כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

יצחק אלרוב, יוזם מחאת הקוטג': "בקרוב יצטרפו רבנים למאבק החברתי'" • צפו

בפאנל מיוחד לאנשי תקשורת חרדים - חשף איציק אלרוב: "אחד מבכירי הרבנים בציבור החרדי חתם על קול קורא להצטרף למחאה החברתית" • ראש עיריית בני-ברק: "בסוף מלחמה עושים סולחה, וכשעושים סולחה - שוחטים כבש. ייתכן מאוד שהכבש יהיה המגזר החרדי" • ויש וידאו וגלריה

בפאנל קפה 'גרג'
בפאנל קפה 'גרג'



הרעיון היה מעולה, לא ברור איך לא חשבו עליו קודם:

רחוב שאול המלך הוא רחוב הומה אדם בבוקרו של יום. בתי המשפט, הרבה מאוד משרדים, ו'הקריה' השכנה. בערב הוא קצת יותר שקט, וזוהי ההזדמנות של מי שמחפש פינה יפה לארוחת ערב מעניינת. לאחרונה קיבל המקום כשרות למהדרין, מה שהופך אותו לאטרקטיבי במיוחד עבור הציבור החרדי.

את ההשקה שלהם בחרו מנהלי קפה "גרג", רונן וקרן שיטרית, לערוך בדרך בלתי שגרתית. אל המסעדה שלהם, הממוקמת ברחוב וייצמן פינת שאול המלך, הזמינו את מיטב כלי התקשורת החרדית לפאנל תקשורתי שנערך רק אחרי שכולם אכלו לשבעה.

הפאנל עסק בנושא האקטואלי של "המחאה החברתית" - הפעם בהקשר שלה אל הציבור החרדי, אם יש הקשר שכזה. אל האירוע התכנסו ובאו מו"לים, סמנכ"לים, אנשי שיווק, עורכים וגם עיתונאים.

אחרי שנהנו ממגוון רחב של מטעמים, על כוס קפה או סתם כוס של מיץ, ובליווי השירות האדיב של צוות המלצרים, נערך רב-שיח מרתק, בהנחייתו של העיתונאי בנימין רבינוביץ.

במהלך הדיון חשפו המשתתפים את דעתם על מקומו של הציבור החרדי במחאה החברתית, היחס של כלי התקשורת החרדיים לגל המחאה, ולהיכן תלך המחאה בעתיד.


"כשעושים סולחה, שוחטים כבש"

ראש עיריית בני-ברק, הרב יעקב אשר, ציין בדבריו את העובדה, שראשי המחאה החברתית לא הפנו את המאבק שלהם כנגד הציבור החרדי.

"זו בהחלט נקודת זכות. לנו אין פריבילגיה לעשות דברים מסוימים. בדרך כלל, אנחנו נלחמים על דברים שבנפשנו, באמונתנו, בדברים שפוגעים באורח חיינו.

"הפעם, עם תחילת המחאה החברתית הגדולה, חשבתי לעצמי, הנה הגיע סיפור שמכניס אותנו גם לעסק הזה. אבל החשש הגדול הוא, שתמיד בסוף מלחמה עושים סולחה, מגיעים להסדרים. וכשעושים סולחה, שוחטים כבש.

"ייתכן מאוד שהכבש הזה יהיה המגזר החרדי. נכון, אולי זו פרנויה מסוימת, אבל אני חושב שבגלל זה הציבור החרדי לא נכנס למערכה הזו".

לדבריו, היחס הענייני של כלי התקשורת החרדיים למאבק, שיקף למעשה את הכמיהה בציבור החרדי להצלחת המאבק.

החרדים כבר לא בשוליים

יו"ר התאחדות הסטודנטים, איציק שמולי, ציין כי בהחלט היה רוצה לראות גם את הציבור החרדי והדתי לאומי שותפים למאבק, שכן הבעיות המעיקות על כלל החברה, מעיקות לא פחות גם על המגזרים האלו.

"בעיית יוקר המחיה פוגעת גם בקרית שמונה, גם בעפולה ובטח-ובטח גם בבני ברק. זו בעיה משותפת לכולנו. החברה שלנו מחולקת ומשוסעת בשלל נושאים ועניינים, אבל הפעם אנחנו מדברים על נושא שהוא משותף לכולנו.



"נכון: יכול להיות שזה תמים, שזה נאיבי, ייתכן והנושא יגיע לכנסת ואני אתבדה. אבל אני אופטימי, כי יש משהו אחד שהוביל את המחאה הזו לכאלה עוצמות – וזה התמימות, האוטנטיות שבה. אני לא מוותר על הציבור החרדי לרגע, כולנו נרוויח".

הוא אמר, כי ייתכן מאוד שפרופ' עמנואל טרכנברג לא יוכל להגיע לתוצאות משמעותיות במסקנות הועדה שהוא עומד בראשה בהתאם לשאיפותיו ורצונותיו עקב לחצים פוליטיים, אך לאור ההיכרות עמו הוא סבור שהוא לא יהסס להודיע על כך לציבור. "אנחנו בכל מקרה מתכננים צעדים מחאה נוספים, צעדות והפגנות מול בתיהם של שרים, כי אם לא יהיו פתרונות, המחאה הזו לא תפסק. יהיו גלים פעם למעלה ופעם למטה, אבל היא לא תספק, כי זו מחאה אמיתית".

יוזם מחאת הקוטג', איציק אלרוב, חשף כי בקרוב תגיע המחאה החברתית גם לציבור החרדי, זאת לאחר שלדבריו, אחד הרבנים החשובים במגזר החרדי, חתם כבר על מכתב חשוב בנושא זה.

מי שעוסק בקשר עם גדולי הרבנים, הוא עמיתו למאבק יעקב ליבי, אשר סירב למסור פרטים על זהותו של הרב כך גם על המועד של פרסום המכתב.


כשהצרכן עומד מול המקרר

סמנכ"ל השיווק של עיתון 'המבשר', חיים קליגר, אמר בדיון כי הציבור החרדי יודע להתארגן ולהוביל מאבקים, אך הוא יוצא למחות רק כאשר הדברים העומדים על סדר היום הם דברים שבאמונתו.

"המאבק החברתי חשוב מאוד, אך המקום המרכזי בו באים לידי ביטוי התחושות של הצרכן זה כשהוא עומד מול המקרר במרכול, ושם אני בטוח, שהיהודי החרדי מביא לידי ביטוי את דעתו ומחאתו".

הדוקטורנט גלעד מלאך, העורך מחקר נרחב על יחס השלטון והציבוריות הישראלית כלפי המגזר החרדי, אמר כי היחס של השלטון והציבוריות בישראל עד לפני מספר שנים, היה כאל אזרחים בשולי החברה הישראלית, והמגמה היתה שכל צד יחיה במסגרת שלו ללא כל מעורבות בין המסגרות.

אולם, לדבריו, בשנים האחרונות חל שינוי משמעותי, עם כניסת ציבור חרדי לעבודה במשק והתקציבים הגדולים שמשקיעה המדינה בקידום לימודי מקצוע ושילוב החרדים בתעסוקה.

יעקב נחומי מציג: קפה 'גרג' • גלריה























תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}