כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

סוכות מתקרב: המצרים יבטלו יצוא לולבים?

יבוא הלולבים 'מאל עריש' נתקל בשנים האחרונות בקשיים, והשנה התמונה נראית סבוכה עוד יותר • הלולב המצרי מיוצא לרחבי תבל ונחשב לזן הלולב הבסיסי והמוזל ביותר

לולבים  צילום: יעקב נחומי
לולבים צילום: יעקב נחומי

אירועי הימים האחרונים בבירה המצרית מעוררים דאגה עמוקה בקרב ציבור שומרי המצוות, בעקבות החלטת השלטונות המצריים על עצירת ייצוא הלולבים מאזור אל-עריש המצרית, ומחסור אפשרי בשוק הלולבים לקראת חג הסוכות.

הלולב המצרי, הידוע יותר בכינויו 'לולב אל עריש', מיובא ממצרים בהסכם מסורתי שנמשך שנים רבות. לולב 'אל עריש' נחשב לזן הפשוט והזול יותר שבזני הלולבים, והוא מיובא על ידי סוחרים רבים ומוצא את דרכו לשווקי ארבעת המינים ברחבי הארץ.

בשנים האחרונות הפך נושא ייבוא הלולבים ממצרים השכנה – לסאגה שנתית של ממש, כאשר השלטונות המצריים מעכבים את היבוא בתואנות שונות. בנוסף, גם מהעבר הישראלי לא חסרו עיכובים.

בדיקות האיכות על כל סחורה המיובאת ארצה, העלתה לא אחת המצאות מזיקים בקטריאליים שונים מה שפסל את היבוא. כתוצאה מכך, נדרשת מידי שנה התערבות ממשלתית ופנייה רשמית אל המצרים בכדי להסדיר את הייבוא ולהשפיע על עליית מחירי הלולבים.

אירועי הימים האחרונים בקהיר, והברחתו הבהולה של השגריר והסגל הדיפלומטי הישראלי, הביאו להחלטה של השלטונות המצריים לעצור את הליכי הייצוא מתחומה, מה שעלול לגרום למחסור חמור בשוק.

אולם, ציבור המהדרין אינו צפוי להיפגע, גם אם ייעצר הייבוא לחלוטין. מומחים בתחום אומרים, כי שוק הלולבים בישראל מוערך בכ-500,000 לולבים, כאשר מרבית האספקה הינה מייבוא, לעומת זאת: מרבית הגידול המקומי הינו לולבי ה'דרי' וה'זהידי', המובילים את דרישת שוק המהדרין, בעקבות איכותם הנמוכה של לולבי הייבוא ממצרים ומשטחי הרשות הפלסטינית, והשאלות שהתעוררו הרשות אודותם, כמו שימוש בחומרים כימיים שונים לשימור רעננות הלולב, ושאלות רבות בעקבות קטיף מאסיבי, המתבצע בימי ראש השנה ושבת, כדי לספק את ההזמנות של סוחרים יהודיים - מה שכרוך בבעיות של מלאכת שבת, והעדר פיקוח הלכתי מינימאלי על עבודות הגידול והקטיף. "הדיבורים על מחסור נוגעות לשוק המסורתי בלבד, בעוד ששוק המהדרין כמעט ואינו צורך מתוצרת זו".

יחד עם זאת, תקוות היבואנים היא שהתיאום בין ישראל למצרים יימשך, והשלטונות המצריים ימשיכו את מסורת היבוא לטובת הציבור בישראל ויאשרו את יבוא הלולבים בהקדם.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}