י"ג אלול התשפ"ד
16.09.2024

נס • סוכל פיגוע התאבדות בפסגת זאב

השב"כ חשף 13 תשתיות טרור צבאיות של חמאס ביהודה ושומרון • בין הממצאים: מי ביצע את הפיגוע בבניני האומה וכמה פיגועים וחטיפות נמנעו • ויש תמונות

פיגוע בבניני האומה. צילום ארכיון
פיגוע בבניני האומה. צילום ארכיון





הותר לפרסום כי שירות הביטחון הכללי, בשיתוף צה"ל, משטרת ירושלים ושב"ס, סיכל בחודשים האחרונים תשתיות צבאיות של חמאס ביהודה ושומרון שהיו בשלבים שונים של מוכנות ביצוע.

במסגרת חשיפת ההתארגנויות נעצרו בחודשים האחרונים עשרות פעילי חמאס, ונמנעו בין היתר פיגוע התאבדות שיועד לפגוע לפני כשבועיים בתחנת הסעה בשכונת פסגת זאב.

לפני כשבועיים עצרו היחידה המיוחדת ללוחמה בטרור (ימ"מ) ויחידת המסתערבים של משטרת מחוז ירושלים את יסחק ערפה, תושב ראס אל עמוד שבמזרח העיר.

ערפה, כבן 23, היה אחראי להנחת מטען החבלה שהתפוצץ לפני כ-5 חודשים וחצי בבנייני האומה בירושלים. בפיגוע נרצחה תיירת ונפצעו עשרות.

במקביל בתאריך 21.8.2011 נעצר במתחם הר הבית מחבל מתאבד, שהיה אמור לקבל במתחם חגורת נפץ מיסחק ערפה. המחבל, סעיד קוואסמה מחברון, היה אמור לפוצץ עצמו בטרמפיאדה בפסגת זאב. באותה העת היתה התרעה ממוקדת על פיגוע בעיר, שהובילה להיערכות ביטחונית מוגברת וחסימות כבישים.

יחד איתם נעצרו על ידי שירות הביטחון הכללי עוד 5 פלסטינים, כולם משתייכים לאותה חוליה של חמאס. הם גם התכוונו לחטוף חייל או מתנחל באזור גוש עציון, והדבר לא יצא אל הפועל "מסיבות טכניות".



13 התארגנויות

מאז מאי 2011 נחשפו על ידי השב"כ בשיתוף צה"ל והמשטרה 13 התארגנויות חמאס חצביות באיו"ש, שהיו בשלבים שונים של מוכנות לביצוע פעילות צבאית של גיוס חוליות, השגת אמל"ח ותכנון פיגועים. במסגרת זו נעצרו בחודשים עשרות פעילי חמאס.

פעילותן של כלל התשתיות סוכלה מבעוד מועד ואנשיהם נעצרו בטרם הצליחו להוציא את הפיגוע לפועל, פרט לאחת שהצליחה לבצע פיגוע מול בניני האומה בירושלים.

חקירותיהם של פעילי התשתיות שנעצרו, מצביעות על ריכוז מאמץ של החמאס לשקם את התשתיות הצבאיות של הארגון באיו"ש, במטרה לבצע פיגועים נגד יעדים ישראליים. למאמץ זה שותפים גורמים שונים בארגון, המאיצים בפעילי החמאס באיו"ש לממש פעילות בחו"ל בכלא וברצועה עזה.

בחו"ל: מפקדת חמאס בחו"ל הפועלת בעיקר מסוריה, סעודיה ותורכיה ,מספקת מימון הכוונה והכשרה.

בכלא: פעילי חמאס בכלא מדרבנים את חבריהם בשטח לפעילות, כשאר האינטרס הראשון במעלה הוא מימוש פיגוע חטיפה. פעילים שהשתחררו מהכלא משולבים ומובילים את הפעילות בשטח.
ברצועה: החמאס ברצועת עזה מסייע בהכוונה, במימון ובנסיונות להעביר אמצעי לחימה לפעילות באיו"ש.

החל מאמצע שנת 2010 חשף שירות הביטחון הכללי (בתאום ובסיוע של שב"ס) תשתית צבאית של חמאס, שפעלה מתוך כלא קציעות. למעלה מ-20 פעילים מרחבי איו"ש, רובם אסירים לקראת תום ריצוי עונשם, גויסו, טרם שחרורם מהכלא, והונחו לבצע פיגועי טרור באיו"ש, בדגש על פיגוע חטיפת חייל, לצורך מיקוח על שחרור אסירים. מימון הקמת התשתית ופעילותה הגיע בחלקו מגורמי חמאס ברצועה.

צילום יוסי פורמנסקיצילום: צילום יוסי פורמנסקי
צילום יוסי פורמנסקי


תשתית בעיר חברון

ביוני 2011 חשף השב"כ בסיוע צה"ל חוליה צבאית של חמאס בחברון, אשר הייתה בשלבי הקמה מתקדמים, לקראת ביצוע פיגועים. החוליה, הופעלה בידי תשתית חמאס צבאי ברצועת עזה, קיבלה הנחיות לביצוע פיגוע חטיפה, והייתה אמורה לקבל את האמל"ח לפעילותה מידי התשתית ברצועה, שהתכוונה להבריחו מהרצועה דרך סיני. ראש החוליה גויס לפעילות בסעודיה על ידי 2 פעילים של הזרוע הצבאית של חמאס, עז אלדין אלקסאם, תושבי הרצועה.

החל במחצית השנייה של חודש אוגוסט 2011 חשף השב"כ תשתית של חמאס, שבסיסה בעיר חברון, שהתכוונה לבצע מספר פיגועי הרג המוני וחטיפה, ביניהם פיגוע התאבדות שתוכנן להתבצע ב-21 אוגוסט 2011, בשכונת פסגת זאב בירושלים. התשתית הייתה בשלבים מתקדמים של תכנון חטיפה באזור גוש עציון וחברון וכן תכננה לבצע מספר פיגועי תופת נוספים.

תיק הנפץ שיועד לפיגוע התאבדות בירושלים הוסגר ב-20 באוגוסט. מטען נוסף וחומרי נפץ שיועדו ככל הנראה לביצוע פיגועים נוספים, נתפשו בידי כוחות הביטחון במקום מסתור בחברון. המתאבד המיוחד תושב חברון שהוכנס לירושלים נעצר בירושלים בתאריך 22 באוגוסט.

התשתית כללה גם זרוע ירושלמית שהייתה אחראית לביצוע הפיגוע סמוך לבנייני האומה בי-ם בתאריך 23 למרץ בה נהרגה אזרחית בריטית ו-47 בני אדם נפצעו באמצעות תיק נפץ שהתפוצץ סמוך ל'פיצוץ של קיוסק'.

המטען שהוסלק בתוך מטף כיבוי ונתפס בי-םצילום: המטען שהוסלק בתוך מטף כיבוי ונתפס בי-ם
המטען שהוסלק בתוך מטף כיבוי ונתפס בי-ם


פעילות מודיעין

התשתית הוכוונה ע"י מספקת החמאס בסוריה, שהעבירה לשטח באמצעות שליח כספים והנחיות לביצוע פיגועים. חשיפת התשתיות התאפשרה בעקבות פעילות מודיעינית אינטנסיבית, וחקירתו של שליח מטעם המפקדה בסוריה, אשר נשלח לבצע משימות באיו"ש ונעצר לחקירת השב"כ בתאריך 27 ביולי 2011.

המטען שהיה אמור לשמש לביצוע פיגוע התאבדות בירושלים הורכב ממטף כיבוי שמולא בחומר נפץ מסוג TATP במשקל של כ-6 קילו, שסביבו הודבקו כדורי רסס. המטען הוסגר לידי כוחות הביטחון ב-20 באוגוסט בביתו של המחבל אצחאק ערפה בירושלים.

בנוסף על כך, נתפסו בחברון מטען נוסף וחומר נפץ, שיועד לייצור מטענים לפיגועי תופת נוספים, שתכננה התשתית.



img src='https://storage.bhol.co.il/images/jgvzm-ryx5i/media/446817/_imagebank_orig_orig_bc0d77fdc0994a01a049c83429228c52.jpg' alt='' width="714" />
.

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}