כ"א חשון התשפ"ה
22.11.2024

הרכבת הקלה בגוש דן תעבור דרך בניין - המדינה הפקיעה חצי מהדירות בו

הפקעות הקרקע לטובת הרכבת הקלה בגוש דן יוצאות לדרך - וכעת גם דירות מגורים יפונו לטובת התוואי העתידי • משרד התחבורה: "נפעל למתן פיצוי ראוי לבעלי הדירות"

הבניין ברחוב ההסתדרות 62 בחולון. הרכבת אמורה לעבור באמצע. צילום: גוגל מפות
הבניין ברחוב ההסתדרות 62 בחולון. הרכבת אמורה לעבור באמצע. צילום: גוגל מפות



הפקעות הקרקע לטובת הרכבת הקלה בגוש דן יוצאות לדרך — וכעת גם דירות מגורים יפונו לטובת התוואי העתידי. כחלק מהמהלך להקמת המקטע הדרומי של הקו הירוק, פורסם לראשונה צו הפקעה ל–58 דירות מגורים במשולש הרחובות יעקב פיכמן, ההסתדרות והיינץ כהן בחולון, שהן כמחצית מיחידות הדיור במתחם מגורים בן 116 יחידות דיור. ההפקעה נועדה לאפשר את הקמתה של תחנת הרכבת הקלה המתוכננת להיבנות בפינת הרחובות ההסתדרות ופיכמן. תושבי המתחם יקבלו בשבועות הקרובים את צווי ההפקעה.

המתחם מורכב מבנייני רכבת ישנים ובהם 116 דירות בשטח של כ–60 מ"ר. הוא סמוך למכון הטכנולוגי חולון ולמרכז עזריאלי בעיר, ונמצא כ–200 מטר למגדלי המגורים החדשים שמקימות החברות אאורה ובוני התיכון.

צווי ההפקעה מטעם משרד התחבורה בנוגע למתחם זה נכנסו לתוקף רשמי כבר לפני כחודש וחצי (ההפקעה פורסמה ברשומות ב–28 בנובמבר), ומשמעותם היא שההפקעה יוצאת הדופן תחצה את מבנה הרכבת לשניים: בעוד שתי כניסותיו של מבנה המגורים ברחוב ההסתדרות 62 (כניסה א' וכניסה ב') יופקעו, הרי ששתי הכניסות הנוספות (ג'־ד') אינן נכללות בהפקעה. לטענת גורמים המעורים בפרטי המהלך, מבדיקה הנדסית שבוצעה במקום עולה כי מהלך כזה, על אף מורכבותו, אפשרי לביצוע.

המצב הייחודי שנוצר במקום לא נעלם מעיניהם של יזמי נדל"ן. בתקופה האחרונה מבקשת חברת הכשרת היישוב, בשליטת עופר נמרודי, לקדם במקום פרויקט פינוי־בינוי שיאפשר להרוס את המתחם כולו ולבנות תחתיו פרויקט מגורים חדש ובו כ–240 יחידות דיור. עד כה הספיקה החברה לגייס את חתימותיהם של כמעט כל 116 בעלי הדירות במתחם, אלא שבשלב זה סוגיות כספיות ותכנוניות בין הכשרת היישוב, עיריית חולון ומשרד התחבורה מונעות את קידומו של הפרויקט — אף שצווי ההפקעה כבר נכנסו לתוקף, והעבודות במקום אמורות להתחיל ביוני 2019.

מורכבות המצב נובעת מכך שכדי לקדם פרויקט פינוי־בינוי, צריכה עיריית חולון להשלים את קידומה של התב"ע (תוכנית בניין עיר) במקום. העירייה מסרבת בשלב זה להשלים את קידום התב"ע ודורשת כתנאי את התחייבותו של משרד התחבורה להעביר את תשלום הפיצויים עבור 58 הדירות המופקעות לחברה היזמית, באופן שיאפשר את קידום הפרויקט.

הליך ההפקעה הוא הליך נפרד ואינו קשור להסכם פינוי־בינוי, אם יהיה כזה. לדברי עו"ד משה רז־כהן, שותף במשרד רז־כהן פרשקר ושות', שניהל עבור חברת נת"ע את תהליכי הפקעה בתוואי הקו האדום, כדי לקבל פיצויים בהליכי הפקעה יש להגיש שתי תביעות — אחת בגין התוכנית והשנייה בגין צו ההפקעה. זהו הליך מורכב שבמסגרתו מעריכים את שווי הנכסים ומספקים פיצויים. כיום, אין לנת"ע עדיין שומות גמורות.

לפי המודל שגובש בין הצדדים, משרד התחבורה אמור להעביר את פיצויי ההפקעה לחברה — שתבנה פרויקט מגורים חדש על השטח שאינו נכלל בהפקעה, באופן שייתן מענה גם לבעלי הדירות בשטח שהופקע. אלא שבשלב זה, אין הסכמות בין הצדדים בנוגע לסכומי הפיצוי.

"התחדשות עירונית יכולה להיות פתרון"

בעיריית חולון אישרו את הפרטים, ומסרו כי "המודל שיכול לאפשר את קידומו של פרויקט הפינוי־בינוי במתחם פיכמן מחייב את משרד התחבורה במימון מלא של 58 יחידות הדיור המופקעות. אם קיימת חברה יזמית שהגיעה להסכמה עם הדיירים, נדרש הסכם מחייב בין הצדדים — היזם, העירייה ומשרד התחבורה — המהווה תנאי לקידומה של התב"ע במתחם. עדיין לא הושגו הסכמות בנושא".

הקו הירוק של הרכבת הקלה, שיחבר את החלקים הדרומיים של חולון ושולי העיר ראשון לציון אל תל אביב והרצליה, נמתח על פני כ–39 ק"מ, מהם כ–4.5 ק"מ תת קרקעיים. שתי הזרועות של חלקו הדרומי של הקו מתחילות בראשון לציון, נעות לאורך חולון בשני צירים ומתאחדות במרכז העיר, ברחוב סוקולוב. משם ממשיך הקו לכיוון צפון דרך צומת חולון ולאורך שדרות הר ציון בתל אביב.

תוכנית המקטע הדרומי של הקו הירוק (תת"ל 71 א') קובעת בין השאר את רוחב הדרך הנדרש עבור תשתית הרכבת הקלה, באופן שאמור לכלול את מעבר הרכבת העתידי וגם את רוחב הכביש והמדרכות שישרתו את ציר התחבורה החדש. ההפקעה המדוברת אינה היחידה באזור. מספר מגרשים נקודתיים גם בשדרות ירושלים וברחוב סוקולוב בחולון צפויים גם הם להיכלל במהלך — אלא שבעירייה מבהירים כי פרט למתחם פיכמן, לא צפויות הפקעות של יחידות דיור נוספות בעיר.

עו"ד רז־כהן הדגיש כי אינו מעורב בהליכי ההפקעה לטובת הקו הירוק בחולון וכי הוא מנוע מלהתייחס למהלך בעיר, אך אמר כי "בסיטואציות של הפקעות דירות מגורים בשטח עירוני, שבו ניתן לקדם מיזמי התחדשות עירונית, הרי שמדובר בפתרון שעשוי לחסוך עלויות רבות ותהליכים משפטיים ממושכים למדינה".

לדבריו, "בהליכי הפקעה, החוק קובע כי יש להגיש תביעה לפי סעיף 197 כנגד התוכנית שבמסגרתה שונה ייעוד הקרקע ממגורים לדרך עד שלוש שנים מרגע אישור התוכנית. בנוסף, יש להגיש תביעה נפרדת בנוגע לפיצויי ההפקעה, שאותה ניתן להגיש עד שבע שנים מכניסת ההפקעה לתוקף. במצב זה הוועדה המקומית מחויבת על פי דין בהצעה של דיור חלופי, באופן שיכלול דיור ממשי, או סכום כסף שיאפשר לבעלי הנכסים להשיג דיור חלופי".

"בקרוב נבחן את הבקשות לפיצויים"

מחברת הכשרת היישוב נמסר בתגובה: "אין ספק כי פרויקט הרכבת הקלה הינו בעל חשיבות לאומית, ויציאתו לדרך ללא עיכוב בלוחות הזמנים המתוכננים תהיה לתועלת כל הנוגעים בדבר. מצד שני, ברור שלא ניתן להתעלם מ–58 בעלי דירות בחולון שקיבלו צווי הפקעה וצפויים להתמודד עם רוע הגזרה. אנו בטוחים כי עם השקעת מאמצים מצד כל הצדדים הנוגעים בדבר, באפשרותן של עיריית חולון, נת"ע והיזם למצוא פתרון אשר יאפשר עמידה בלוח הזמנים המתוכנן להקמת הרכבת הקלה, מבלי לפגוע בסיכויי התממשות פרויקט פינוי־בינוי בהתאם לתקן 21 של מועצת שמאי המקרקעין, לטובת הדיירים הנוכחיים. הכשרת היישוב נמצאת במגעים עם כל הצדדים הנוגעים בדבר ומסייעת לגשר על פערי העמדות לצורך הגעה לפתרון שיהיה מוסכם על כולם".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "המשרד ונת"ע מחויבים לפעול למתן פיצוי ראוי לכל אחד מבעלי הזכויות, ללא קשר לתוכנית היזמית שמקדמת העירייה. זאת, במטרה להקל על הליך הפינוי ולאפשר להם שהות מספקת להסדרת מקום מגורים חלופי. הודעות ההפקעה ימסרו בשבועות הקרובים. לאחר מכן יחל הליך בחינה פרטני של כל אחת מהדירות לצורך חישוב הפיצויים. הפעולות מבוצעות בתיאום עם עיריית חולון (מיזם פינוי־בינוי) במטרה לאפשר את פינוי הדיירים בלוחות הזמנים הנדרשים לביצוע הקו הירוק".
הרכבת הקלה הפקעת קרקע הקו הירוק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}