כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

הפרשייה שמסעירה את המגזר • קיקה, הקשר החרדי: הרב נגד ה'ביזנסמן'

אנשיו של רב מוכר מבני-ברק טוענים: סלומון בטיטו, מי שעומד מאחורי הבאת רשת הריהוט האוסטרית - 'קיקה' לארץ, 'עקץ' את הרב בסכום עתק • הרב הוציא לאיש העסקים צו עיכוב יציאה מהארץ בשל צ'ק שחזר, אך זה מצידו טוען: "הרב השקיע במיזם נדל"ן שכשל, אין לזה קשר ל'קיקה'"

פרסומת של חנות קיקה. צילום: יח"צ
פרסומת של חנות קיקה. צילום: יח"צ



מה המשותף בין: יזם מדימונה, רב ליטאי מוכר מבני ברק, חלפן כספים, המתחרה הגדולה של איקאה, עסקאות נדל"ן כושלות ותיקים בהוצאה לפועל ועוד מושגים שנלקחו כל אחד מעולם אחר לחלוטין?

לקרוא ולא להאמין.

סלומון בטיטו, איש עסקים שהתעשר מעסקי נדל"ן במזרח אירופה, גזר ביום שלישי את הסרט בסניף הראשון של רשת הרהיטים האוסטרית קיקה. במקביל השתלט איש העסקים על השלד הבורסאי גלובליקום יחד עם שותפו, איש העסקים החרדי - יהודה פורת.

נגד בטיטו תלויים זה יותר מחודשיים צו עיכוב יציאה מהארץ ותיק בהוצאה לפועל, וכן הוטל עיקול על רכב האאודי שלו ועל נכסים בכמה מהחברות שבבעלותו, כך מגלה תחקיר של "מוסף כלכליסט".

ביום שלישי השבוע, לאחר שבטיטו פנה להוצאה לפועל בהליך התנגדות רשמי, הוחלט על עיכוב המשך ההליכים בתיק נגדו והעברת המחלוקת לבית משפט השלום בתל אביב.

"קיקה מקוללת. לא רוצה להיות לא בעל ולא בעלים"

התסבוכת מתחילה בסכסוך כספי בין בטיטו לבין רב ליטאי מוכר מבני ברק, שלטענתו הלווה לבטיטו כספים כדי לממן את מיזם קיקה. אנשי הרב טוענים כי בטיטו חייב לרב יותר מ־11 מיליון שקל ומתחמק מהחזרתם זמן רב.

הפנייה להוצאה לפועל נעשתה אחרי שבחודש מאי בטיטו נתן לרב צ'ק של 1.2 מיליון שקל, וזמן קצר אחר כך ביטל אותו, אחרי שהצ'ק כבר התגלגל לידי חלפן בשוק האפור.

אנשי הרב גם מצטטים דברים שבטיטו אמר לרב ימים לפני ההשקה עתירת החיוכים. "הגעתי למצב שבחיים לא הייתי רוצה", אמר בשיחה סגורה. "קיקה על כרעי תרנגולת. היום אם אני לא משיג 9 מיליון אני בבעיה, יש לי לחצים מאלף ואחד מקומות, איבדתי את הבית שלי. והגעתי למצב הזה בגלל קיקה, היא מקוללת. אני את קיקה לא רוצה, היא לא מעניינת אותי, לא רוצה להיות קשור אליה, לא בעל ולא בעלים, היא פשוט קללה בשבילי. אבל עכשיו הגיעה שעת האמת, ולכן אמרתי, אני אדבר עם הרב כדי שלכולם יהיה טוב ושיהיה לי את הכוח להמשיך להילחם ולסדר את הדברים".

אנשי הרב, אומרים כי הם כבר לא בוטחים באיש העסקים סלומון בטיטו, ומתכוונים לפתור את הסכסוך איתו בבית המשפט.

על פי גרסתו של בטיטו: הוא מכיר בסכסוך, אך לדבריו אין לסכסוך, או לרב מבני ברק, כל קשר לקיקה.

לדבריו, הרב מתוסכל כי היה שותף של בטיטו בעסקת נדל"ן שלא יצאה לפועל - בין היתר באשמתו של הרב, וכעת הוא מנסה לשרבב את שמה של רשת הריהוט החדשה כדי ללחוץ על בטיטו ולקבל ממנו כספים.

את הצ'ק ביטל לטענתו אחרי שראה כי הועבר לפדיון אצל חלפן כספים בניגוד לסיכום בינו לבין הרב, והשיחה שבה כינה את קיקה "קללה. לא מעניינת אותי. לא רוצה להיות קשור אליה" הייתה, לדבריו, לא יותר מטקטיקה שמטרתה לעכב את הרב ואנשיו מלפעול נגדו בימים לפני פתיחת הרשת.

בטיטו הבטיח לרכז את כוחותיו כדי להילחם במתקפה הלא מוצדקת, כדבריו, שניחתה עליו.

המתווך: יהודה פורת

מה מביא איש עסקים לגייס כספים מרבנים בבני ברק? במקרה של בטיטו, זה היה שותפו מראשית מיזם קיקה ב־2008 יהודה פורת.

"פורת ובטיטו שכנעו את הרב לתת להם כסף, והם מצדם נתנו הבטחות לרווחים", אמר מקורבו של הרב.

בטיטו: הרב השקיע במיזם נדל"ן כושל

מי שישאל את בטיטו ופורת מה להם ול־11 מיליון שקל של רב מבני ברק ישמע סיפור שונה לחלוטין.

בטיטו השקיע בעשור האחרון בשורת מיזמים בישראל שלא הצליחו להתרומם - בית חולים בדימונה וכמה מיזמי נדל"ן. לדבריו, הרב עצמו הוא שביקש להשתלב בעסקיו של בטיטו, וכספיו שימשו להשקעה באחד המיזמים האחרים שלו - פרויקט נדל"ן שלא התרומם, בין היתר, לפי בטיטו, כיוון שמהרב הבני־ברקי נדרשו פעולות שונות שלא ביצע ושבגינן העסק כשל.

בטיטו אף טוען שהרב חייב לו ולפורת כספים שמקזזים את חובו שלו אליו.

בתגובה רשמית נמסר מטעמם של סלומון בטיטו ויהודה פורת ל'כלכליסט': "מדובר במחלוקת עסקית על רקע השקעה פרטית בתחום הנדל"ן. למען הסר ספק המחלוקת אינה קשורה לקיקה ישראל בע"מ במישרין או בעקיפין, לא הגיעה לדין תורה או לבית המשפט, ואם ייעשה כן יוכח כי אין לנו כל חוב.

"הצ'ק הפרטי והמוגבל הגיע לצד שלישי שלא כדין ולכן בוטל, והצד השלישי פתח בהליך משפטי בחוסר תום לב. המחלוקת הועברה לטיפול משפטי". "הדברים שנאמרו בשיחה ביני לבין הרב הם חלק מטקטיקה עסקית לגיטימית במהלך תקין של עסקים", מוסיף בטיטו בתגובה אישית. "אני מצר על כך שהדברים הוצאו החוצה על ידי הצד השני ואף הוצאו מהקשרם".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}