כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

הפלסטינים בדרך לאו"ם? נתניהו לא מודאג

בפתח ישיבת הממשלה, אמר ראש-הממשלה: "הניסיון של הפלסטינים להתקבל כחברה קבועה באו"ם - ייכשל" • "הם יתעשתו ויזנחו את התהליכים עוקפי המשא ומתן"

נתניהו. צילום: יוסי פורמנסקי
נתניהו. צילום: יוסי פורמנסקי



זה הולך להיות השבוע הסוער ביותר בזירה המדינית בכלל, ועבור ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפרט.

אם לשפוט על פי האופן בו צלח על כל משברי הגלים המדיניים עד כה, אפשר לקוות כי יעבור גם את הגל של 20 בספטמבר בשלום. אבל בסיר הרותח של אירועי המזרח התיכון, קשה לדעת איך יתפתחו דברים, וממילא גם למה בדיוק צריך להיערך.

אם בתחילה הסתפקו בלשכת ראש הממשלה איזו נציגות לשלוח לאו"ם, ברגע האחרון התקבלה החלטה חכמה לשלוח את הבכיר ביותר: את נתניהו, שבימת האו"ם מוכרת לו מימים ימימה והיא בהחלט מהווה כמעט את מגרש הבית שלו.

נאומו בקונגרס היה רק הדוגמית למה שהוא מסוגל. זה לא רק האנגלית שהפכה אצלו לכמעט שפת אם, זה גם התוכן. אין ספק שנתניהו יודע לדבר אל ליבו של האמריקאי הממוצע, ויעיד על כך מצבו הפוליטי הקשה של נשיא ארה"ב ברק אובמה, שהעם זוכר לו לרעה לא רק את המצב הכלכלי המתדרדר והולך אלא גם את יחסו לישראל.

בפתח ישיבת הממשלה היום (א) התייחס נתניהו אל השבוע הקרוב. "הניסיון של הפלסטינים להתקבל כחברה קבועה באו"ם ייכשל", הבטיח, וזאת, לנוכח פעילות משותפת של ארה"ב, ישראל ומדינות נוספות.

שפה לא דיפלומטית

אם לשפוט על פי הארשת הנינוחה שעל פניו, הוא לא נראה היה מודאג ביותר מהפנייה של אבו-מאזן לאו"ם. "מדובר בפרלמנט של האו"ם, בו ניתן להעביר כל החלטה, אין לכך אותה חשיבות כמו למועצת הביטחון", הבהיר. במועצת הביטחון צפוי, כמובן, וטו אמריקני.

נתניהו אף שב והבהיר מדוע הוא נוסע לניו-יורק. המטרה הראשונה, כך אמר, "להבהיר שזהו מהלך עוקף משא ומתן, שלא יצלח וייבלם במועצת הביטחון". המטרה השנייה, לומר את האמת שלנו: "עובדה שאיננו זרים בארצנו, יש לנו זכויות בארץ הזו שהולכות אחורה 'רק' 4000 שנה ושיש לנו זכות לשמור על ביטחוננו".

באשר לקיום המשא ומתן הישיר אמר נתניהו כי "ישראל רוצה שלום, אבל הפלסטינים עושים הכול בשביל לטרפד משא ומתן ישיר. הם התעלמו מכל ההצעות שלנו שהשמעתי בנאום בר-אילן, בנאום בכנסת ובקונגרס. הם חמקו מכניסה למשא ומתן אחרי הצעד חסר התקדים של הקפאה של עשרה חודשים, והם צריכים להבין שחרף הניסיון הנוכחי לעקוף את המשא ומתן שוב, השלום יושג רק במשא ומתן ישיר".

הוא הוסיף כי: "לדעתי, בסוף, אחרי שהעשן יתפזר מסביב למה שקורה באו"ם, הפלסטינים יתעשתו ויזנחו את התהליכים עוקפי המשא ומתן".

בימים האחרונים חשף העיתון הלונדוני "אל חיאת" מה הביא את אבו מאזן לממש את איומו "ללכת לאו"ם" למרות ההתנגדויות הפנימיות הקיימות בתוך ממשלתו למהלך.

מתברר כי במהלך המשא ומתן בין השליחים האירופים והאמריקנים, השתמשו האחרונים, לדברי בכירים פלסטינים, "בשפה לא דיפלומטית". לדבריהם, הזהיר השליח האמריקני לאזור, דניס רוס, את אבו מאזן מפני ההשלכות של פנייה שכזו, תוך שהוא משתמש, כהגדרתם, בשפה "לא דיפלומטית".

גם טוני בלייר, שליח הקוורטט למזרח התיכון, התנהג, לדעתם, כ"דיפלומט ישראלי ולא כשליח בינלאומי" וההצעות של שליחי אובמה לא ענו לציפיות הפלסטיניות. בין השאר הוצע להם להעניק למדינתם מעמד של פחות ממדינה משקיפה תוך קבלת הטבות כמו חברות בסוכנויות ובמוסדות השייכים לארגונים בינלאומיים ועוד. אך כל זה,כאמור, לא סיפק אותם.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}