כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

מחקר: האג"ח של שטראוס והחברה לישראל אינן כשרות

לפי מכון כתר, החברות לא קיבלו היתר עסקה לבעיית ההלוואה בריבית - האסורה על פי התורה • הרב שלמה אישון: "מדובר בפגיעה בציבור הדתי"

צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי
צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי

לשומרי מצוות אסור, על פי ההלכה, לרכוש אג"ח של שטראוס עלית, החברה לישראל וגזית גלוב - כך טוענים במכון כתר לכלכלה על פי התורה. לפי בדיקה של המכון, החברות לא אימצו את הפתרון ההלכתי לבעיית ההלוואה בריבית.

המכון בדק את החברות הכלולות במדדי ת"א 25 ות"א 100 שמנפיקות אג"ח. על פי ההלכה, אסור להלוות בריבית. רכישת אג"ח היא, למעשה, מתן הלוואה לחברה מתוך ציפייה לקבל עבורה ריבית. ההלכה היהודית הציעה, כבר לפני מאות שנים, פתרון שמכונה "היתר עסקה", שלפיו ההלוואה נהפכת, בהגדרה ההלכתית, להסכם הדומה לשותפות ברווחים.

הבנקים בישראל, וגופים פיננסיים רבים, מחזיקים בהיתר עסקה שמאפשר לשומרי מצוות להלוות או להפקיד אצלם כסף. במכון טוענים, כי גם חברה שמנפיקה אג"ח זקוקה לאישור ההלכתי. "אם לחברה אין היתר עסקה, המשמעות היא שאדם שקונה אג"ח של אותה חברה עלול לעבור על איסור ריבית, שזה איסור הלכתי חמור", אומר הרב שלמה אישון, שעומד בראש מכון כתר. אישון מוסיף כי "מדובר בפגיעה בציבור הדתי - ציבור שמקפיד על כשרות במוצרי המזון, אך עלול לעבור על איסור ריבית".

בין החברות שנמצאו ללא היתר עסקה, לפי המכון, נמנות גם אלביט מערכות, בתי זיקוק לנפט, בזן וכיל. מנגד, לחברות כמו בזק, דלק ישראל, מכתשים אגן, פרטנר יש היתר עסקה. על פי אישון, הסיבה שחברות לא עורכות היתר עסקה היא כי "היועצים המשפטיים של החברות חוששים מכל מסמך נוסף שיצטרכו לחתום עליו. כשפנינו לחברות, נאמר לנו שהמחלקה המשפטית שלהן קבעה שיש סיכונים במסמך והם לא רוצים לחתום עליו. אנו סבורים כי הם פשוט לא מבינים את המסמך הזה. לכן, ניסחנו היתר עסקה חדש, המנוסח כמו חוזים מודרניים".

בשנים האחרונות, גברה המודעות בקרב הקהל הדתי והחרדי לכשרות באפיקי השקעה. כך למשל, משקיעים שומרי מצוות רבים אינם רוצים להשקיע בחברות שפעילות בשבת, משום שהם שותפים בכך לחילול שבת. בתי השקעות גדולים, בהם אקסלנס, מגדל ומיטב, מציעים לשומרי המצוות אפיקי השקעה שמפוקחים על ידי גופי כשרות במגזר, שהבולט שבהם הוא בד"צ העדה החרדית. ההשקעות באפיקים אלה אינן נעשות בדרך כלל ישירות בחברות, אלא במדדים עוקבים ותעודות סל.

"בשנים האחרונות, יש הרבה יותר מודעות לחיסכון הכספי. בין השאר, בגלל השינויים בשוק הפיננסי", אומר אישון. "אנשים רוצים לדעת אם כספם מושקע בחברות שעוברות איסורים הלכתיים. אני מעריך שהמודעות לכך תגבר".

משטראוס נמסר בתגובה: "הקשר עם המגזר החרדי בנושא ההלכתי הוא בעל חשיבות גבוהה. אנחנו נבדוק את הנושא". מגזית גלוב נמסר כי "החברה תבדוק את הנושא".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}