כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

הבחירות ב'עבודה' • ובמי תומכים החרדים?

יומיים להכרעה במפלגת העבודה והקרב בין יחימוביץ לפרץ חוצה מפלגות • 'קדימה' מעדיפה את פרץ - הליכוד את יחימוביץ • ואיפה החרדים? • ניתוח מיוחד

הבחירות ב'עבודה' • ובמי תומכים החרדים?

עוד כיומיים להכרעה על ראשות מפלגת 'העבודה', ונראה כי המועמדים נכנסו למרוץ מטורף נגד השעון.

תחילתו, במפגש מיוחד אותו ערכו עם המתחרה לסיבוב הקודם - עמרם מצנע.

שני המועמדים - שלי יחימוביץ' ועמיר פרץ - ניסו לשכנעו לתמוך בהם ולהעביר אליהם את קולותיו. בסופו של דבר, ולמרות מסע החיזורים מצד שניהם - כולל הבטחות עתידיות, החליט מצנע להמליץ לבוחריו לתמוך בעמיר פרץ.

האם באמת יצייתו מצביעי מצנע להוראתו? תלוי את מי שואלים: אחד מתומכיו של מצנע, זאב ולוולה שור, מזכיר תנועת הקיבוצים, כבר הודיע על תמיכה בשלי לסיבוב השני.

יתכן שבמחוז חיפה, המעוז שלו מאז כיהן שם כראש עיר מוצלח ביותר, תהיה לו השפעה. נזכיר כי במחוז זה זכה מצנע ללא פחות מ-34 אחוזי תמיכה בסיבוב הראשון. מדובר בפחות מ-1,000 מצביעים, אך סביר שהם יהיו ממושמעים להוראת האיש אותו הם מעריצים.

לעומתו מעדיף חברו להתמודדות, יצחק בוז'י הרצוג, להשאיר את כל האופציות פתוחות ולהמליץ לבוחריו להצביע "על פי צו מצפונם" - מה שמעיד אולי יותר מכל, על כוונתו להישאר במפלגה ולעשות הכול כדי לקדם אותה תוך חבירה למועמד שיזכה במירב הקולות.

ברור לכל שאילו היה ממליץ על מועמד מסוים, היה קשה יותר לחבור אל המתחרה עם זכייתו. מצנע, מצידו, מיהר לעקוץ את 'חברו' שבחר ב"ישיבה על הטריבונה" במקום הכרעה.

להרצוג, אליו חבר ברגע האחרון גם המועמד אראל מרגלית, יש בהחלט מחנה רציני, שהצליח להפתיע את כולנו ביום הבחירות האחרון. במגזר הדרוזי זכה הרצוג ל-52 אחוזי תמיכה, במגזר הערבי ב-35 אחוזים ובמגזר הקיבוצי ב-28 אחוזים. גם בשאר המחוזות קיבל לא פחות מ-20 אחוזי תמיכה, אחוז בהחלט בלתי מבוטל.

אלא שבתוך מחנה בוחריו יש בהחלט פיצול מבחינת ההעדפה לשלי או לעמיר. מה שלא יעשה, יקפיץ עליו את המחנה השני. בחירתו לשתוק הייתה תוצאה של פיצול זה.

בעד שלי. ח"כ כרמל שאמהצילום: בעד שלי. ח"כ כרמל שאמה
בעד שלי. ח"כ כרמל שאמה

בין לבין פרסמו גם חברי כנסת ממפלגות אחרות, את תמיכתם במועמד כזה או אחר.

אחד מהם, ח"כ שי חרמש מ'קדימה' פרסם בסוף השבוע הקודם הודעת תמיכה בפרץ למצביעי מפלגת 'העבודה' באזור עוטף עזה. אל ההודעה הצטרף גם היו"ר הקודם של המועצה האזורית שער הנגב, אלון שוסטר.

וכך הם נימקו את המלצתם: "עמיר הוא קודם כל שכן טוב וידיד מסור, הוא חי איתנו גם בשנים השקטות וגם בשנות הקסאמים והמרגמות. הוא בשר מבשרינו, שמכיר היטב את המציאות ומיטיב בשל כך לייצג אותנו במישור הארצי. במשך עשרות שנות פעילותו הציבורית בשדרות, בהסתדרות, בכנסת ובממשלה, הוא ראה בתנועה הקיבוצית והמושבית שותפה לדרך תנועת העבודה.

"כשר ביטחון לא ניתן לשכוח את חלקו המכריע של עמיר בהחלטתו לפתח את מערכת כיפת ברזל ולמגן את בתי הספר שלנו, שני צעדים בעלי משמעות יוצאת דופן ביכולתם של האזרחים בקו העימות הדרומי להתמודד עם הטרור העזתי".

נזכיר כי גם רעייתו של ח"כ מאיר שטרית מ'קדימה', הגב' רותי שטרית, תרמה למעלה מ-10,000 שקלים לקמפיין הבחירות של פרץ.

מי שתמך במועמדותה של יחימוביץ' - הוא ח"כ כרמל שאמה הכהן מ'הליכוד' שתרם לקמפיין שלה תרומה סמלית של 180 שקלים.

השבוע, בהודעה אותה פרסם בפייסבוק כתב שאמה-הכהן, כי אין לו ספק "ששלי יחימוביץ' היא הרצפט האנטיביוטי הכי יעיל מול הבלוף של קדימה בראשות ציפי לבני".

ההערכות הן כי בליכוד מעדיפים את יחימוביץ', שתכרסם להם בקולות 'קדימה' ואף תימנע מלפסול השתתפות בממשלת ימין בראשות נתניהו. פרץ כבר הכריז כי הוא אינו מתכוון לעשות זאת.

עמיר פרץ. הפייבוריט של הדרוםצילום: עמיר פרץ. הפייבוריט של הדרום
עמיר פרץ. הפייבוריט של הדרום

קשה לדעת מה באמת יקרה בקלפיות ביום רביעי הקרוב. קשה אף לדעת כמה מבין המתפקדים יממשו את זכות ההצבעה שלהם.

במפלגה גוברות ההערכות כי בניגוד לאחוז ההצבעה הגבוה בסיבוב הראשון - כ-66 אחוזים - לסיבוב השני יגיעו רק כמחצית הבוחרים, ובמגזר הערבי הרבה פחות מזה.

תמיכת הבוחרים - כך על פי אותן ההערכות - תתחלק באופן דומה לסיבוב הראשון: הקיבוצים יתמכו, בגדול, ביחימוביץ', כולל תומכי מצנע והרצוג שמן הסתם יעדיפו להעביר שם את הצבעתם אליה. במגזר הערבי, הדרוזי ישלוט פרץ, תוך סיכוי גבוה לכך שתומכי הרצוג בשני מגזרים אלו יתמכו בו.

גם בשאר אזורי הארץ צפויה תמיכה דומה לזו של הסיבוב הראשון: תל אביב צפונה עד לחיפה, כולל חיפה, בשליטת יחימוביץ', תל אביב דרומה בשליטת פרץ. בכל הנוגע לצפון עצמו תיערך תחרות קשה בין המחנות.

ומה יקרה ביום שאחרי?

מסורת מפלגת 'העבודה' מלמדת, כי יום אחרי הבחירות כבר נפתח מחול החרבות בין החברים, ושעון החול עד להדחתו של היו"ר הנבחר, מתחיל לתקתק בקצב מעורר דאגה.

האם גם הפעם יהיה המצב דומה?

קשה לדעת, אם כי סביר להניח שכן. במקרה הרע, יפתח קרב סכינים בין שני המובילים, שלי ועמיר. במקרה הפחות רע הם ישכילו להציג, לפחות כלפי חוץ, שיתוף פעולה או לפחות הסכם הפסקת אש.

עד כה עבר הרבה דם רע בין שני המתמודדים, וקשה לדמיין אותם מפשילים שרוולים ועובדים בשיתוף פעולה

מי מהם טוב לחרדים?

קשה לקבוע, כשמדובר במפלגת שמאל, מי מבין המועמדים יהיה טוב לחרדים, אם בכלל.

ברקע עומדים דבריהם הנחרצים הן של הרב ש"ך זצ"ל והן, יבדל לחיים טובים, דבריו של הגר"ע יוסף ממוצאי שבת האחרונים, בגנות השמאל הישראלי, הרחוק כמרחק שמים וארץ מכל דבר שיש בו ריח של יהדות.

ובכל זאת, אם נשפוט את המועמדים על פי עברם, קשה למצוא הסתה נגד חרדים בדברי הימים אשר לפרץ, כך גם לגבי ח"כ יחימוביץ'.

סביר להניח שכמזרחי ינסה פרץ לנגוס בקולות מצביעי ש"ס, ויחימוביץ' תנגוס בקולות 'קדימה' אם וכאשר תעמוד בראשה ציפי לבני.

בהקשר זה חשוב לזקוף לזכותה של יחימוביץ' את ההתגייסות שלה למען תיקון עוולות חברתיות, גם כאשר מדובר בציבור החרדי.

לא פעם ניצבה בעוז, במהלך דיונים בוועדת הכספים - אבל לא רק - בעד זכויות הציבור החרדי, כשהיא תומכת ומסייעת בכל ליבה הן לסגן שר הבריאות יעקב ליצמן, בימי שבתו על כס וועדת הכספים והן לח"כ משה גפני המכהן בתפקיד בהווה.

ח"כ גפני. שלי תומכת נאמנהצילום: ח"כ גפני. שלי תומכת נאמנה
ח"כ גפני. שלי תומכת נאמנה

חשוב גם לזכור את הגינותה בפרשת השריפה בכרמל. בכתבה שפורסמה באתר ב-9 לדצמבר היא קיבלה מעל במה נכבדת זו אות צל"ש מיוחד.

וכך כתבתי אז.

"אומרים שעיתונאים הם עם שאינו מקפיד על אמירת אמת. אומרים זאת גם, וביתר שאת, על הפוליטיקאים. ובכל זאת, בשוליים, יש הגונים גם בקבוצה הראשונה וגם, אם כי הרבה פחות, בקבוצה השנייה.

"עשרות פעמים יצא לי לצפות בדיוני הוועדות השונות בכלל, ובדיוני ועדת הכספים בפרט. היא תמיד משכה את תשומת ליבי, בולטת בהגינותה: ח"כ שלי יחימוביץ'. לשעבר עיתונאית הוגנת, וכיום ח"כית מטעם תנועת העבודה - ועדיין הוגנת.

"מעולם לא דנה לגופם של אנשים, רק לגופם של דברים. יש אומרים כי בכוונתה להקים לימים מפלגה חברתית, כזו שתחצה שמאל וימין. ציפורים קטנות לחשו לי באחד הימים כי אפילו סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, יוזמן להשתתף במפלגה שכזו, לכשתקום.

"היא אמיצה. אין ספק. כבר בהיותה בכיתה ט', תלמידה בבית הספר התיכון אוסטרובסקי ברעננה, סולקה לאחר שתלתה כרזות מחאה... נגד ההנהלה. בהיותה עיתונאית בעיתונות הכתובה והמשודרת לא היססה לתקוף בעלי הון, את תהליכי הפרטה שהוביל משרד האוצר, ואת כל מי שהיה צורך לבקרו. בלי כל שיקול של כדאיות או תועלת.

"השבוע, במהלך דיון על הכבאים בוועדת הכספים, תקפה יחימוביץ' את התקשורת. 'אני דוחה על הסף את הדימוי שלך כמטרה', אמרה כשהתייחסה לאלי ישי. 'אתה לא האחראי היחיד. אני רואה חוסר הגינות עצום בכך שמאשימים אותך - וזה לא נעשה בתום לב. בתקופה שלך ניתנה תשומת לב יתרה לעניין הכבאות ועשית כמיטב יכולתך בעניין הזה'.

"עם יד על הלב, כמה מאיתנו השתתפו בדיון על מצב הכיבוי בדרום - דיון שנערך בקיץ האחרון?! מישהו קרא על זה כתבת שני עמודים בעיתוני סוף שבוע?

"זה לא עניין איש. ולמרות חוסר העניין, המשיך השר אלי ישי להקדיש לנושא את זמנו".

"יחימוביץ, אין ספק שהצל"ש השבועי מגיע לך, וביושר! אמרת את מה שאמרת, למרות שאת יודעת היטב שעם כלי התקשורת לא כדאי להתחיל. למרות שיתכן ויום יבוא ותזדקקי לשירותיהם הטובים, אם וכאשר תקימי מפלגה.

"הלוואי לכל מפלגה בישראל שיהיו בתוכה אנשים כה איכותיים, הדנים על כל נושא עניינית, ולא שופטים אדם על פי זקנו וארץ מוצאו".

בבוא היום, כשהעמידה את עצמה לראשות מפלגת העבודה, 'חטפה' לא אחת מעיתונאים, שלא אהבו את התבטאויותיה בזכות החרדים והמתנחלים. אבל היא סירבה להירתע, והוכיחה בסופו של יום שני שעבר כי המתפקדים אינם עדר של התקשורת וכי יש להם מחשבה עצמאית.

את כתבת הצל"ש הזו, אגב, היא מציגה עד היום, בלי להסתירה, בבלוג שלה באינטרנט.

אם אכן תיבחר שלי ביום רביעי הבא לעמוד בראשות מפלגת 'העבודה', אין ספק ששלושה אנשים ישמחו מאד בשמחתה. אלי ישי, יעקב ליצמן ומשה גפני.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}