כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

חקירת העלמות המס של ארה"ב מתרחבת לבנקים הישראליים בשווייץ

משרד המשפטים האמריקאי פנה לבנק הפועלים, בנק לאומי ומזרחי-טפחות בבקשה להעברת מידע

  • י"ז אלול התשע"א
אילוסטרציה
אילוסטרציה

08:50 16.ארה"ב הרחיבה את חיפושיה אחר מעלימי מס גם לישראל, ורשויות המס האמריקאיות החלו לבחון 3 מהבנקים הגדולים בישראל בחשד כי סניפיהם בשוויץ סייעו ללקוחות אמריקאיים להתחמק ממסים, לדברי מקורות לרויטרס. הבנקים הנבדקים הם בנק הפועלים, בנק לאומי ומזרחי-טפחות, לדברי המקורות.

המעבר לישראל משוויץ, שהייתה בשנים האחרונות במוקד הקמפיין של משרד המשפטים האמריקאי נגד סודיות בנקאית מחוץ לארה"ב, מאותתת על הרחבת חקירה פורצת דרך שהחלה ב-2007 לגבי UBS, הבנק הגדול בשווייץ. המעבר גם זורע מלח על פצע פתוח ביחסים הקרובים באופן היסטורי בין ארה"ב לישראל, בת ברית חשובה דיפלומטית וצבאית של ארה"ב במזרח התיכון, והזוכה לסיוע האמריקאי הרב ביותר - 3.1 מיליארד דולר בשנה שעברה.

היחסים בין ארה"ב לישראל נעכרו בשנה האחרונה, לאחר שמאמציו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, להשיק מחדש את שיחות השלום בין ישראל לפלסטינים לא נשאו פרי. עם זאת, שני הצדדים אומרים כי הברית בין שתי המדינות נותרה יציבה.

חקירת הסניפים השוויציים של הבנקים הישראליים נמצאת בשלב מוקדם, ועדיין לא הגיעה לרמה של קרדיט סוויס, שכבר קיבל פנייה כתובה ממשרד המשפטים האמריקאי ביולי, או לרמה של HSBC הבריטי ובאזלר קנטונל בנק האזורי בשוויץ.

אבירם כהן, דובר בנק לאומי בתל אביב, כתבה בהצהרה בדואר אלקטרוני ביום חמישי כי הבנק "התבקש למסור נתונים סטטיסטיים כלליים. נראה כי המידע נועד לשמש כבסיס להסדר מקיף בין הרשויות בארה"ב ובשוויץ. בנק לאומי כמובן משתף פעולה לחלוטין עם הרשויות, בהתאם לחוק השוויצי ותוך ייעוץ משפטי".

דובר בנק ישראל אמר ביום חמישי כי הבנק "אינו יכול להגיב לשאלות הנוגעות לבנקים ספיציפיים". אדם שתודרך בנושא אמר כי משרד המשפטים האמריקאי "מנסה להגיע להסכמים עם הגופים עצמם, ולא עם הממשלות", במסגרת נקיטת היד החזקה שלו כלפי העלמות מס. החקירה היא חלק מקמפיין נרחב של משרד המשפטים האמריקאי לאלץ כ-10 בנקים שוויציים לשלם יחדיו קנסות בסך מיליארדי דולרים ולהודות באשמה פלילית.

המוקד הוסט לישראל במכתב מה-31 באוגוסט מצד סגן שר המשפטים האמריקאי, ג'יימס קול, שהעניק ל-3 הבנקים הישראליים, יחד עם 7 בנקים שוויציים, שהות עד ה-23 בספטמבר לספק נתונים סטטיסטיים על פעילותם בשוויץ עם לקוחות אמריקאיים. הנתונים שהתבקשו מכסים את סוגי החשבונות עליהם דיווח ב-2009 UBS לרשויות האמריקאיות במסגרת הסדר עימן. UBS שילם גם קנס בסך 780 מיליון דולר, הודה באשמה פלילית והעביר פרטי לקוחות בעלי חשבונות בהם הופקדו לפחות מיליון פרנק שווייצי.

בני שוקרון, דובר מזרחי-טפחות בתל אביב, לא השיב לבקשת תגובה. אופרה פרויס, דוברת בנק הפועלים בתל אביב, הפנתה פניות לסניף השוויצי של הבנק בציריך, ואמרה כי "הם ישות נפרדת מעמנו". דוברת הסניף השווייצי לא השיבה לבקשת תגובה.

דותן דורות, מומחה מס במיאמי המייצג לקוחות אמריקאיים של בנקים ישראליים, אמר כי בנקאים מסניף ישראלי של בנק לאומי פנו ללקוחותיו לפני כחודש וחצי, על מנת לומר להם כי עליהם לסגור את חשבונותיהם בסניפים השוויציים בעקבות חקירה של משרד המשפטים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}