כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

התכשיט מ'אור אלחנן' • הדרך מהישיבה לזהב

בגיל 38, עומד יהודה פרץ - בוגר ישיבת 'אור אלחנן' ואב ל-5 'תכשיטים', בראשות אימפריית זהב • למה הוא מעסיק רק חרדים? מי קהל היעד? וההבדלים בין הלקוחות

יהודה פרץ בחנות. צילום: יעקב נחומי, בחדרי חרדים
יהודה פרץ בחנות. צילום: יעקב נחומי, בחדרי חרדים



כשאנחנו פוגשים את יהודה פרץ ומתעניינים על ה'תכשיטים' שלו, הוא מחייך חיוך רב משמעות.

יהודה, יליד ארגנטינה ובוגר ישיבת 'אור אלחנן', בן 38, נשוי ואב לחמישה 'תכשיטים', אשר בבעלותו שתי חנויות 'גולדן גייט', בהן נמכרים תכשיטי זהב.

האווירה הנוצצת בחנות אינה משפיעה על עדינותו ושלוות נפשו של המארח והוא משתף אותנו בקורותיו: "לאחר נישואי למדתי בכולל כמה שנים טובות. לפני 8 שנים בא אלי ידיד והציע לי להיכנס כשותף בחנות תכשיטים, כאשר במקור דובר בכלל שאני לא אהיה פעיל בחנות. למעשה כיום, נותרתי לבדי בתחום וברשותי שתי חנויות משגשגות ברוך ה'.

"החנות הראשונה נפתחה ברחוב פרי חדש בירושלים. כיום אני מחזיק בחנות כאן (רחוב לונץ במדרחוב בן יהודה) ובחנות נוספת בקניון 'רב שפע'".

• האם אתה חושב לעבור יום אחד לתחום עיסוק אחר? התחברת לעיסוק בתכשיטים?

"ממש לא, כשאתה עושה משהו אתה מתחבר אליו עד הסוף ועושה אותו ברצינות, כך שהיום אני כאן וטוב לי כאן".

• אתה מתכנן התרחבות נוספת?

"לא בעתיד הקרוב, בתחום הזה גם אין טעם לפתוח סתם יותר מדי חנויות ואני מעדיף לרכז את ההשקעה בחנויות הקיימות שגם ככה גוזלות את מירב זמני".

ארון התצוגהצילום: ארון התצוגה
ארון התצוגה


ה'חוצניקים' יותר מבינים

• האם יש הבדל מהותי בין הלקוחות בשתי החנויות?

"בהחלט, שמתי לב לעובדה מעניינת. ברב שפע כמעט ולא תראה מבקרים ישראלים, רוב מוחלט של הלקוחות שם הם תושבי חו"ל במקור, בין אם תושבי האזור הסמוך מנחת יצחק או גני גאולה, ובין אם מדובר בהורים שבאו ארצה וכדומה. אני מעריך שקרוב ל-80% מהלקוחות שם הם תושבי חו"ל במקור.

"יש גם הבדל ניכר ברכישת תכשיט בין תושב חו"ל לישראלי. בדרך כלל הם מגיעים יותר 'מבינים', יודעים מה בדיוק הם מחפשים, איזה דגם, סוג, סגנון וכו'. וגם יודעים להעריך את איכותו של המוצר.

"בחנות בלונץ יש יותר מבקרים ישראלים, אך כמו שאתה רואה מגיעים הנה מכל הסוגים. יש כאן גם תיירים רבים שעוברים במרכז העיר ומגוון מרתק של אנשים".

בשיחה עם לקוחותצילום: בשיחה עם לקוחות
בשיחה עם לקוחות


הלקוחות העיקריים - חרדים, ערבים ורוסים

• אז מי בעצם קונה תכשיטי זהב?

יהודה מגלה לנו נקודה מעניינת: "דווקא בציבור החילוני הכללי קונים פחות זהב. העשירים כמובן קונים, אך השכבות הפחות אמידות לא קונים כמעט. מי שמהווים קניינים מרכזיים ומשמעותיים הם שלושה ציבורים: החרדים, הערבים והרוסים. הציבור החרדי בפרט מהווה לקוח גדול מאוד של מוצרי זהב, כך שזה בהחלט תחום מגזרי.

"גם בין החרדים עצמם ניתן להרגיש בהבדל מעניין בין הליטאים שקונים פחות, אולי בגלל שהמצב הכלכלי שלהם לרוב חלש יותר וגם המודעות לתכשיטים יקרים נמוכה מעט, לבין הצבור החסידי שקונה יותר".

יהודה מציע בחנותו מגוון נרחב מאוד של מוצרים: כל סוגי התכשיטים, שעוני יוקרה, חפתים ועוד.

• אז מה החרדים קונים בעיקר, ישנו מוצר ספציפי?

"לרוב קונים פחות שעונים או חפתים ומתמקדים בעיקר בתכשיטים לאישה, זהו התחום המרכזי שהציבור החרדי רוכש".



מעסיק אך ורק עובדים חרדים

אגב שיחתנו, יהודה מציין כי הוא מקפיד להעסיק בכל נושא או תחום אך ורק עובדים או עובדות חרדים. "הסבירו לי בעבר כי בחנות במקום כזה כמו המדרחוב אני צריך מוכרות חילוניות ש'יבינו' יותר את הלקוחות, אבל לא התפשרתי בזה וברוך ה' הברכה שרויה".

• והסיבה?

"בין השאר, מלבד העניין של לעזור ולסייע לפרנסת משפחות של שומרי תורה ומצוות, אני חושב שבמקום כזה יש משקל רב לאמינות של העובדים, ודי ברור שהעובדים החרדים נמצאים בראש סולם האמינות".

• יש לך כאן מוצרים 'זולים' לכל כיס? או שרק אדם אמיד יכול להרשות לעצמו רכישת תכשיטים?

"מובן מאליו שכל מה שקשור לזהב לא יכול להיות 'זול'. הזהב עצמו עולה הרבה והעיסוק בתכשיטים מטבעו הוא יקר יחסית. אבל בהחלט אם תסתכל בהשוואה למוצר, לאיכות ולמחיר הזהב, המחיר שלנו הוגן מאוד וזול באופן יחסי".



אז מה זה בעצם קראט?

• מהיכן מגיעים התכשיטים? ובכלל כיצד נמדדת איכות של תכשיט זהב?

יהודה לוקח נשימה ארוכה ומסביר לנו על רגל אחת את תורת תכשיטי הזהב: "הזהב הגולמי במקור נקרא 24 קראט. זהב כזה לא ניתן לשיווק והוא חייב לעבור עיבוד בסיסי. מרבית הזהב בעולם עובר את תהליך העיבוד באיטליה, ומשם הוא מיובא לשאר ארצות תבל לפי שתי רמות מקובלות של זהב.

"הזהב הנמכר הוא או 18 קראט שזה 75% זהב וגם זה די נדיר, או ברמה של 14 קראט שזה 58.5% זהב וזה רוב התכשיטים הנמכרים. את התכשיטים שלי אני מייבא בעצמי מאיטליה, לשם אני נאלץ לנסוע לפחות ארבע פעמים בשנה בכדי לבחור ולרכוש.

"חשוב לציין כמובן שכל מוצר זהב עובר בדיקה של מכון התקנים בארץ, בכדי לוודא את איכות הזהב, ורק אז מוטבע עליו האישור כי מדובר בפריט זהב".

• האם אתה מביא דברים בלעדיים?

"בהחלט, רוב החברות שאני עובד עם המוצרים שלהם נמכרות בארץ רק אצלי, את מרבית המוצרים לא תמצא בשום מקום אחר כאן.

"בכלל, כל פריט ופריט אני בוחר באיטליה באופן אישי. חלק מהדברים אני מזמין לפי הבנתי והיכרותי עם הטעם של הלקוחות בארץ, כך סוג, גודל, צבע זהב וכו'. במשך השנים אני 'חי' את הטעם של הקליינטים. ברור שזה דבר שדורש התמחות עם הזמן".

• מתי יש עומס בחנות?

"אני מניח שאתה יכול לשער לבד שלפני החגים זו התקופה העמוסה ביותר, בעיקר השבוע האחרון לפני החג. העומס עצום עד כדי כך שאני מניח שאני מאבד כ-40% מהלקוחות בגלל חוסר בזמן להתייחס אליהם באופן אישי ופרטני ולעזור להם במציאת הפריט שהם מחפשים.

"מי שמעוניין ביחס אישי ומקצועי מלא, מומלץ שיקדים מעט לכל הפחות יותר משבוע לפני החגים".

בשיחה עם כתב בחדרי חרדיםצילום: בשיחה עם כתב בחדרי חרדים
בשיחה עם כתב בחדרי חרדים


'נולדתי להיות עצמאי'

• מעולם לא היית שכיר, לא חששת לפתוח עסק כעצמאי?

"אני חושב שמי שנולד להיות שכיר מומלץ שלא יהיה עצמאי ולהיפך - מי שנולד 'עצמאי' מוטב לו שלא ינסה להיות שכיר. להיות עצמאי זה דורש ממך גם הרבה תכונות ויכולות כמו עמידה בלחצים, יכולת להסתדר עם ביורוקרטיה, אופי חזק מאוד, צריך להיות טיפוס שיודע ומסוגל לקחת סיכונים, צריכים יכולת תמרון, יכולת לנהל משא ומתן.

"בנוסף, בארץ מקשים מאוד על העצמאים. יש לי חברים רבים בחו"ל ושם הרבה יותר קל להיות עצמאי ולהתנהל כעצמאי. עצמאי גם צריך לדעת ולהיות מוכן למקרה של כישלון – לסגור בהפסד וליזום משהו חדש. ובנוסף, חשוב מאוד לקבל שקט מהבית, כיוון שמדובר בהשקעה של מרבית שעות היממה, השקעה שדורשת הרבה מעבר למשרה מלאה".

• אפרופו שעות, כמה זמן גוזל ממך העיסוק בחנות?

"אני מקפיד כל בוקר ללמוד עד קרוב ל-12, ואז אני יוצא לחנות ונשאר בעבודה כמעט עד חצות הליל. זה בהחלט לא קל גם למשפחה. כשהייתה רק חנות אחת, עוד הייתי יכול לקפוץ הביתה מדי פעם בצהריים. אך כיום גם זה בלתי אפשרי. אשתי היא מורה וצריכה ללכת מוקדם בבוקר לעבודה. אז לפחות יש לי קצת זמן עם הילדים כשאני מביא אותם למקומות הלימוד בבוקר, אבל במשך שאר היום כמעט ולא יוצא לי להיות בבית".



הילדים שהפתיעו את אמא

• יצא לך פעם לראות רכישה מרגשת של תכשיט?

"היו דברים רבים. זה מעשים שבכל יום לראות לקוח שחסך חודשים על גבי חודשים סכום נאה בכדי לקנות לאשתו תכשיט כלשהו ולהפתיע אותה, כאשר לעיתים הרכישה מתבצעת חודשים מראש והתכשיט נשמר בהפתעה עד ליעד שנקבע – תאריך משמעותי כלשהו.

"אבל בלי ספק הסיפור המרגש ביותר היה של אח ואחות בני 10-12 שהגיעו לכאן אחרי שחסכו מכספם במשך תקופה ארוכה, בכדי לקנות לאימם תכשיט נאה".

לקראת פרידתנו חוזר יהודה ומתרפק על זיכרונותיו מהישיבה, שם הסתופף בצילם של תלידגי חכמים מופלגים ו"עד היום השיעורים ששמעתי מוטבעים בדמי".



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}