כ"ה אלול התשפ"ד
28.09.2024

כששר התמ"ת מבקש מזוזות ללשכתו • צפו

באווירה ביתית, על כוסיות 'לחיים' והרבה בדיחות, נקבעו מזוזות בלשכת השר שלום שמחון • ויש גם ראיון עם קובע המזוזות - האיש והמפת"ח הרשל קליין •

השר והחיבוק. צילום: יוסי פורמנסקי, בחדרי חרדים
השר והחיבוק. צילום: יוסי פורמנסקי, בחדרי חרדים






לא בכל יום מזדמן לי לראות מחזה כמו זה שהתגלה לנגד עיני בלשכת שר התמ"ת שלום שמחון, שעמד שם מחובק עם ידידו ורעו הטוב ר' הערשיל קלין, מנכ"ל ארגון מפת"ח.

לראשו חבש כיפה, ובידיו אחז בחרדת קודש... שתי מזוזות. בהמשך, לאחר שנקבעו בפתח משרדו החדש, בירך בשם ומלכות.

מה מביא את איש תנועת המושבים, שלום שמחון, לטקס קביעת מזוזה במשרדו? ובכן מתברר כי ליבו של האיש חם למסורת, ועם כניסתו לתפקידו החדש כשר תמ"ת הפתיע את הציבור החרדי כשגילה הבנה עצומה לצרכים שלהם. בחודש ינואר האחרון פרש, יחד עם עוד ארבעה מחבריו, ממפלגת העבודה. יחד הקימו את מפלגת 'העצמאות', והוא קיבל לידיו את משרד המסחר והתעשייה. ימים אחדים לאחר כניסתו לתפקיד כבר החל במסעו בכל הריכוזים החרדיים במטרה לעמוד אחר הלך הרוח של הציבור החרדי ולנסות לעזור.

"מגזר המיעוטים והמגזר החרדי הם הפתרון לבעיה, לא הבעיה", אמר לפני מספר ימים את האמירה, שלא נחשבת למאד פופולארית בתקשורת הישראלית. אבל הוא מאמין בזה, אז אמר. בהזדמנות אחרת דיבר שמחון על ההזדמנות הכלכלית הצפונה לחברה הישראלית אם רק תשכיל לשלב את החרדים במקומות עבודה.

"נקדם יציאת חרדים לשוק העבודה", הכריז לפני כשבועיים, בביקורו בעיירה אופקים.

חודשיים לאחר שנכנס לתפקיד כבר ביקר בסניף מפת"ח הירושלמי, ומאז ועד היום הפכה היכרותו עם הערשיל קליין לידידות אמיצה.

לפני מספר ימים הזדמן קלין למשרדו החדש של השר שמחון.

"אני חייב לקבוע כאן מזוזות, תעזור לי בזה", ביקש ממנו שמחון. "נכנסתי למשרד חדש, חייבים מזוזות", אמר.

"תבקש", השיב לו קליין ברוח ההלצה המאפיינת אותו ואשר גורמת לו להתחבב עד מהרה על כל רואיו.

"קח את הסלולארי שלי, תבקש", חייך שמחון, והעביר את המכשיר שבידו לידיו של קלין. קלין, מצידו, לא התבלבל והמשך עם רוח הבדיחותא. הוא מיהר לסמס, ממכשירו של השר, אל מכשירו שלו, בקשה למזוזות...

אתמול, באופן רציני לגמרי, נערך טקס הקביעה של אותן מזוזות.

"אנחנו בזמן סליחות עכשיו", הזכיר אחד מעובדי המשרד, יהודי חילוני.

רגע אחרי קביעת המזוזות ואמירת הברכה אצל השר הורמו הכוסיות לקול אמירת ה"לחיים".

"שהקב"ה יעזור שתהיה לך ברכה והצלחה ותעלה מעלה מעלה", איחל קליין לשר שמחון. "אני מבין שאתה לא תעצור פה, אז שהברכה הזו תקח אותך למעלה".

"אנחנו לא מחליטים שום דבר ויש מישהו שמחליט בשביל כולנו", השיב לו השר.

בעוד מספר שבועות ייערך טקס ענק לרגל חמש שנים להקמת מפת"ח, וקלין ניצל את ההזדמנות כדי להזמין את השר ולבקש ממנו להשתדל "להיות אז בארץ".

"אנחנו רוצים אותך לא כאורח כבוד אלא ככבוד של הכבוד", אמר לו, ושמע כי בחודש המיועד, דצמבר, חל גם יום הולדתו של השר...


מרוז'ין ועד בעלזא

השיחה שהתפתחה במקום הייתה לגמרי ידידותית. בשלב מסוים ניסה השר, שמנסה כחלק מתפקידו ללמוד את הציבור החרדי, להבין האם "לכולכם יש את אותו רב?"...

הוא אפילו לא האמין כמה תהיה התשובה שיקבל מגוונת ומורכבת...

קליין הציג בפניו את הנוכחים, כשהם 'ממוינים' על פי השתייכותם הרבנית...

תחילה הציג את נפתלי פלינטנשטיין, מנהל סניף ירושלים של מפת"ח. "אבא שלו הוא אדמו"ר, הוא נצר לחסידות רוז'ין, והוא משתייך לחסידות קופיטשניץ".

"אני", פתח קליין, "חסיד בעלזא"...

ומכאן לכל השאר... שלומי אלבז, מנהל סעיף אשדוד, הוא חסיד חב"ד, אברהם גרינברג, מנהל סניף בית שמש הוא חסיד גור, ושמואל, מקדם התעסוקה בסניף הירושלמי הוא ליטאי תלמיד של הגראי"ל שטינמן.

מקדם תעסוקה, אגב, למי שאינו יודע, הוא תפקיד לא קל. בשיחה שלי עם שמואל הוא מספר לי על שיטות העבודה שלו, ולרגע נדמה שהוא מהווה גם מעין פסיכולוג לאנשים המגיעים להתייעץ איתו ולחפש עבודה ופרנסה. הוא שומע את האנשים, מאבחן את אופיים, מנסה להתאים להם את העבודה המיטבית עבורם. זה לא קל, מגיעים אליו טיפוסים שונים, לפעמים גם משונים, אבל הקב"ה עוזר ויש להם בהחלט הצלחה גדולה בתחום.


270 מעסיקים ב'מפת"ח'

ב-22 לנובמבר, שנת 2006, יצא 'מפת"ח' לדרכו. בראיון עם ר' הערשיל קלין הוא מספר על ההצלחות ואף מציג בפנינו נתונים מודפסים. רשימת המעסיקים בהחלט מרשימה: אלכסנדר, CDI, מטריקס. תעשיה אווירית, ועוד ועוד.

"וזה רק השמות ישירות", כפי שמסביר שמואל, וגם מסכם, "בסך הכול 270 מעסיקים".

זהו החלק הקשה ביותר, אני שואלת את הרב קלין, לשבץ במקומות עבודה. כי לשבץ ללימודים הרבה יודעים לשבץ...

"זה לא סתם להכניס למקומות עבודה, זה להתאים, שהוא יישב בפנים. אנחנו חברת השמה משודרגת, ראשית אנחנו לא גובים כסף לא מהמועסק ולא מהמעסיק, בנוסף, אנחנו משקיעים במציאת עבודה איכותית, אנחנו לא חייבים לשבץ זמנית, לחודש, חודשיים, שזו המציאות בשוק חברות ההשמה. לנו יש זמן, אנחנו לא לחוצים, אנחנו מתוקצבים, ויכולים להשקיע בהשמה איכותית שתחזיק מעמד לאורך זמן. וזהו הערך המוסף שיש למפת"ח בשוק התעסוקה החרדי".

• נכונה האמירה, שאומרים גם חברי כנסת אבל לא רק, לפיה המעסיק החילוני לא ממש מתלהב להעסיק חרדים?

"החילוניים נמצאים תחת רושם קשה של סטיגמות. הנה, נושא האוהלים התחיל על מצע של קש רך, אך הפך למצע קשיח של 'נגד חרדים' וכולם עושים מזה חגיגה. ברגע שרואים את ההון האנושי שלנו, זה משתנה. אני תמיד אומר להם 'קחו רק אחד', אחר כך הם מבקשים ממני 'תן עוד'. אין מהפכה, יש שינוי".

קליין מספר על ראיון עם פרופ' יוסי תמיר, שהקים את תוכנית מפת"ח בתוך תב"ת והג'וינט. הוא מסביר על הליבה, ועל איך סוגרים פערים. הייתי עם ערוץ 2 בחברה ירושלמית שם נמצאים 50 אברכים שעובדים, אף לא אחד מהם למד בחיידר אנגלית או מתימטיקה. הם מסבירים שבתחילה למדו את מה שהם צריכים לצורך עבודתם, אחר כך המשיכו להשתלם. בתעשייה אוירית לא יכולים לשלב חרדים בלי תעודת מהנדס, לכן לומדים תוך כדי עבודה לתואר. החרדים הגיעו לתעשייה האווירית בלי שום ידע, השתלבו שם ואחר כך גם למדו לתעודה. את זה אנחנו רוצים להעביר לכולם, ולומר לזכותו של שר התמ"ת שבלשכתו אנחנו נמצאים כעת. כשהוא נכנס לתפקיד הוא הבין את כל זה".

"לכן באנו להגיד לו תודה...ולתת לו מזוזות ללשכתו. עצם הדבר שהוא רוצה בלשכה החדשה שלו מזוזה חדשה זה בהחלט מעיד על משהו".

ומדובר, להזכיר לכולנו, באיש מפלגת העבודה, שהתפלגה לעצמאות אך נותרה עם השקפות עולם דומות. קלין בהחלט מצדיע לו, "מבלי לגרוע בשרי התמ"ת הקודמים כמו אלי ישי או פואד, אבל שלום שמחון זה אחרת. יש הרבה יותר הישגים".

כאן הוא מספר לנו על היעד החדש של השר, יעד אותו ניסו אחרים להשיג ולא הצליחו: הקמת סניף חדש למפת"ח ב...אופקים. זה בהחלט תואם את המדיניות החדשה של ממשלת נתניהו על השקעה בפריפריה, וזהו יעד שלא קל היה לכבוש אותו.

"בעזרת ה' נעשה ונצליח", מסכם קליין את הראיון עמו, עדיין אוחז בדפים. כל שורה בדף היא עוד משפחה שהתחילה להתפרנס בכבוד, עוד ילדים שסוף סוף זכו לראות אוכל במקרר.

"יש מי שמחליט עבור כולנו", אמר השר שמחון, ובצדק. אבל את חובת ההשתדלות, שעדיין קיימת, הוא בהחלט משתדל לעשות היטב. עם מזוזות חדשות בלשכה, ועם הרבה רצון טוב.























תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}