כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

למרות בקשת נכבדי העדה: היציאה לסוריה - אושרה

במערכת הביטחון חששו: הצליינים ינצלו את הביקור בסוריה להביע תמיכה באסד • הדרוזים, שחלקם מצביעים ש"ס, ניסו לשכנע את ישי - ורה"מ אישר • מאחורי הקלעים

אירועי ה'נאכבה' בגבול הסורי. צילום: פלאש 90
אירועי ה'נאכבה' בגבול הסורי. צילום: פלאש 90



לתפקיד שר פנים במדינת ישראל יש לא אחת השקה לנושאים ביטחוניים רגישים למדינת ישראל.

אתמול (א') התעוררה נקודת השקה אחת כזו, והפעם, לשם שינוי, לא בנושאי העובדים הזרים.

בכל שנה, לקראת חגו של נביא העדה הדרוזית, יוצאים צליינים לקברו בסוריה. השנה, על רקע המהומות, התעורר חשש במערכת הביטחונית לפיו הצליינים ינצלו את הגיחה לסוריה כדי להביע שם תמיכה בנשיא בשאר אסד.

שר הפנים, אלי ישי, מיהר לאסור את מעבר הצליינים.

אתמול, במהלך ישיבת הממשלה, ביקש סגן השר איוב קרא (ליכוד) מהשר ישי לצאת עמו החוצה, ושם ניסה לדבר על ליבו לבטל את האיסור. מחוץ למשרד עמדו כמה וכמה מפגינים דרוזים, בתלבושת המסורתית, ומחו "על העוול", כפי שהם כינו זאת. המעניין הוא כי בין ישי לעדה הדרוזית יש יחסים חמים מאד, ולא מעט מבני העדה אפילו 'שמים ש"ס בקלפי', עד כמה שהדבר נשמע אבסורדי.

"אני לא יכול לקחת את זה על אחריותי", אמר ישי לקרא בשיחה לה הייתי עדה.

"תחתים אותם שהם אלו שלוקחים את האחריות על עצמם", הציע קרא.

"זה מסוכן", הזהיר אותו ישי.

"הם יוצאים למקום שבו אין מהומות, מקום בטוח", הבטיח קרא.

"ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הוא זה שיכול לאשר לי לעשות דבר כזה. זה לא עניין שאני יכול לקבוע בו", הסביר לו ישי את מדרג הסמכויות בנושאים כל כך רגישים.

האישור ניתן

סגן השר קרא כנראה לא היה מודע לכך שמאחורי הקלעים פנו כמה מנכבדי העדה לשר הפנים ישי ולשר החוץ אביגדור ליברמן בבקשה למנוע(!) את היציאה.

החשש שלהם היה שאסד, הטובח בבני עמו, ייפגש עם הצליינים ואחר כך יציג את הפגישה כמביעת תמיכה בו. הם עצמם לא יכולים לקרוא שלא לצאת מחשש לגורל בני משפחותיהם המתגוררים בסוריה. גם חוות דעת ביטחונית שהגיעה לידי השר ישי שללה את הביקור מכל וכל.

אבל כל השיקולים הכבדים הללו לא עניינו את מי שרצו לצאת לסוריה ועכשיו.

בסופו של יום, הלחץ עבד ובאישורו של נתניהו ולאחר התייעצות עם גורמי הביטחון אושרה היציאה, לא לפני שהצליינים קיבלו אזהרת מסע רשמית על הסכנות הנשקפות להם.

וכך, בעוד בשנה הקודמת יצאו 655 מנכבדי העדה לסוריה, למסע הצליינות וביקורי משפחות, השנה יצאו הרבה פחות. מלכתחילה מנתה המשלחת רק 450 איש, כאשר אושרה יציאתם של נשים מעל לגיל 45 ולמטה מ-70 וכן בוטלה ההגבלה עבור נשים סוריות הנשואות לתושבי רמת הגולן.

השייחים הבכירים מהגולן לא יגיעו לסוריה. לא, הם לא מוכנים להיות בובות במשחק הדמים של הנשיא הסורי.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}