כ' חשון התשפ"ה
21.11.2024

השנה הבטוחה בתולדות ענף התעופה העולמי: מקרה מוות אחד ל-16,000,000 טיסות

למרות בטיחות השיא ב-2017 - עדיין יש גורמי סיכון גדולים למטוסי נוסעים: שריפות של סוללות ליתיום-יון במוצרי אלקטרוניקה ובעיות בריאות נפש ועייפות

  • ט"ו טבת התשע"ח
מטוס דרימליינר. צילום: קובי הר צבי
מטוס דרימליינר. צילום: קובי הר צבי



2017 היתה השנה הבטוחה ביותר בתולדות ענף התעופה הגלובלי למרות מספר שיא של טיסות מסחריות ברחבי העולם, לפי נתונים שפורסמו בענף.

זה למעלה משנה שלא אירע ולו מקרה אחד של התרסקות מטוס נוסעים בעולם, ובשנה שעברה אף לא איש אחד מת כתוצאה מתאונה אווירית של טיסה מסחרית, לפי דו"חות של חברת הייעוץ ההולנדית To70 ושל ארגון רשת בטיחות התעופה (ASN).

לפי נתוני ASN, בסך הכל בשנה שעברה נהרגו ברחבי תבל 79 בני אדם כתוצאה מ-10 תאונות אוויריות - המספר הנמוך מעולם הן בהרוגים והן בתאונות - לעומת 303 הרוגים ב-16 תאונות ב-2016.

התאונה האווירית הקטלנית ביותר בשנה שעברה היתה של מטוס מטען טורקי שהתרסק על כפר בקירגיסטן לאחר שפספס את מסלול הנחיתה של נמל התעופה של בישקק. כל ארבעת אנשי הצוות של המטוס מתו, וכן 35 מתושבי הכפר.

נתוני ASN כוללים רק תאונות של כלי טיס אזרחיים (מטוסי נוסעים מטען או אחרים) המורשים לשאת לפחות 14 איש.

מספר ההרוגים כתוצאה מתאונות בענף התעופה נמצא במגמת ירידה זה יותר מעשור. כך למשל, בשנת 2005 למעלה מ-1,000 נוסעים נהרגו כתוצאה מתאונות של טיסות מסחריות בעולם, לפי ASN.

התאונה הקטלנית האחרונה של מטוס אזרחי כלשהו התרחשה לפני 14 חודשים כאשר מטוס שבו קבוצת כדורגל מברזיל התרסק בקולומביה, ולמעלה מ-70 בני אדם נהרגו.

מקרה ההתרסקות האחרון של מטוס נוסעים מסחרי אירע לפני למעלה משנתיים במצרים, אז נהרגו למעלה מ-200 בני אדם.

"מאז 1997 יש מגמת ירידה מתמשכת במספר הממוצע של תאונות מטוסי נוסעים מסחריים, במידה רבה הודות למאמצים מתמשכים לשיפור הבטיחות", אמר נשיא ASN, הארור נטר, בדו"ח.

בשנה שעברה נרשמו 0.06 מקרי מוות על כל מיליון טיסות, או מקרה מוות אחד על כל 16 מיליון טיסות, לפי נתוני To70.

אף כי 2017 היתה השנה הבטוחה ביותר בתולדות מגזר התעופה המסחרית, סיכונים גדולים ממשיכים לאיים על הענף, הזהיר אדריאן יאנג, מחבר הדו"ח של To70.

"לא כל סיכוני הבטיחות קשורים לטכנולוגיות תעופה", כתב יאנג. "שימוש מוגבר בסוללות ליתיום-יון במוצרי אלקטרוניקה מגדיל הסיכון לפריצת שריפות במטוסים מכיוון שקשה לכבות את הבעירה של סוללות אלו לאחר שהן עולות באש".

גורם סיכון משמעותי נוסף: "הגורם האנושי, כמובן, נמצא גבוה בסדר היום. סוגיות של בריאות הנפש ועייפות הן המרכזיות בתחום זה", כתב יאנג.
ענף התעופה גורמי סיכון מטוסי נוסעים בריאות נפש התרסקות מטוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}