כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

"מדובר בטרוריסטים" • 'אור החיים' שוברים שתיקה

חודשים של הטרדות ונזקים כלכליים, הביאו את רשת 'אור החיים' לשבור שתיקה ממושכת • בראיון בלעדי הם אומרים: "לא נשלם כסף" • עסקן: "מאה שערים הפכה להארלם"

הפוגרום בחנות אור החיים במאה שערים. צילום ארכיון
הפוגרום בחנות אור החיים במאה שערים. צילום ארכיון



זה הפך לסוד גלוי: קבוצה קטנה ושולית בשכונת מאה שערים מצליחה להטיל את חיתתה על בעלי העסקים בשכונה, ולגרום להם לבצע שינויים הגורמים להם לנזק כלכלי רב. הפורעים מוצאים בכל פעם עילה שונה בכדי לבצע את זממם, אך הצד השווה שבין כולם הוא הנזק הכספי והחינוכי שנגרם לבעלי העסקים ולילדי השכונה.

"שכונת מאה שערים הפכה להארלם, ואין פוצה פה ומצפצף", אומר ל'בחדרי חרדים' עסקן ידוע. "אם פעם היו מחכים להוראת גדולי ישראל בכדי לפעול כנגד משהו, הרי שהיום כל זאטוט יכול לגרום נזקים אדירים, ואנחנו לא שומעים ולו בדל של גינוי לתופעה המבישה הזו".

הסובלת העיקרית, היא חנות 'אור החיים'. החנות שמוכרת ספרי קודש פתחה את חנות הדגל שלה בטבורה של שכונת מאה שערים, וציפתה לאלפי הקונים שיהנו ממתחם מרווח המתאים לסחורה הנמצאת על המדפים.

אלא שמהר מאד גילו בעלי החנות כי הם נפלו למערת שדים. כמעט מהיום הראשון הם סופגים פשקווילים, דבק על המנעול, פצצות סירחון וניפוץ זגוגיות החנות. בתחילה ניסו להגיע להידברות עם המשחיתים והמושחתים, אך לאחר שראו כי המטרה שלהם היא וונדליזם טהור ומזוקק, החליטו להפסיק להתייחס להצקות החוזרות ונשנות.

"שמים לנו צואה בפתח של החנויות"

בראיון מיוחד לאתר 'בחדרי חרדים' פורשים לראשונה בעלי החנות את התחושה המלווה אותם בחודשים האחרונים.

• איך התחושה לבוא כל בבוקר ולראות את הנזקים?

"תחושה מאד כואבת. אתה אומר לעצמך באותה דקה 'מה אני יעשה עכשיו?', הם חושבים באלו פעולות לנקוט נגדך 24 שעות, המחשבה שלהם מונחת בך 24 שעות אבל אתה כל פעם מופתע שוב ושוב מהצעדים שלהם".

העובד מספר כי בעלי החנות שוקלים בימים אלו להחליף את דלתות החנות לפלדלת או לשים שער ברזל כדי למנוע את ניפוצי החלון מידי שבוע. "הם טוענים שאנחנו מביאים ספרים שלא מתאימים לרוח השכונה וגם הקליינטורה בחנות מפריעה להם.

"יש חנויות בשכונה שמביאים את אותה סחורה, אותם קליינטים ושם לא עושים כלום. שמענו שמשלמים להם כסף כדי שלא יזיקו לחנויות שלהם ונציג מטעמם מגיע לחנות כל שבוע כדי לבדוק את הסחורה ואת הספרים למרות שאין להם מחויבות להישמע להם, כנראה שזה עניין של כסף. אנחנו כמובן לא נכנע לדברים האלו. לא נשלם להם כסף.

"זה מפריע לנו מה שהם עושים אבל אנחנו לא מתכוונים להיכנע להם. כשהם ביקשו מאיתנו בהתחלה לתלות שלט 'להיכנס בלבוש צנוע', הסכמנו ולמרות זאת הם שמו לנו דבק על המנעולים".

• אתם אישית עובר הטרדות?

"כן. לא פעם הניחו פצצות סירחון בפתח ביתו של של בעל החנות. החנויות בבני ברק גם סבלו מהמאבק הזה כשהם נעלו את המנעולים בדבק והניחו צואה בפתח החנות. גם החנויות בירושלים סבלו באותה מידה, לא רק אנחנו".

"לא ניכנע לטרור"

• מדוע המשטרה אינה מתערבת?

"פנינו והגשנו תלונה במשטרה מספר פעמים אבל כשאתה רואה שאין טיפול מצידם אתה כבר לא הולך להגיש תלונה שוב פעם. סתם בשביל לשרוף זמן?! לא ייצא מזה שום דבר. אפילו כשהצענו לאנשים כסף תמורת זיהוי הבן אדם בתמונה שפרסמנו המשטרה קיבלה מאיתנו שמות של אנשים שבוודאות אחראים למעשים הללו ולא עשו עם זה דבר.

"אנשים רבים התקשרו עם שמות ואמרו לנו: 'אנחנו לא רוצים את הכסף, רק רוצים לעזור לכם, אסור לכם להיכנע ואל תוותרו להם'".

• היו דיבורים על פשרה.

"בעלי החנות ישבו עם הוועד לטוהר המחנה בשבוע שעבר, כל אחד העלה את הטענות שלו והם אמורים להיפגש בימים הקרובים שוב אבל למרות זאת בין פגישה לפגישה הם מנפצים את החלונות וממשיכים במעשיהם".

• אתם מתכוונים להיכנע?

"לא. אנחנו לא נעזוב את המקום. זה כמו להיכנע לטרור, ראית מישהו שנכנע פעם לטרור? אנחנו לא ניכנע".

בעלי החנות שוקלים לפנות בימים הקרובים לבית המשפט נגד משטרת ירושלים ולתבוע אותה על אי-ההתערבות בפרשייה שגורמת לבעלי החנות זנקים כבדים.

השתתף בהכנת הכתבה: אפי הירש

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 66 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}