כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

אנשי עסקים: "היחסים המסחריים עם מצרים נמשכים כסדרם"

בין המפונים ממצרים במטוס חיל האויר היו עובדי דלתא מישראל

  • י"ג אלול התשע"א
ממראות ההפיכה במצרים
ממראות ההפיכה במצרים

"היחסים המסחריים עם מצרים נמשכים כסדרם" - כך אמר אתמול איש עסקים ישראלי בתחום הטקסטיל המייצא למצרים לאחור ההתקפה על שגרירות ישראל בקהיר. "לא קיבלנו שום פניה ממצרים לשנות את היחסים הכלכליים, המשלוחים מתוכננים כרגיל".

יצואן אחר אישר כי בשלב זה אין שינוי ביחסים, והעריך כי אלה יימשכו למרות ההתרחשויות במצרים. "זה אינטרס של שני הצדדים", אמר. "האירועים האחרונים הם משבר חולף. היו הרבה תגובות אחרות שהביעו עניין בהמשך קשרי הסחר".

היצואניות הגדולות למצרים הן חברות כימיקלים, תזקיקי נפט וטקסטיל. עם היצואניות נמנות בז"ן, כרמל אולפינים, אופיס טקסטיל, טיב תעשיות טקסטיל, קוטש, אסיב תעשיות טקסטיל, אפקו כימיקלים, אי.סי.איי טלקום, תרכובות ברום, מפעלי ים המלח, חיפה כימיקלים, מולטילן ודלתא. דלתא הקימה מפעל במצרים ומעסיקה 3,000 איש. בסוף השבוע שהו במצרים עובדים ישראלים של החברה, שפונו במטוס חיל האויר עם אנשי השגרירות.

חלק ניכר מהיצוא הישראלי למצרים מבוסס על הסכם קוויז (QIZ) - מסגרת של שיתוף פעולה בין ישראל, מצרים וארה"ב. ההסכם קובע כי מוצרים מצריים הכוללים תשומות ישראליות בשיעור של 10% לפחות ייהנו מפטור ממכס בארה"ב. על פי הערכות המחלקה הכלכלית במכון היצוא בראשות שאולי כצנלסון, יצוא ישראלי למצרים במסגרת הקוויז הגיע במחצית הראשונה של השנה לכ-30 מיליון דולר מתוך כ-49 מיליון דולר יצוא למצרים, כלומר, יצוא מצרי בכ-300 מיליון דולר לארה"ב המבוסס עליו נהנה מפטור ממכס. מצרים מייצאת לארה"ב טקסטיל בכמיליארד דולר בשנה. המשמעות היא שיצוא הקשור לישראל מהווה חלק משמעותי מהיצוא המצרי לארה"ב.

ניתוח של המחלקה הכלכלית העלה כי כל היצוא שקשור לקוויז - טקסטיל, קרטון ונייר - רשם עלייה של 15% במחצית הראשונה של השנה; פלסטיק וגומי רשמו עלייה של 50% באותה תקופה. תחומים אחרים כתזקיקי נפט וכימיקלים רשמו ירידה. ההערכות במכון היצוא הן כי לא צפויה ירידה ביצוא מהקוויז וייתכן כי מגמת העלייה אף תימשך.

עו"ד רונן סטי, חברת הנהלת בית הדין הבינלאומי לבוררות של לשכת המסחר העולמית (ICC), אמר כי אנשי עסקים צריכים להכין עצמם למצב של הפסקת התקשרות או הפרתה בימים של משבר. לדבריו, האירועים האחרונים אינם נחשבים לכח עליון, ולכן אינם עילה מספיקה להפסקת התקשרות או להימנעות מחידושה בהתאם לתנאי ההסכם.

121 נוסעים בלבד טסו מישראל למצרים בשבוע האחרון בטיסות אזרחיות (4-10 בספטמבר) ו-247 נוסעים הגיעו ממצרים לישראל - כך עולה מנתונים פנימיים של רשות שדות התעופה (רש"ת). אל על הפסיקה במאי כמעט לגמרי את טיסותיה לקהיר ומבצעת טיסה אחת בלבד לחודש מנתב"ג. מחברת אל על נמסר בתגובה: "אל על החליטה, בראייה כוללת של מדינת ישראל, להמשיך לטוס למצרים".

בורסת קהיר ירדה ב-1.25% אתמול - הירידה החדה ביותר זה 3 שבועות - בעקבות ההתקפה על שגרירות ישראל בבירת מצרים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}