקית.

"חשבו שאני עשיר. אבל מה שרואים היום, שבלי שירות אי-אפשר להרוויח. היום יש שלושה אנשים שעוסקים בהדבקת מודעות, ואף אחד מהם לא מתפרנס. ירושלים הפסידה שירות אמין ומקצועי".

"לא אהבתי אף פעם סושי. אבל הקב"ה גלגל אותי"

• יש לך ניסיון בסושי? איך אתה מגיע לתחום הזה? אבא שלך, אני מניח, לא ידע מה זה סושי?

"אבא שלי, אם היה רואה סושי - הוא היה מקיא. אני לא אהבתי אף פעם סושי. אבל הקב"ה גלגל אותי לתחום הזה.

"שאלו כאן: מי היה היהודי הראשון שאכל סושי? וענו: יונה הנביא. שלוש ימים בבטן הדג, מה הוא יכול לאכול?

"לפני שפתחתי, שאלתי את הרב'ה שלי, והוא אמר לי ללכת לתחום של אוכל. יום אחד הלכתי באחד ממדינות אירופה, וראיתי תור של עשרות אנשים עומדים בכניסה למסעדה כשרה. נעמדתי גם בתור, וראיתי שיש מסעדה עם מסוע, עליו יש סושי.

"אשתי אמרה לי: נפתח כזה בארצות-הברית. צריך לדעת שהכי חשוב לשמוע בקול האשה. אם הייתי עושה את זה לפני כמה שנים, הייתי במקום אחר לגמרי.

"יש כאן מקום מדהים. מפואר. הרגשתי שהקב"ה מלווה אותי, ההשקעה עלתה לי פי 3 ממה שתכננתי, היה לי בעיות עם משרד הבריאות, וברוך ה' הגענו עד הלום, יצא דבר יפה, ואני מקווה שאמריקה תדע להעריך את זה".

• טוב, אחרי כל-כך הרבה דיבורים בא נלך לאכול משהו...









תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 148 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}