כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

ברק אובמה חתם על חוק שישנה את מנגנון הפטנטים האמריקני

החוק החדש, שאושר ברוב בסנאט בשבוע שעבר, יאפשר הסטת תקציבים אל משרד הפטנטים האמריקני ויאפשר למשרד הפטנטים האמריקני לגבות עמלות עבור פטנטים

  • י"ט אלול התשע"א
אובמה ונשיא אינטל פול אוטיליני.אינטל ומיקרוסופט דוחפות רפורמה בחוק הפטנטים  צלם: רויטרס
אובמה ונשיא אינטל פול אוטיליני.אינטל ומיקרוסופט דוחפות רפורמה בחוק הפטנטים צלם: רויטרס

נשיא ארה"ב ברק אובמה חתם על ה-America Invents Act, החוק המהווה את הרפורמה המשמעותית הראשונה במערכת הפטנטים האמריקאית ב-50 השנה האחרונות. החוק הועבר בסנאט ברוב של 89 חברים לעומת 9 מתנגדים. משמעות החוק היא פתיחה לשינויים של פטנטים שנרשמו על-ידי משרד הפטנטים וסימני המסחר האמריקאי, במשך תשעת החודשים הראשונים מאז רישומם.

חוק הפטנטים החדש יאפשר למשרד הפטנטים האמריקאי לגבות עמלות עבור פטנטים - שיישמרו בקופת המשרד ולא יוזרמו לקופת האוצר של ארה"ב. הקונגרס הטה תקציב של 900 מיליון דולר ממשרד הפטנטים לאורך שני העשורים האחרונים. התקציבים שייכנסו כעת יאפשרו למשרד הפטנטים לטפל במצבור של מיליון בקשות לפטנטים.

מספר חברות טכנולוגיה גדולות, כולל אינטל, אפל ומיקרוסופט - קראו לרפורמה במנגנון הפטנטים בשנים האחרונות, והמחוקקים עמלו במשך שש שנים על העברת בתיקון לחוק. מוקדם יותר השנה מתח הסנאט גבולות על סעדים בתביעות פטנטים - גבולות בהם תמכו גם מספר חברות טכנולוגיה גדולות. במסגרת החוק החדש יוענק הרישום על פטנט לאדם הראשון שיגיש בקשה, ולא לאדם הראשון שיוצר המצאה חדשה. תיקון זה יציב את מנגנון הפטנטים האמריקאי בשורה אחת עם המנגנונים המקובלים ברוב מדינות העולם.

מתנגדים לחקיקה החדשה, דוגמת הסנאטורית הדמוקרטית מריה קאנטוול טוענים כי התיקון יתעדף חברות המחזיקות במאגרי פטנטים גדולים, על פני ממציאים קטנים. שיטת ה"First-to-file" תיצור מירוץ למשרד הפטנטים. במירוץ הזה ממציאים קטנים שאין בידם את הממון הדרוש כדי להגיש מיד בקשה לפטנט יוותרו מאחור.

הליקוי הקיים כיום במנגנון הפטנטים בארה"ב תורם ליצירת בועת קניין רוחני בתחום המובייל, כאשר חברות כמו גוגל, אפל ומיקרוסופט מצטיידות במאגרי ענק של פטנטים שישמשו אותן לניגוח המתחרות ולהורדת מוצרים מהמדפים. כך לדוגמה, לפני שבועיים הצליחה אפל להשיג צו מניעה נגד שיווק טאבלט הגלקסי 10.1 מבוססי האנדרואיד באירופה. שבו .בעייתיות אליה לא מתייחס התיקון לחוק במערכת הפטנטים הוא אבחנה בין חומרה לתוכנה, מה שמעודד רישום פטנט על חלקיקי פונקציות של תוכנה ויוצר חפיפה רבה בין פטנט לפטנט. בארה"ב, החוק מגן על רישום פטנטים על תוכנה. בפסק דין שניתן לפני שנה על ידי בית המשפט העליון בארה"ב אושרה ההגנה הזו.

בעיה נוספת במנגנון היא אכיפה לקויה של רישום ורכישת פטנטים.בארה"ב מעסיק משרד הפטנטים הפדרלי בוחנים שתפקידם לבדוק את אופי השימוש בפטנט, אך מבנה כוח האדם לאור הארסנלים העצומים של הפטנטים המצויים ברשות ענקיות כמו אפל, מיקרוסופט או גוגל לא מאפשר בדיקה יסודית. התקציב הנוכחי שיישאר ברשות משרד הפטנטים האמריקאי עשוי לייעל את התהליך.

כמו כן, ההגנה על פטנט רשום נהפכת ליקרה עד כדי כך שיזמים וחברות קטנות חסרים את האמצעים הדרושים לכך. כלל הפטנטים בשוק מתרכזים בידי שחקנים גדולים מעטים, ושחקנים קטנים יותר מתקשים להתרומם, וכורעים תחת עול התביעות. שיטת הפטנטים האפשרת רישום של תוכנות, מעניקה כוח רב לחברות הטכנולוגיה הגדולות והוותיקות ומחלישה את החברות הקטנות והחדשניות. החקיקה החדשה, שמעניקה עדיפות לראשון שמגיש את הבקשה לרישום על פטנט - מתעדפת למעשה את החברות הגדולות שמחזיקות מחלקה משפטית גדולה ואמצעים, ומנוסות בתהליכי הגשת הפטנט.

החוק החדש ייצור אתגר חדש עבור פטנטים פיננסיים בתחום המודלים העסקיים, מצד חברות שנתבעו או הואשמו בהפרת פטנט. המנגנון החדש יחול רטרואקטיבית על הפטנטים האלו, והחוק פותח חלון זמן של שמונה שנים למשרד הפטנטים האמריקאי (USPTO) לסקור פטנטים של מודלים עסקיים.

"רפורמה במערכת הפטנטים האמריקאית תאפשר לעסקים מכל הגדלים להשיג קניין רוחני שקוף ומהימן יותר שיוכל למשוך השקעות, לפתח מוצרים ולגייס עובדים מוקדם יותר", כתב מנהל הטכנולוגיה של ממשל אובמה אניש צ'ופרה בבלוג של הבית הלבן. "על ידי מעבר למערכת פטנטים פשוטה, אובייקטיבית וידידותית לממציאים, החוק החדש יבטיח את ביטחונם של ממציאים וישויות קטנות בזכויות הקניין הרוחני שלהם, וייתן להם אחיזה שוות ערך לזו של הארגונים הגדולים".

החוק החדש יהפוך את מערכת הפטנטים האמריקאית למודרנית, אמר מארק אליוט - סגן נשיא במרכז הקניין הרוחני הגלובלי במשרד המסחר האמריקאי. "הליטיגציה תעזור להבטיח שמשרד הפטנטים יאוייש ויתופעל כראוי, על מנת שתהליך הגשת הבקשה לפטנט ייערך בצורה המיטבית", אמר אליוט. לדבריו, הפחתת הסחבת "חיונית כדי לעודד חדשנות וימריץ את הכלכלה האמריקאית".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}